پژوهشگر حوزه ادبیات انقلاب اسلامی:

نقش دفاع مقدس در شکل‌گیری ادبیات مقاومت بی‌بدیل است

«غلامرضا کافی» با بیان اینکه نقش دفاع مقدس در شکل‌گیری ادبیات مقاومت بی‌بدیل است، گفت: دفاع مقدس در ابعاد مختلف زندگی ایرانیان به خصوص بحث ادبیات بسیار موثر عمل کرده است.
کد خبر: ۳۶۵۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۱ - 09October 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس: «غلامرضا کافی» شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مطالعات و پژوهش‌های زیادی انجام داده‌ است.

از این شاعر و پژوهشگر، آثاری همچون «سمفونی سیم‌های خاردار»، «همین زنجیره تا صبح»، «ترانک‌ها»، «شرح منظومه‌ی ظهر» (نقد و تحلیل شعرهای عاشورایی از آغاز تا امروز)، «شناخت ادبیات انقلاب اسلامی» و «دستی بر آتش» (شناخت نامه ی شعر جنگ) را به چاپ رسیده است.

وی همچنین برنده کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال ولایت، پنج نوبت برنده کتاب سال دفاع مقدس و به مدت سه سال نیز استاد ادبیات فارسی دانشگاه لبنان بوده و هم اکنون نیز در دانشکده ادبیات دانشگاه شیراز مشغول تدریس است. 

به مناسبت برگزاری کنگره «ادبیات پایداری» در دانشگاه شهید باهنر کرمان، «غلامرضا کافی» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرمان پیرامون جایگاه اشعار پایداری در سطح جهان اظهار داشت: اصولا جنگ و دفاع، پدیده همزیستی بشریت است و البته صحنه‌های دفاع و فداکاری بسیار غرورانگیز و خاطره‌ساز است، پس باعث شکل گرفتن آثار ادبی می‌شود، چون احساسات و عواطف را به خوبی بر می‌انگیزد و در کل جهان ادبیات جنگ یا به تعبیر خاص ما دفاع مقدس فوق العاده با جامعه پیوند دارد و به سرود و زمزمه بدل می‌شود یا در قالب داستان و خاطره خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: فضای این ادبیات صادقانه و البته هیجانی است و دارای شکوه خاصی است که مخاطب را جذب می‌کند و اکنون در کشور ما بیشترین آثار ادبی در حوزه پایداری تولید و البته حمایت می‌شود.

این پژوهشگر برگزاری کنگره «ادبیات پایداری» را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: گرایش به تحصیل در رشته «ادبیات پایداری» در تعداد قابل توجهی دانشگاه‌های ما وجود دارد و حتما نیاز به کنگره‌ای پژوهشی هم احساس می‌شده است که با پیشگامی همواره و ستودنی دانشگاه شهید باهنر و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس کرمان شکل گرفته است؛ بنابراین بحث برگزاری این کنگره خوشبختانه به سامان رسیده و بحث بعد ارزیابی مقالات است و به دلیل استقبال اساتید و پژهشگران از بحث ادبیات پایداری، آثار شایسته‌ای به دبیرخانه ارائه می‌شود.

کافی نقش دوران دفاع مقدس در شکل گیری مقاومت امروز را بی‌بدیل دانست و گفت: اگر دفاع مقدس نبود، وضع ادب پایداری ما بسیار متفاوت بود، همچنان که دفاع مقدس در ابعاد مختلف زندگی ایرانیان به خصوص بحث ادبیات موثر بود، از نظر فراوانی آثار و نیز از نظر کیفیت آثار و حتی از جهت اقبال مخاطبان به تولیدات ادبی این حوزه، نیز نقش آن غیر قابل انکار است.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز نهادینه شدن فرهنگ پایداری و ادبیات مقاومت در بین جوانان را نتیجه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت عنوان کرد و گفت: الحمدلله فرهنگ پایداری در جامعه ما نهادینه است، زیرا با باورها و اعتقادات دینی ما همسو شده و نشانه آن وجود شهدای مدافع حرم که غالبا از جوانان نسل نو ظهور بودند؛ اما باید برای تبیین ابعاد این فرهنگ از ابزار هنر و ادبیات کمک گرفت و سنجیده و پرحجم در این حوزه کار کرد.

وی در پایان در مورد نقش سردار سلیمانی در جبهه مقاومت بیان داشت: یکی از مؤلفه‌های ادبیات پایداری که نمونه‌های فراوانی هم دارد، تکریم انقلابیون است و ضمن این که سردار سلیمانی اکنون یک چهره کاملاً جهانی است و نقش ایشان در تحولات منطقه کاملاً بارز و توجه برانگیز است؛ لذا بنده غزل حماسه‌ توصیفی سروده و به ایشان تقدیم کرده‌ام که امیدوارم هدیه اندکی به پیشکار این سردار فداکار اسلام باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار