اتحادیه اروپا:

سوالات بی‌جواب زیادی درباره قتل خاشقچی وجود دارد

دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت اولین سالگرد قتل «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد عربستان سعودی اعلام کرد، «یک سال بعد از قتل او، هنوز سوالات بسیاری، بدون پاسخ مانده است».
کد خبر: ۳۶۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ - 02October 2019

سوالات بی‌جواب زیادی درباره قتل خاشقچی وجود داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر اینکه هنوز به سوالات بسیاری در رابطه با قتل جمال خاشقچی جواب داده نشده است، خواستار تحقیقات شفاف درباره قتل این منتقد عربستان سعودی شده است.

«مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی دفتر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد قتل جمال خاشقچی اعلام کرد: «امروز، ما یاد جمال خاشقچی روزنامه‌نگار محترم سعودی که دوم اکتبر 2018 (دهم مهرماه 1397) در سرکنسولگری پادشاهی عربستان سعودی در استانبول کشته شد را گرامی می‌داریم. جمال خاشقچی هنوز هم برای روزنامه‌نگاران و همکارانی که او در حرفه‌اش با آنها مرتبط بود که شامل افرادی در نهادهای اتحادیه اروپا هم بودند، الهام‌بخش است.»

جمال خاشقچی خبرنگار منتقد عربستان سعودی و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، دهم مهر ماه 1397 بعد از ورود به کنسولگری ریاض در استانبول ناپدید شد و بعد از گذشت چندین روز اثبات شد که او توسط تیم اعزامی از عربستان سعودی به ترکیه کشته شده است.

روایت‌های مقام‌های عربستان سعودی در جریان پرونده قتل جمال خاشقچی چندین بار تغییر کرد تا در نهایت آنها مدعی شوند که یک تیم «خودسر» از مقام‌های دولتی بدون اطلاع «محمد بن سلمان» خاشقچی را ترور کردند و سپس دادستانی عربستان سعودی خودش کار محاکمه متهمان را برعهده گرفت.

مقام‌های سعودی در ابتدا مدعی شدند خاشقچی بعد از انجام کار خود در کنسولگری، به سلامت از آن خارج و بعدا ناپدید شد؛ اما بعد از انتشار اسناد و مدارک گسترده توسط رسانه‌ها و مقام‌های ترکیه‌ای، ریاض اعلام کرد که در نتیجه مشت‌زنی ناخواسته و درگیری در درون کنسولگری، خاشقچی جانش را از دست داد.

بعد از انتشار اسنادی تازه درباره مثله شدن جسد خاشقچی با اره استخوان‌بُر و حضور پزشکی قانونی در بین تیم ترور اعزامی سعودی، مقام‌های ریاض به قتل فجیع او اعتراف کردند اما با گذشت یکسال از قتل او هیچ اثری از جسد خاشقچی پیدا نشده است.

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه خود در رابطه با قتل خاشقچی افزود: «یک سال بعد از قتل او، هنوز سوالات بسیاری بدون پاسخ مانده است. اتحادیه اروپا بار دیگر بر لزوم اطمینان یافتن از پاسخگو کردن همه افراد دخیل تاکید می‌کند و درباره یک تحقیق شفاف و معتبر در رابطه با این قتل و همچنین فرایند قضایی مناسب برای متهمان در دادگاه ریاض اصرار دارد.»

تاکید سخنگوی فدریکا موگرینی بر تحقیق و دادگاه شفاف در رابطه با پرونده قتل جمال خاشقچی و پاسخگو کردن مسببان آن در حالی صورت گرفته که اخیرا محمد بن سلمان ولی‌عهد عربستان سعودی برای اولین بار درباره قتل خاشقچی اظهارنظر کرد.

بن سلمان که طبق جمع‌بندی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) دخالت مستقیمی در این قتل داشته، در مصاحبه با شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس» صدور دستور قتل خاشقچی از طرف خود را رد کرد؛ اما در عین حال گفت که به عنوان فرمانروای کشور، مسئولیت کامل قتل وی در کنسولگری برعهده من است.

پیش از این «اگنس کالامارد» نویسنده گزارش سازمال ملل در مورد قتل خاشقچی گفته بود که در گزارش ۱۰۱ صفحه‌ای که او به سازمان ملل تحویل داده، شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد محمد بن‌سلمان و چند مقام بلند پایه سعودی، شخصاً مسوول قتل خاشقچی بودند.

کالامارد اواسط تیرماه طی کنفرانسی در لندن در حالی که «خدیجه چنگیز» نامزد خاشقچی در کنارش ایستاده بود، مواضع دولت آمریکا درباره این قتل را «شرم‌آور» خواند و از این دولت خواست اطلاعاتش درخصوص این قتل را از حالت محرمانه خارج کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها