عمران خان؛ حامل پیام سعودی‌ها برای تهران

کارشناس مسائل بین‌الملل، با اشاره به سفر نخست وزیر پاکستان به تهران گفت: طبق آنچه اعلام شده عمران خان در این سفر حامل پیامی از سوی سران سعودی برای تهران است و به نوعی قصد میانجیگری بین ایران و عربستان را دارد.
کد خبر: ۳۶۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴ - 14October 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، کیومرث یزدان‌پناه در مصاحبه با «رادیو گفتگو»، با اشاره به شرایط کنونی غرب آسیا و با تاکید بر این که اختلافات موجود بین کشور‌های این منطقه باعث سواستفاده دشمنان و تسلط آن‌ها بر منافع و ثروت موجود در منطقه خاورمیانه شده است، اظهار داشت: پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی تلاش دارد که در راستای کاهش تنش بین کشور‌های منطقه از جمله ایران و عربستان قدم بردارد.

وی با بیان این که این دومین سفر نخست وزیر پاکستان در طول سال جاری به تهران است خاطرنشان کرد: این سفر یک تفاوت عمده و اساسی با سفر قبلی «عمران خان» دارد و آن این است که نخست وزیر پاکستان حامل پیام از سوی سران سعودی به مقامات تهران است و در واقع تلاش دارد بین ایران و عربستان که در حال حاضر روابطی بین آن‌ها وجود ندارد، میانجیگری کند.

وی با تاکید بر این که وقت آن رسیده روابط ایران و عربستان به حالت عادی بازگردد، افزود: حسن نیت پاکستان در این زمینه را باید به فال نیک گرفت. البته نباید این انتظار را داشت که این تلاش‌ها به سرعت به نتیجه برسد، بلکه ممکن است این اقدامات طی یک فرآیند چند ماهه نتیجه بدهد.

یزدان پناه با تاکید بر این که پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی تلاش دارد که بین دو کشور بزرگ اسلامی یعنی ایران و عربستان میانجیگری کند به نحوی که سران ریاض و تهران را متقاعد کند که در پای میز مذاکره قرار گیرند، خاطرنشان کرد: مرز بی اعتمادی که در حال حاضر بین تهران و ریاض وجود دارد، باید خاتمه پیدا کند و قطعا استمرار این وضعیت به نفع شرایط ژئوپولتیک جهان اسلام نیست.

یزدان پناه با اشاره به دغدغه‌های ایران در ارتباط با سیاست‌های عربستان در منطقه اظهار کرد: عدم صداقت عربستان در موضوعات منطقه‌ای و فراهم کردن زمینه برای دخالت کشور‌های فرامنطقه‌ای در امور منطقه کار را به این جا کشانده است.

یزدان پناه همچنین با اشاره به حمله عربستان به یمن و کشتار تعداد زیادی از مردم بی‌گناه این کشور گفت: یکی از راهکار‌ها برای کاهش تنش در منطقه پایان دادن به این جنگ خونین است.

وی در پایان صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر ایران و عربستان به فهم مشترکی از شرایط منطقه دست پیدا کنند دو کشور می‌توانند بسترساز آرامش و نظم ژئوپولتیک در منطقه باشند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها