یادداشت/ رسول حسنی؛

با دستورالعمل نمی‌توان کسی را با هنجار‌ها هماهنگ کرد

کسانی که به اصطلاح چهره هستند چه بخواهند و چه نخواهند الگوهای جامعه هستند و باید بیشترین هماهنگی را با هنجارهای جامعه داشته باشند و اگر چنین افرادی بخواهد بر خلاف ارزش‌های جامعه حرکت کنند، نمی‌توان او را با دستورالعمل وادار به کاری کرد.
کد خبر: ۳۶۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵ - 20October 2019

با دستورالعمل نمی‌توان کسی را با هنجارها هماهنگ کردگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ چند سالی است که اخبار گوناگونی از کشف حجاب سلبریتی‌های وطنی در جشنواره‌های خارجی و پوشش نامناسب برخی زنان بازیگر در محافل و جشنواره‌های داخلی در فضای مجازی منتشر می‌شود. این اخبار چند روزی دست به دست می‌شوند و بعد از مدتی با عذرخواهی همان بازیگر همه چیز به فراموشی سپرده می‌شود تا دوباره در محفلی دیگر اتفاق دیگری بیفتد.

با اوج چنین حرکت‌های هنجارشکنی که از سوی بازیگران زن در نوع پوشش‌شان به وجود آمده است، اخباری منتشر شده که سازمان سینمایی طرح پوشش لباس واحد هنرمندان را ارائه داده است که البته چندی بعد از سوی همین سازمان چنین مساله‌ای تکذیب شده است. به هر حال چه وجود این طرح صحت داشته باشد و چه نداشته باشد باید توجه داشت که اگر خانه از پای‌بسیت ویران باشد بالاخره روزی فرو خواهد ریخت و هیچ دستورالعملی نمی‌تواند مانع ویرانی آن شود. متاسفانه جامعه بیش از حدی که یک هنرمند ظرفیت دارد او را بالا می‌برند، تا جایی که هنرمند به اصطلاح محبوب، خود را تافته‌ای جدابافته‌ می‌داند و انتظار دارد هنجارهای جامعه را او تعیین کند!

باید توجه داشت که سلبریتی‌های هنجارشکن با حرکت خود عمدا قصد دارند موجی ایجاد کنند تا از آن چه که هست بیشتر دیده شوند و بعد از اینکه از این آب گل‌آلود به اندازه کافی ماهی صید شد، با یک عذر خواهی از مردم و شهدا و امام عصر (عج) همه چیز را تمام کنند. این بازیگران که با حمایت مردم رشد، بزرگ و معروف شدند کمترین حرمتی را برای آنها قائل نیستند، اگر نه در رفتار و پوشش و گفتار خود دقت لازم را داشتند و به هر بهانه حرفی نمی‌زدند تا ارزش‌های این مردم را به سخره بگیرند.

با طرح لباس متحدالشکل و پیشنهادهای خنده‌آوری از این دست نمی‌توان بازیگران را وادار کرد که با هنجارها همراه و هماهنگ باشند. تنها راهی که می‌توان سلبریتی‌ها را وادار کرد که به هنجارها احترام بگذارند این است که محبوبیت آنها را محدود کرد. ایجاد مانع برای بازیگرانی که ارزش‌های جامعه برای آنها اهمیتی ندارد می‌تواند راه‌کاری باشد تا شاهد قضایایی از جنس کشف حجاب بازیگران زن نباشیم. نبود یک سوپراستار زن و مرد در یک اثر سینمایی فاجعه هنری به بار نخواهد آورد.

این سلبریتی‌ها هستند که باید برای رفتارهای خود توضیح بدهند نه مسئولان فرهنگی. غفلت برخی مدیران فرهنگی در برگزاری جشنواره‌ها و مراسم‌های و دعوت از تعدادی بازیگر کذایی هنجارشکن و سکوت در مقابل رفتار آنها باعث شده که این افراد با گستاخی بیشتری در برنامه‌های دیگر حضور پیدا کنند. خلاصه آنکه وضعیت پیش رو بسیار خطرآفرین‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. هر چند که تاکنون برای هر اقدامی دیر شده است اما تا کار بیشتر از این از دست نرفته، باید به داد این سینمای رو به مرگ رسید.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها