تحقیق سازمان ملل در خصوص ادعای استفاده ترکیه از سلاح فسفری در سوریه

بازرسان سازمان ملل تحقیق درباره ادعای استفاده ارتش ترکیه از سلاح فسفری در حمله به شمال سوریه را آغاز کردند.
کد خبر: ۳۶۶۶۴۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵ - 18October 2019

تحقیق سازمان ملل در خصوص ادعای استفاده ترکیه از سلاح فسفری در سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بازرسان سلاح‌های شیمیایی سازمان ملل متحد، اعلام کردند در حال جمع‌آوری شواهد در خصوص استفاده ارتش ترکیه از بمب‌های حاوی «فسفر سفید» علیه غیرنظامیان شمال سوریه هستند.

به نوشته روزنامه «گاردین»،‌سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی روز جمعه اعلام کرد: «از اوضاع با خبر است و در حال جمع‌آوری اطلاعات درخصوص استفاده احتمالی از سلاح‌های شیمیایی است».

هفته گذشته صلیب سرخ اعلام کرد شش شهروند و فرد نظامی که به بیمارستان شهر «حسکه» منتقل شدند به‌وسیله «سلاح‌های نامشخص» دچار سوختگی شده‌اند. این نهاد استفاده از سلاح شیمیایی را تأیید نکرد.

«همیش دی برتون گوردون» فرمانده سابق انگلیسی متخصص در این زمینه گفت: «عامل [سوختگی‌ها] به احتمال قوی فسفر سفید است. این سلاحی هولناک است و به کرات در جنگ داخلی سوریه مورد استفاده قرار گرفته است. متأسفانه استفاده از آن به‌طور فزاینده‌ای در حال عادی شدن است».

مقامات کُرد شمال سوریه، روز پنجشنبه، ترکیه را به استفاده از «سلاح‌های نامتعارف» در شهر «رأس‌ العین» محکوم کردند. یکی از دیپلمات‌ها کُرد این منطقه روز جمعه گفت، موارد مشکوک را جمع‌آوری کرده و از سازمان‌های بین‌المللی خواستار تحقیق بر روی آن‌ها شده است.

«حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در واکنش به این اتهامات گفت: «همه این واقعیت را قبول دارند که هیچ سلاح شیمیایی در انبارهای سلاح ترکیه وجود ندارد».

دیروز (پنجشنبه) ترکیه و آمریکا آتش‌بسی ۱۲۰ ساعته را اعلام کردند تا به نیروهای کرد جهت عقب نشینی ۲۰ مایلی در طول ۳۰۰ مایل مرز مشترک میان سوریه و ترکیه فرصت داده شود. با این حال درگیری‌ها همچنان به صورت پراکنده ادامه دارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها