یزدانیان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

جذب ایرانیان خارج از کشور نیازمند توجه بیشتر به مباحث هویتی است

مسئول پانل ایرانیان خارج از کشور همایش ملی حکمرانی گفت: نهاد‌های فرهنگی باید در حوزه مباحث هویتی به صورت جدی‌تر کار کنند؛ چون اگر در این بخش به خوبی عمل کنیم، فرآیند جذب و بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور، بهتر انجام می‌شود.
کد خبر: ۳۶۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲ - 13October 2019

جذب ایرانیان خارج از کشور نیازمند توجه بیشتر به مباحث هویتی است«حمید یزدانیان» مسئول پانل ایرانیان خارج از کشور اولین همایش ملی حکمرانی دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، درباره این پانل اظهار داشت: امروز در شرایطی قرار داریم که با جمعیت پنج میلیونی ایرانیان خارج از کشور مواجه هستیم؛ افرادی که بین آن‌ها تعداد زیادی نخبه، متخصص، سرمایه‌دار و افرادی که به جهت منابع انسانی توانمند هستند و می‌توانند برای کشور کارایی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان خارج از کشور را می‌توان به سه دسته موافق، مخالف و قشر خاکستری یعنی افرادی که اگر خوب عمل کنیم، جذب نظام می‌شوند و برعکس، تقسیم کرد و افزود: میانگین تعداد مهاجران در دنیا سه و دو دهم درصد است؛ یعنی از حدود هفت و نیم میلیارد انسان روی کره زمین، حدود ۲۰۰ میلیون نفر آن‌ها مهاجر هستند، اما این نسبت در رابطه با مهاجرین کشورمان مقداری از درصد یاد شده بیشتر است.

یزدانیان ادامه داد: بعد از دوران دفاع مقدس فرصتی فراهم شد تا مهاجرانی که به کشور‌های دیگر رفته بودند به ایران بازگردند، اما به واسطه تحریم‌هایی که اعمال شد، این چرخه بازگشت تکمیل نشد.

مسئول پانل ایرانیان خارج از کشور اولین همایش ملی حکمرانی دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: سینوسی رفتار کردن در برابر این افراد و فضای ایجاد شده علیه کشورمان در بخش بین‌الملل، باعث شده تا نتوانیم آن‌گونه که باید و شاید از ظرفیت و پتانسیل ایرانی‌های خارج از کشور بهره ببریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۸۲ شورای عالی ایرانیان خارج از کشور شکل گرفت و تا حدودی هم توانستند ایرانیان خارج از کشور را به ایران بازگرداند و در حوزه‌های مختلف از وجود آن‌ها استفاده کند، تصریح کرد: هرچند در سیاست‌های کلی نظام به این موضوع یعنی استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور اشاره شده، ولی در دولت یازدهم فرآیند جذب ایرانیان خارج از کشور مقداری کاهش یافت و استفاده مطلوبی از ظرفیت این افراد صورت نمی‌گیرد.

مسئول پانل ایرانیان خارج از کشور همایش ملی حکمرانی، اضافه کرد: این در حالی است که در سال‌های اخیر اعمال تحریم، روند مهاجرت به خارج را تندتر کرده است؛ لذا بررسی موضوع روند مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و استفاده از ظرفیت این افراد، هم نیاز به کارِ کارشناسی و بررسی بیشتر دارد و هم نیازمند هم‌افزایی و هم‌اندیشی بین دستگاه‌های فعال و مسئول در این حوزه است.

وی همچنین عنوان کرد: امیدواریم از ظرفیت همه دستگاه‌هایی که در این رابطه مسئولیت دارند، ازجمله وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آموزش و پرورش از بابت معلمانی که برای تدریس در مدارس ایرانیان خارج از کشور اعزام می‌شوند، استفاده کنیم و بتوانیم در دو روز برگزاری همایش، تعامل مثبتی را بین دستگاه‌های مسئول در این حوزه برقرار کنیم و استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور سرعت بیشتری بگیرد.

یزدانیان در ادامه اظهار داشت: اگر بتوانیم در پنل مورد اشاره، موافقان و مخالفان را گرد هم بیاوریم و پس از بیان نظراتشان تعاملی بین آن‌ها ایجاد کنیم، امیدواریم با این اقدام، روند کم توجهی به توانمندی ایرانیان خارج از کشور را معکوس کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم طیف خاکستری که در خارج از کشور حضور دارند را به حمایت از مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران متمایل کنیم، گفت: ما در اسناد بالادستی توجه به مباحث هویتی را در الویت قرار دادیم؛ لذا به نظر می‌رسد که نهاد‌های فرهنگی باید جدی‌تر و فعال‌تر در این حوزه کار کنند؛ چون اگر در این بخش به خوبی عمل کنیم، فرآیند جذب و بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور بهتر انجام می‌شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها