میرشمسی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

عملکرد شورای نگهبان در اولین همایش ملی حکمرانی بررسی می‌شود

مسئول پانل شورای نگهبان اولین همایش ملی حکمرانی گفت: عملکرد شورای نگهبان در ۴۰ ساله اول انقلاب اسلامی به صورت اجمالی در اولین همایش ملی حکمرانی با حضور تعدادی از حقوقدانان این شورا بررسی می‌شود.
کد خبر: ۳۶۶۸۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ - 20October 2019

شورای نگهبان با چالش داوطلبان بیش از حد برای نمایندگی مجلس مواجه است«محمدرضا میرشمسی» مسئول پانل شورای نگهبان اولین همایش ملی حکمرانی که توسط دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار می‌شود، در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، درباره این پانل اظهار داشت: علی‌رغم اینکه فرصت کمی برای بررسی وظایف و عملکرد شورای نگهبان در بخش تایید قوانین و تفسیر قانون اساسی و نیز برگزاری انتخابات در این پانل بود با این حال تلاش کردیم تا در موضوع انتخابات، رد صلاحیت‌ها، نظارت بر انتخابات و قوانین آن، از نظرات محققان پژوهشکده شورای نگهبان بهره ببریم.

وی افزود: لذا در این رابطه از تعدادی حقوقدان شورای نگهبان دعوت شده تا با حضور در این پانل و تضارب‌آرایی که خواهند داشت و نیز در شرایطی که بیش از چهار ماه به انتخابات مجلس شورای اسلامی مانده، درباره شورای نگهبان و وظایف آن مطالبی را به شکل تحلیلی و ارایه مطالب داشته باشند.

میرشمسی همچنین در بررسی اجمالی درباره فعالیت شورای نگهبان در ۴۰ ساله اول انقلاب، عنوان کرد: وقتی درباره نظارت شورای نگهبان و به صورت خاص نظارت استصوابی این شورا صحبت می‌کنیم، نگاه‌ها به سمت بررسی صلاحیت‌ها و اختیاراتی که شورای نگهبان در این حوزه دارد سوق می‌یابد.

وی ادامه داد: مباحثی که در این پانل درباره آن‌ها صحبت خواهیم کرد، موضوعاتی مانند اینکه آیا بررسی صلاحیت‌هایی که در شورای نگهبان بر اساس قانون انجام می‌دهد توانسته در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی موثر باشد؟ آیا این قوانین موثر هستند؟ آیا شورای نگهبان وظایف خود را به خوبی انجام داده است؟ آیا موانعی برای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها وجود داشته است؟ خواهد بود؛ در واقع این‌ها از جمله موضوعاتی هستند که باید مورد بحث قرار گیرند تا عملکرد شوای نگهبان در این ۴۰ سال نمایان شود.

مسئول پانل شورای نگهبان اولین همایش ملی حکمرانی درباره چالش‌ها و دستاورد‌های شورای نگهبان هم عنوان کرد: بعضی‌ها بر این اعتقاد هستند که اگر شورای نگهبان یا نظارت‌های آن نبود شاید مجلس بهتری می‌داشتیم؛ این موضوع یک بحث چالشی است که باید به این چالش ایجاد شده، پاسخ داد؛ علاوه بر این یکی دیگر از چالش‌های فراروی شورای نگهبان حضور بیش از حد و دور از انتظار کاندیدا‌ها برای احراز کرسی‌های مجلس است.

وی با بیان اینکه امروز ۲۹۰ صندلی نمایندگی مجلس شورای اسلامی داریم که برای نشستن بر روی این صندلی‌ها حدود ۱۲ هزار نفر با هم رقابت می‌کنند، تاکید کرد: در چنین شرایطی هیأت‌های اجرایی که وظیفه اصلی بررسی صلاحیت‌ها را دارند در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها کوتاهی می‌کنند و به اصطلاح «بار را بر دوش» شورای نگهبان می‌گذارند و این خاص همه دولت‌ها است.

میرشمسی در ادامه بیان داشت: چون هیات‌های اجرایی که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند می‌خواهند این بار سنگین را به بهانه وقت کم بررسی‌ها، از دوش خود بردارند و بر دوش شورای نگهبان قرار دهند درحالی‌که وظیفه اصلی شورای نگهبان بررسی صلاحیت‌ها نیست، بلکه وظیفه این شورا بررسی شکایاتی است که از سوی کاندیدا‌ها دریافت می‌کند.

وی سپس با اشاره به اینکه شورای نگهبان وظیفه دارد اگر هیات‌های اجرایی در عملکرد خود کوتاهی کردند، به عنوان آخرین سنگر، کوتاهی‌ها را اصلاح کند، اذعان کرد: امروز شورای نگهبان با این چالش مواجه است که این نهاد مسئول رد صلاحیت افراد است در صورتی که بررسی صلاحیت‌ها و پاسبانی برای حضور افراد با صلاحیت به مجلس بر عهده هیات‌های اجرایی وزارت کشور است.

مسئول پانل شورای نگهبان اولین همایش ملی حکمرانی، چالش بعدی را کمبود زمان بررسی صلاحیت‌ها برای وزارت کشور و شورای نگهبان دانست و افزود: امروز نبود نظارت شورای نگهبان در انتخابات شورا‌ها موجب شده نگاه بسیار منفی به‌واسطه دستگیری عده‌ای از اعضای شورا‌های اسلامی شهر و روستا نسبت به اعضای شورا‌ها به‌وجود بیاید؛ لذا نظارتی مثل شورای نگهبان اگر وجود نداشته باشد مشابه وضعیتی که اکنون در برخی از شورا‌های اسلامی شهر و روستا مشاهده می‌شود را خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار