طلال عتریسی مطرح کرد؛

پیامهای عملیات «نجران» برای عربستان/ فرصت ریاض برای توقف جنگ یمن

رئیس مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان گفت که عملیات نجران دارای پیام‌های بسیاری برای عربستان سعودی بود و اکنون یک فرصت برای ریاض است تا جنگ یمن را متوقف کند.
کد خبر: ۳۶۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ - 01October 2019

پیامهای عملیات «نجران» برای عربستان/ فرصت ریاض برای توقف جنگ یمنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از مهر، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در سخنانی اظهار داشت: عملیات «نصر من الله» در نجران بزرگترین عملیات از آغاز تجاوز سعودی به یمن محسوب می شود. این عملیات در ۲۵ آگوست (۲۴ مرداد) آغاز شد.

بنا بر اعلام وی، این عملیات پس رصد دقیق چند ماهه و عملیات اطلاعاتی طولانی انجام شد و طی آن نیروهای دشمن به کمین های ارتش یمن کشانده شدند. در این عملیات، نیروهای دشمن سعودی و همچنین افراد فریب خورده توسط آن به دام نیروهای یمنی افتادند.

وی همچنین اظهار داشت: یگان پهپادی بیش از ۲۰ عملیات انجام داده که هدف یکی از آنها هدف نظامی حساسی در ریاض بوده است. مساحت جغرافیایی آزادشده در طول این عملیات به ۳۵۰ کیلومتر مربع می رسد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن اظهار داشت: طبق اطلاعات ما مجموع خسارت های وارد شده به متجاوزان در مجموع از ۵۰۰ کشته و زخمی نیز فراتر می رود. بیش از دو هزار نفر از نیروهای دشمن سعودی تنها در مرحله اول عملیات به اسارات نیروهای یمنی درآمدند. در این عملیات اعضای تیپ «الفتح» در نجران به طور کامل تسلیم ارتش یمن شدند.

بر همین اساس با «طلال عتریسی» رئیس مرکز منطقه ای و مطالعات سیاسی اجتماعی دانشگاه لبنان گفت‌وگویی شده است که شرح آن از نظرتان می‌گذرد.

اهمیت راهبردی عملیات نجران از سوی یمن علیه عربستان چیست؟

عملیات نجران دارای بعد نظامی و میدانی است، با توجه به شکافی که حاصل شد، انصارالله توانست وارد حدود ۱۰۰ کیلومتر از اراضی عربستان شود و به عملیات محاصره نیروها بدون اینکه حتی کسی متوجه شود روی بیاورد. نیروهای مقاومت انصارالله در این عملیات توانستند هزاران مزدور یمنی و سعودی را به اسارت بگیرند بنابراین چنین عملیاتی با این ویژگی یک دستاورد بزرگ در سطح میدانی به شمار می رود.

از سوی دیگر بعد معنوی این عملیات را باید در نظر داشت که باعث شد شوکت و هیبت عربستان سعودی نابود شود و شکست بزرگی برای سعودی ها رقم بخورد به ویژه اینکه عملیات نصر من الله پس از عملیات آرامکو صورت گرفت، عملیاتی که در آن نیز سامانه دفاعی و حفظ تاسیسات نفتی عربستان نیز دچارخدشه شد و این شکست بزرگی برای سعودی ها بود. بنابراین عملیات نصرمن الله از اهمیت مضاعفی در سطح میدانی، نظامی و معنوی برخوردار است زیرا پس از عملیات آرامکو رخ داد.

عملیات نجران گسترده ترین عملیات زمینی انصارالله بعد از جنگ یمن است. این عملیات چه پیامی برای عربستان بعد از حملات به آرامکو دارد؟

پیام این عملیات برای سعودی ها این است که نیروهای مقاومت انصارالله از قدرت تصمیم گیری، برنامه ریزی و اجرایی در عمق خاک سعودی برخوردار هستند. عملیات نصرمن الله حامل این پیام بود که نیروهای انصارالله می توانند به راحتی عملیات بی نظیری در اراضی سعودی ترتیب دهند و در مقابل سعودی ها از تحقق هر گونه دستاوردی در این زمینه عاجز هستند.

این عملیات بی سابقه، بیش از پیش ضعف عربستان سعودی در مقابله با نیروهای انصارالله را فاش کرد. پیام دیگر این عملیات برای سعودی ها این است که مقامات ریاض به صورت جدی به توقف جنگ یمن بیندیشند، جنگی که از زمان آغاز تاکنون دستاوردی برای عربستان و هم پیمانان آن به همراه نداشته است.

از حیث بازدارندگی زمینی، این عملیات چه جایگاهی دارد؟

سطح توانایی بازدارندگی عملیات نصرمن الله، ناتوانی سعودی ها را آشکار کرد. ناتوانی نیروهای سعودی، ضعف تجهیزات بازدارندگی و میزان قدرت عربستان در مواجهه با نیروهای یمنی و سرعت به اسارت درآمدن مزدوران سعودی همگی بیانگر ترس و نگرانی و ضعف سعودی ها بود.

این موضوع مهمی در جنگ است، روحیه سعودی ها ضعیف شده است چرا که اسارت سه هزار سرباز سعودی موضوع کمی نیست و این مسئله همانطور که اشاره کردیم توان نیروهای انصارالله در عملیات گسترده زمینی را نشان می دهد و این در حالی است که میزان امکانات و تجهیزات نیروهای انصارالله و ائتلاف متجاو سعودی و آمریکایی قابل مقایسه با یکدیگر نیست.

آیا سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و احتمالا به ایران می تواند با موضوع یمن و پایان بحران این کشور مرتبط باشد؟ ممکن است رایزنی هایی صورت بگیرد یا حامل پیامی در این خصوص باشد؟

سفر عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق به عربستان سعودی و احتمالا به ایران طبیعتا مرتبط با موضوع ایران و عربستان است و چه بسا بغداد ایفاگر نقش میانجی باشد. ما به خوبی می دانیم که عربستان پیش از این از پاکستان، عراق و برخی کشورها برای گفتگو با ایران درخواست میانجیگری داده است. من گمان می کنم که گفتگو با ایران شامل گفتگو درخصوص یمن نیز باشد.

عربستان در حال حاضر در موضع ضعیف تر قرار دارد و این بیانگر این است که حتی توان دفاع از خود را ندارد و لذا اکنون یک فرصت برای ریاض است تا جنگ یمن را متوقف کند و گفتگو با ایران درخصوص امنیت منطقه و حل و فصل پرونده های مورد مناقشه را آغاز کند.

از سوی دیگر این پرسش مطرح است که آیا محمد بن سلمان ولیعهد عربستان خود چنین اقدامی را اتخاذ خواهد کرد و آمریکایی ها را به اتخاذ این گام تشویق خواهد کرد زیرا واشنگتن تنها کسی است که بیشترین بهره را از جنگ یمن از طریق فروش سلاح به عربستان برده است و همچنین بیشترین بهره را از دشمنی سعودی با ایران به بهانه حمایت از ریاض و در مقابل دریافت بهای آن برده است.

بنابراین سوالی که مطرح است این است که شخص محمد بن سلمان درباره گفتگو با ایران از طریق واسطه ها چه پاکستان یا عراق تصمیم گیری خواهد کرد یا تحت فشارهای آمریکا موفق به گفتگو با ایران نخواهد شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار