به مناسبت سالروز آتش سوزی مسجد جامع در 24 مهر 57؛

اولین شهدای انقلاب اسلامی استان کرمان را بهتر بشناسیم

24 مهر سال 1357 واقعه آتش سوزی مسجد جامع کرمان، یکی از سرفصلهای زرین این مبارزه در استان کرمان تلقی می شود و شهید «محمد باقدرت جوپاری» یکی از اولین مبارزینی بود که در این واقعه به شهادت رسید.
کد خبر: ۳۶۶۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱ - 15October 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرمان، شهید «محمد باقدرت جوپاری»، سال 1315 در شهر جوپار از توابع شهرستان کرمان و در یک خانوادۀ مذهبی متولد شد. وی در جریان انقلاب و در راهپیمایی ها و تظاهرات مردم، حضور و فعالیت گسترده ای داشت.

شهید باقدرت به علت روحیه خیرخواهانه‌ای که داشت، در کار ساختن مسجد محله خود بعنوان کارگر مشغول کار شد و بنا به قول همسایگان، کار او چنان نبود که برای مزد گرفتن باشد، بلکه هدفش این بود که با این کار بتواند خدمتی کرده باشد.

بعد از این که کار ساخت مسجد در تاریخ 1398 قمری (برابر با  1357شمسی) به اتمام رسید، نام مسجد را شهداء نهادند و این زمان مقارن با اوج گیری مبارزات مردم مسلمان ایران علیه سلطه رژیم پهلوی بود و انقلاب پرشکوه ایران در حال به ثمر رسیدن بود.

مهر سال 1357 واقعه آتش سوزی مسجد جامع کرمان یکی از سرفصلهای زرین این مبارزه در استان کرمان تلقی می شود و شهید «محمد باقدرت جوپاری» یکی از اولین مبارزینی بود که دراین واقعه به شهادت رسید و اولین مجلس ختم که در مسجد شهدا (همان مسجدی که خودش در ساختنش سهیم بود) برگزار شد، برای وی بود.

شهید «غلامرضا یزدانشناس» درسال 1335 در ماهان کرمان متولدشد. تحصیلات خود را تا سوم راهنمایی ادامه داد و بعد از آن ترک تحصیل کرد و به شغل آزاد روی آورد .مدتی بعد در کارخانه سیمان مشغول به کار شد و با خواهر یکی از همکارانش ازدواج کرد.

همزمان با شروع انقلاب در تظاهرات و راهپیمائی ها بر علیه رژیم پهلوی شرکت می کرد و به خانواده اش می گفت:«اگر انقلاب نکنیم پس چه کسی این کار را انجام دهد و شما هیچ ناراحت نباشید، خون من از خون دیگران رنگین تر نیست».

وی تا می توانست در آگاهی دادن به خانواده می کوشید و سرانجام در فاجعه آتش سوزی مسجدجامع کرمان در 24 مهر1357 زیر ضربات چماق داران رژیم از پای درآمد و به آرزوی دیرینه اش یعنی شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار