دبیر علمی هفتمین کنگره ادبیات پایداری:

جریان مقاومت ادامه ادبیات عاشورایی است

احمد امیری خراسانی گفت: جریان مقاومت، ادامه ادبیات عاشورایی است و دفاع مقدس برگرفته از عاشورا است.
کد خبر: ۳۶۵۲۰۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۶ - 05October 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، «احمد امیری خراسانی» دبیر علمی هفتمین کنگره ادبیات پایداری در جمع اصحاب رسانه در دانشگاه شهید باهنر کرمان اظهار داشت: ادبیات ما غنی‌ترین ادبیات دنیا است و دوست و دشمن به آن اذعان دارند.

وی افزود: وقتی تاریخ را مرور کنیم، سراسر کشتار و خون است و اگر تاریخ بعد از اسلام را در نظر بگیریم، ایران از نظر سوق الجیشی، همواره در شاهراه حوادث بوده و حیف است که نسل امروز با این ادبیات بیگانه باشد.

امیری خراسانی گفت: ما دوران هشت سال دفاع مقدس را تجربه کردیم و این همه ایثار و گذشت خانواده‌های معظم شهدا که باعث شد رمز ماندگاری این کشور رقم بخورد و امروز باید در جامعه عرضه شود و این یک گام مثبت است.

وی با بیان اینکه اولین کنگره «ادبیات پایداری» در ۱۷ و ۱۸ اسفند سال ۱۳۸۴ برگزار و همه این کنگره‌ها دو سالانه پیش بینی شده است افزود: این کنگره میهمانانی از مصر و لبنان نیز داشته است، اما شرایط خاص کشور و عدم دسترسی به صاحبان اندیشه و دانشگاهیان خارج از کشور در زمینه حضور در ایران ما را با مشکل مواجه کرده، اما آثار دانشمندان خارجی به چاپ رسیده و آثار آن‌ها ملاحظه می‌شود و عمق و نظریات آن‌ها در مقالات مورد استفاده، نقد و بررسی می‌شود تا مخاطبان در کشور با اندیشه صاحب‌نظران خارج از کشور آشنا شوند.

استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: کنگره هفتم «ادبیات پایداری» قرار بود در اسفند سال گذشته برگزار شود که به دلایلی برگزار نشد و در ۱۷ مهر امسال، در ادامه گرامیداشت هفته دفاع مقدس و در آستانه پیاده روی اربعین برگزار خواهد شد که در واقع جریان مقاومت، ادامه ادبیات عاشورایی است و دفاع مقدس برگرفته از عاشورا است.

احمد امیری خراسانی با اشاره به اینکه وجه تمایز این کنگره با کنگره‌های دیگر در این است که خمیرمایه آن دانشگاهی و تحقیقاتی است افزود: ۵۰ مقاله به کنگره واصل شد که پس از داوری، ۲۵ مقاله برگزیده و از این تعداد ۱۵ مقاله برای سخنرانی انتخاب شده است و در نهایت ۲۵ مقاله در کتاب نامه پایداری هفت منتشر خواهد شد.

استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر تصریح کرد: برای نخستین بار در کشور نشریه علمی و پژوهشی و منحصر به فرد «ادبیات پایداری» منتشر شده و همچنین مجموعه مقالات چندین کنگره ادبیات پایداری و برخی از کتاب‌های که استادان علاقه‌مند در این زمینه تالیف کرده‌اند به عنوان پشتوانه علمی این کنگره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امیری‌خراسانی افزود: هفتمین کنگره سراسری «ادبیات پایداری» با محوریت «ادبیات پایداری تطبیقی» به صورت تخصصی در حوزه «ادبیات پایداری ایران و جهان» برگزار می‌شود تا از اندوخته‌ها و تجربیات سایر کشور‌ها، به ویژه کشور‌های مسلمان نیز در این حوزه استفاده کنیم.

هفتمین کنگره «ادبیات پایداری» ۱۷ مهر در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار