مهدی عظیمی میرآبادی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نادیده گرفتن سینمای دفاع مقدس آب در هاون کوبیدن است

مدیرعامل «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» گفت: کسانی که سعی در نادیده گرفتن سینمای دفاع مقدس دارند، آب در هاون می‌کوبند، باید توجه داشت این سینما متعلق به همه مردم است و به گروه خاصی تعلق ندارد.
کد خبر: ۳۶۶۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۵ - 15October 2019

نادیده گرفتن سینمای دفاع مقدس آب در هاون می‌کوبندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» یکی از مهم‌ترین نهادهای فرهنگی و سینمایی کشور است که بیش از دو دهه در عرصه تولید آثار سینمایی دفاع مقدس حضور داشته و کارگردان متعددی را به جامعه هنری ایران معرفی کرده است. این انجمن سال‌های پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته که در جای خود نیازمند بررسی و تحقیق همه جانبه‌ای است.

«مهدی عظیمی میرآبادی» هشتمین مدیرعامل این انجمن است که بر مدیریت آن را برعهده گرفته است. با وی در خصوص کارنامه «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، برنامه‌ها و اهداف آینده انجمن گفت‌وگویی انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

«مهدی عظیمی میرآبادی» دانش‌آموخته کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر است  و دارای سوابق اجرایی متعددی شامل صاحب‌امتیاز و مدیرمسئولی دو هفته‌نامه «سینمای خانگی»، معاونت امور فعالیت‌های سازمان سینمایی کشور، مدیرکل ارزشیابی و نظارت بر سینمای حرفه‌ای، قائم‌مقام اداره کل تولید و پشتیبانی امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ناظر مالی خانه سینما، جانشین نماینده تام‌الاختیار معاون امور سینمایی در خانه سینما، دبیر اجرایی دومین جشنواره بین‌­المللی فیلم پلیس، معاون امور برنامه­‌های ششمین جشنواره فیلم دفاع مقدس و ... را دارا در کارنامه خود دارد.

میرآبادی مدرس دانشگاه و عضو جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران است که تهیه‌کنندگی و تولید فیلم سینمایی «سیب و سلما» را بر عهده داشته است.

دفاع‌پرس: کارنامه «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» را که بیش از دو دهه از تأسیس آن گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ارزیابی کارنامه انجمن کار چندان دشواری نیست، اصحاب رسانه به‌راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند. می‌توان با مراجعه به منابع موجود بررسی کرد که انجمن در چه مقطعی موفق بوده و در چه مقطعی این موفقیت کم‌تر بوده است؛ اما آن چیزی که باید بگویم این است که به دلایل متعددی که بخشی از آن بیرونی است و بخشی از آن درونی، اوج و فرودهایی داشتیم. البته این اوج و فرودها فقط مرتبط به انجمن نیست و کلیت سینمای ایران را شامل می‌شود.

برای بررسی سینمای دفاع مقدس باید همه سینمای ایران را در نظر گرفت. این امر فقط مختص «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» نیست، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، مرکز سینمای مستند و تجربی، بنیاد سینمایی فارابی هم این اوج و فرودها را تجربه کرده‌اند. اگر بخواهیم در یک بررسی کلی انجمن را ارزیابی کنیم، نمره متوسطی را می‌گیرد. مثلاً در دوره آغازین کار انجمن بین سال‌های 1372 تا 1375 رشد چشمگیری داشته است.

با تغییر مدیریت معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و روی کار آمدن «عزت‌الله ضرغامی» بخشی از همکاران خود را از مجموعه «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» انتخاب کرد. نتیجه چنین اقدامی این شد که در جشنواره فیلم فجر در سال 1374 تعداد 22 فیلم به نمایش درآمد که البته تعداد فیلم‌های ساخته‌شده بسیار بیشتر از این است. متأسفانه این روند در ادامه فرودهایی داشت تا حدی که در برخی از دورهایی جشنواره فجر تعداد فیلم‌های به نمایش درآمده با موضوع دفاع مقدس به سه عدد یا کمتر رسید.

دفاع‌پرس: چه دلایلی سبب شد با چنین وضعیتی مواجه شویم که امروز شاهد آن هستیم که سینمای دفاع مقدس به آن جایگاهی که انتظار داریم نرسیده است؟

باید آن تصویری که از «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» داریم را بشناسیم و بعد ببینیم چقدر با آن تصویر فاصله داریم. ضمن آن سینمای دفاع مقدس را با سایر ژانرهای سینما مقایسه کنیم و تفاوت‌ها را بشناسیم. در واقع با دو رویکرد می‌توان سینمای دفاع مقدس را ارزیابی کنیم یکی نسبت به آرمان‌ها و هدف‌گذاری انجمن و دیگری در مقام مقایسه با سایر جریان‌های سینمایی. نسبت به آرمانی که برای انجمن طراحی شده قطعاً فاصله زیادی داریم اما نسبت به سایر ژانرهایی سینمایی باید گفت که نه‌فقط یک سر و گردن که یک قامت بالاتر قرار دارد. سینمای دفاع مقدس هم از نظر کیفیت هم از نظر تعداد مخاطبان و فروش در سطح بالایی قرار دارد. همچنین از نظر سلامت محتوا و همراهی با آرمان‌های انقلاب قابل اعتنا هستند.

دفاع‌پرس: برنامه‌های «انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» برای ادامه مسیر چیست و چه چشم‌اندازی برای سینمای دفاع مقدس طراحی شده است؟

ما دو هدف را برای ادامه مسیر طراحی کرده‌ایم. اول رساندن سینمای دفاع مقدس به جایگاهی که انتظار داریم، هم در بعد ملی و هم در بعد جهانی. دوم فهماندنشان و جایگاه کسانی که در سینمای دفاع مقدس مشغول فعالیت هستند به مسئولین و سایر هنرمندان. سایر برنامه‌های خود را نیز همسو با این دو هدف طراحی و اجرا خواهیم کرد که در آینده و مرور اعلام خواهد شد.

دفاع‌پرس: در بحث اکران جهانی آثار سینمای دفاع مقدس چقدر فعال هستید آیا تاکنون اقدامی صورت گرفته است؟

جریان اکران در دنیا یک جریان پیچیده و غیرقابل نفوذ است. با این حال بحث اکران را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال مطالعه روی آن هستیم تا به یک راه‌کار منطقی و اصولی برسیم و بتوانیم آن را عملی کنیم؛ اما در همین راستا دو بحث را پی‌گیری می‌کنیم اول نمایش اینترنتی آثار سینمای دفاع مقدس و دوم نمایش ماهواره‌ای فیلم‌هاست. کارهایی صورت گرفته که به‌زودی اخبار آن اعلام خواهد شد. البته زمان زیادی می‌طلبد تا این طرح اجرایی بشود.

دفاع‌پرس: در بحث اکران‌های داخلی چه اقداماتی در انجمن صورت گرفته است؟

در بحث اکران نیز برنامه‌هایی داریم معتقد هستیم که تولید صرف کار سینمای دفاع مقدس را پیش نمی‌برد. اگر به اکران و نمایش فیلم‌ها فکر نکنیم تولید نیز وجهی نخواهد داشت. تولید صرف در نهایت فقط کارکرد آرشیوی خواهد داشت. ما به دنبال راه‌کارهایی هستیم تا در اکران نیز حضور داشته باشیم. متأسفانه وضعیت اکران آثار دفاع مقدسی مطلوب نیست. توصیه من به مسئولان فرهنگی کشور این است که چشم خود را روی سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبندند.

این سینما به یک گروه خاص تعلق ندارد و آحاد مردم در آن سهیم هستند. کسانی که سعی در نادیده گرفتن سینمای دفاع مقدس دارند، آب در هاون می‌کوبند. باید به این سینما اهمیت داد. توجه داشته باشیم که همه مردم ایران بر فرض درست بودن آمار، آن سه میلیونی نیستند که فلان فیلم سخیف را می‌بینند. همه مردم ایران همه 80 میلیونی هستند که نیازمند فیلم خوب هستند. مردم فیلم ارزشی و غیر ارزشی را به‌خوبی تشخیص می‌دهند. نجات سینمای ایران در گرو سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

فیلمی که رتبه الف را در سینمای دفاع مقدس می‌گیرد و موقع اکران در 12 سالن با سانس شناور به نمایش درمی‌آید. مسلما فروش نخواهد داشت. مخاطبان فیلم‌ها باید به یک حد نصاب برسند تا بتوانند فیلم را ببینند. حتی تهیه‌کننده فیلم هم نمی‌داند که در چه سانسی باید فیلم خودش را ببیند. بعد هم مدعی هستند که فیلم دفاع مقدس فروش ندارد. در مقابل یک فیلم سخیف با 150 سالن با تمام سانس‌ها اکران می‌شود و سهم قابل توجهی از تبلیغات شهری را هم دارد در این عرصه نابرابر نمایش قطعا به فروش بالایی هم می‌رسد. البته این برنامه‌ عامدانه‌ای است تا فیلم دفاع مقدسی دیده نشود و در نهایت سینمای دفاع مقدس از میان برود که مسلما این برنامه محقق نخواهد شد.

دفاع‌پرس: برای ارتقای سطح کیفی فیلمنامه چه باید کرد؟

در ابتدا باید گفت سطح کیفی فیلمنامه سینمای دفاع مقدس در سطح بالایی نسبت به سایر ژانرهای سینمای ایران قرار دارد اما نمی‌توان مدعی شد که فیلمنامه دفاع مقدسی به جایگاهی که انتظار داریم نرسیده است عمده دلیل این آسیب نبود تحقیق و پژوهش در این حوزه هستیم. در سینمای دفاع مقدس نمی‌توان با صرفاً به اتکای تخیل فیلمنامه نوشت.

اگر این معضل حل شود بخش قابل توجهی از مشکلات سینمای دفاع مقدس در بحث کیفی رفع خواهد شد. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که تبلور منویات رهبری در ارتقای سینمای دفاع مقدس است اگر مسئولان فرهنگی کشور می‌خواهند ولایت پذیری خود را ثابت کنند باید به این سینما توجه ویژه نشان دهند و کار کنند، از طرفی مردم نیز باید دیدن این فیلم‌ها از هنرمندان این حوزه حمایت کنند.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار