عطوان: پیروزی‌های ایران و متحدانش آمریکا را از منطقه بیرون کرد

سردبیر روزنامه رای الیوم بازگشت تدریجی عرب‌ها به سمت ائتلاف مقاومت و عقب نشینی آمریکا از منطقه را نتیجه پیروزی‌های نظامی و اقتصادی ایران برابر محور آمریکایی در مقطع اخیر توصیف کرد.
کد خبر: ۳۶۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ - 16October 2019

عطوان: پیروزی‌های ایران و متحدانش آمریکا را از منطقه بیرون کردبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در بخش سخن سردبیر خود به تحلیل سفر رئیس جمهور روسیه به کشورهای عربستان و امارات و همچنین بازگشت کُردهای سوریه به آغوش دولت دمشق پرداخت.

نویسنده در ابتدای یادداشت با بیان اینکه «ولادمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه بهترین روزهای خود را در خاورمیانه سپری می‌کند و ثمره شکست سیاست‌های آمریکا را گرفته است، سه عامل اصلی را برای این قضیه بیان کرد: نخست هوش راهبردی، دور اندیشی ، خونسردی خلق و خوی و سیاست بردباری پوتین، دوم ائتلاف هوشمندانه و سنجیده او در منطقه و بخصوص با سوریه، ایران و ترکیه و سوم حماقت آمریکا و هرج و مرج سیاسی حاکم بر واشنگتن که در نتیجه اختلافات فزاینده بین کاخ سفید و کنگره ایجاد شده است.

عطوان، دونالد ترامپ را بزرگ ترین هدیه الهی به پوتین و به طور کلی روسیه خواند و گفت: این مرد با حرص و آز و زبان معامله‌گری خود که غیر آن را بلد نیست در سه سال اول حکومتش به هیچ دستاوردی نرسید و همه سیاست‌های آمریکا از جمله تشدید تحریم های اقتصادی نتایج معکوس داد و تاثیر منفی بر منافع این کشور در منطقه داشت و اعتماد به اعتبار واشنگتن را متزلزل و متحدان آمریکا را خسته کرد.

ایران چه سهمی در اخراج آمریکا از منطقه داشت؟

رای الیوم آورده است: پوتین به ریاض و ابوظبی دو شریک مهم آمریکا و بزرگ ترین وارد کنندگان سلاح‌های آمریکایی سفر کرد و در آنجا دستانش از امضای معاملات تجاری، نظامی، نفتی و زیاد بودن قراردادها خسته شد. سپس از متحد ایرانی و بازوهای نظامی متحد آن در یمن، عراق و لبنان که نقش بزرگی در این تحول راهبردی بزرگ داشتند قدردانی کرد. چرا که در نهایت این ایران بوده که راه را برای پیشرفت اینچنینی روسیه هموار کرد.

نویسنده سه پیروزی بزرگ ایران را عامل پیشرفت نظامی و سیاسی روسیه در منطقه و عقب نشینی آمریکا از خاورمیانه خواند که به شرح زیر آورده است:

1 – موفقیت موشک‌های بالستیک و کروز و هواپیماهای شناسایی که متحدان حوثی در یمن با آن اقتدار نظامی و امنیتی آمریکا را در هم شکستند و چه بسا معادلات کنونی در منطقه خلیج (فارس) را ولو به شکل جزیی تغییر داده است. موشک‌ها و پهپادهایی که از سامانه‌های پدافند هوایی آمریکایی پیشرفته عبور کرده و انتقال نفت عربستان به دنیا را ولو به شکل موقت متوقف کردند. موضوعی که به نفع صنایع نظامی روسیه تمام شد. به گونه‌ای که روسیه با افزایش تولید درصدد جبران کاهش نفت عربستان برآمد و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم درصدد انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با روسیه به عنوان جایگزین آمریکا برآمدند.

2- حضور نظامی ایران در سوریه چه به طور مستقیم و چه از طریق حزب الله و گروه‌های مقاومت نقش بزرگی در مقاومت سوریه حتی قبل از مداخله نظامی مستقیم روسیه داشت که در نهایت همه این کمک‌ها به شکست پروژه آمریکا منجر شد.

3- مقاومت ایران در برابر تحریم‌های اقتصادی امریکا و به چالش کشیدن آن و مخالفت با تسلیم شدن در برابر آمریکا و شروط ظالمانه آن و مقاومت از طریق تشدید حملات علیه منافع آمریکا و متحدانش و شکستن حلقه تحریم‌ها از طریق از سرگیری صادرات نفت با میانگین یک میلیون بشکه در روز و ایجاد طرح‌های توسعه و سیاست‌های اقتصادی برای کاهش اعتماد به نفت به عنوان منبع اصلی درآمد کشور، از جمله پیروزی‌های ایران در مقطع کنونی است.

چرا بهبود روابط عرب‌های خلیج(فارس) با سوریه و ایران پیش‌بینی می‌شود؟

رای الیوم نوشت: این فتوحات به دست آمده توسط رئیس جمهور روسیه در خلیج (فارس) محدود به معاملات تجاری و نظامی نخواهد بود ، بلکه ممکن است به موارد سیاسی نیز منتهی شود که در خدمت منافع متحدین وی در سوریه باشد. چرا که سوریه اکنون دست بالاتر در تسریع روند بهبود و بازسازی خود دارد.

این روزنامه همچنین بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و عادی شدن روابط کشورهای عربی با ایران را هم در آینده نزدیک بعید ندانست و افزود: نشانه‌ها حاکی از حرکت قریب الوقوع عربستان در مسیر امارات است. یعنی ریاض هیئت‌هایی را به تهران می‌فرستد تا به همه مسائل اختلافی پایان دهد و چه بسا به پایان جنگ در یمن منجر شود و سفر «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به ریاض هم از جدیدترین نشانه‌های این موضوع می‌تواند قلمداد شود.

آیا ترکیه هم مثل کُردها به سمت دمشق بازمی‌گردد؟

نویسنده در ادامه پرسید: چه کسی انتظارش را داشت که اعتراف آمریکا به شکست در شمال سوریه به بازگشت کُردها به آغوش سوریه تحت میانجیگری روسیه منجر شود، در حالی که ولو به طور موقت تعهد داده‌اند از جاه طلبی‌های جدایی طلبانه خود دست بکشند و همه اراضی و پایگاه‌های نظامی خود را به روی ارتش سوریه بگشایند. آنها همچنین قول داده‌اند سلاح‌های آمریکایی خود را تحویل ارتش سوریه بدهند و خودمختاری خود را منحل کنند؟

رای الیوم نوشت: امروز کُردها به دمشق بازگشتند و بعید نیست که فردا طرح روسیه برای احیای معاهده آدانا بین سوریه و ترکیه (سال 1998) زمینه محکمی برای بازگشت روابط بین دو کشور به شکل سابق خود فراهم کند. به گونه‌ای که حاکمیت سوریه را به ادلب و شرق فرات کاملا بازگرداند.

نویسنده در پایان آورده است: این از ذکاوت روس‌هاست که خاورمیانه رابر اساس اصول جدیدی بازسازی کرده است که در آن آمریکایی‌ها هیچ حضوری ندارند. این را به عنوان آرزوهایمان تلقی نمی‌کنیم بلکه چیزی است که بر مبنای واقعیت‌ها گفته شد. زمان همه چیز را ثابت می‌کند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها