سردار جلالی در نشست خبری خبر داد؛

رونمایی شبیه‌ساز تهدیدات سایبری/ اجرای رزمایش ملی پایداری سیگنال‌رسانی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور از رونمایی شبیه‌ساز تهدیدات سایبری و برگزاری رزمایش ملی پایداری سیگنال‌رسانی در هفته پدافند غیر عامل خبر داد.
کد خبر: ۳۶۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷ - 21October 2019

جلالیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «غلامرضا جلالی» رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور صبح امروز در نشست خبری هفته پدافند غیر عامل اظهار داشت: امسال هفته پدافند غیر عامل از چهارشنبه هشتم آبان تا سه‌شنبه ۱۴ آبان با شعار «پدافند غیر عامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید» و با هدف تبیین نقش، جایگاه و معرفی ضرورت‌ها، کارکرد‌ها و دستاورد‌های پدافند غیر عامل با گفتمان‌سازی عمومی و تخصصی و نهادینه‌سازی آن در سطح جامعه برگزار می‌شود.

وی افزود: بر این اساس در هفته پدافند غیر عامل دیدار با مراجع عظام تقلید در قم، همایش پدافند غیر عامل در حوزه ارتباطات، سخنرانی در پیش از خطبه‌های نمازجمعه تهران، صبحگاه و رزمایش دانش‌آموزی، اجلاس سراسری کمیته پدافند غیر عامل استان‌ها، همایش پدافند شیمیایی کشور و همکاری دانشکده شیمی تهران شمال، رزمایش قطع برق و تست مولد‌های اضطراری برگزار و اجرا می‌شود.

سردار جلالی ادامه داد: برگزاری همایش ملی پدافند غیر عامل، نشست تخصصی با موضوع تبیین تهدیدات صنعت پتروشیمی، رونمایی از شبیه‌ساز تهدیدات سایبری، رزمایش ملی پایداری سیگنال‌رسانی، اجلاس ملی فناوری رسانه، نمایشگاه سایبری و زیستی، همایش پدافند شیمیایی، همایش وزارت ارشاد، رونمایی از منشور، رزمایش پرتوی تهران و برگزاری همایش بسیج نخبگان سایبری از دیگر برنامه‌هایی است که در طول این هفته برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه گفت: تقریباً از اواسط سال گذشته دور تهدیدات علیه کشور تندتر شد به نحوی که در اوایل سال جاری، ما وارد عرصه رویارویی با آمریکا و کشور‌های وابسته به آمریکا در منطقه شدیم؛ لذا برنامه‌های پدافند غیر عامل دچار تغییراتی شد که باعث شد برنامه‌های پدافند غیر عامل را عملیاتی‌تر کردیم.

وی با بیان اینکه امروز تهدیدات پیش روی ما به تهدیدات «مردم‌محور» تبدیل شده است، افزود: ابزار‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی، اصلی‌ترین ابزار دشمنان جمهوری اسلامی ایران برای اجرای تهدیدات مردم‌محور هستند که این تهدیدات ممکن است در حوزه‌های نظامی، اقتصادی، سایبری و حتی حوزه‌های امنیتی و سیاسی صورت گیرد.

رصد فناوری‌ها قبل از ورود به کشور

سردار جلالی بیان کرد: امروز دشمنان، تهدیدات را در ذات فناوری‌ها شکل می‌دهند؛ همان‌طور که می‌بینیم صاحبان فناوری، قابلیت‌های نفوذ، مدیریت و کنترل را در فناوری‌های خود شکل می‌دهند؛ به همین خاطر باید تهدیدات و فرصت‌های فناوری را بشناسیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهار داشت: این سازمان فناوری را قبل از آنکه به کشور وارد شود، رصد و به دنبال آن، فرصت‌ها و تهدیدات را شناسایی می‌کند و برای آن نقشه راه ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه این سازمان از سال گذشته تا امروز در پنج حوزه «سایبری»، «پدافند زیستی»، «پدافند شیمیایی»، «پدافند هسته‌ای»، «پایداری مولد‌های برق در شرایط قطع برق» و موضوعات «مردم‌محور» رزمایش برگزار کرده است، گفت: هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد از کارکرد‌ها در حوزه‌های مختلف کشور، در شرایط قطع شدن اینترنت به کارکرد خود ادامه می‌دهند؛ با این حال باید مشخص کنیم که در کدام حوزه‌ها وابسته هستیم تا برای رفع وابستگی در آن حوزه‌ها، برنامه‌هایی را تدوین کنیم.

سردار جلالی با بیان اینکه در سال گذشته علاوه بر برگزاری ۳۸۰ رزمایش در مدارس سطح کشور، هزار رزمایش قطع برق نیز از سوی سازمان پدافند غیر عامل برگزار شد، افزود: در سال ۹۷، مانور تخلیه جمعیت را در جزیره خارگ با موفقیت برگزار و با فرض حمله دشمن، تمام جمعیت جزیره خارگ را از شهر خارج کردیم.

ادعای دروغ آمریکا درباره تلافی انهدام پهپاد «گلوبال هاوک»

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در زمان انهدام پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک» چندین بار گفتند که «پاسخ این اقدام ایران را با حمله سایبری به مراکز و تأسیسات ایران پاسخ دادیم»، اما وقتی این ادعا را کنترل کردیم، نشانی از حمله سایبری آن‌ها ندیدیم و در این رابطه حتی نیویورک‌تایمز آمریکا هم نوشت یا قدرت پدافندی ایران خیلی قوی شده و یا اینکه توان آفندی آمریکا ضعیف شده است؛ در واقع این موضوع نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم قدرت حملات سایبری دشمنان را کاملاً کنترل کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در ادامه با بیان اینکه امسال رزمایش هسته‌ای را در راکتور هسته‌ای تهران برگزار خواهیم کرد، ادامه داد: برای همه استان‌ها طرح جامع پدافند غیر عامل استانی را تدوین کردیم؛ علاوه بر این در حوزه پدافند زیستی نیز رزمایش‌هایی برگزار شد و سند جامع پدافندی فضایی و پدافندی شهری نیز تصویب و ابلاغ شده است.

سردار جلالی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاورد‌های پدافند غیر عامل گفت: امسال ششمین نمایشگاه پدافندی با ارائه محصولات پدافند حوزه هسته‌ای و معرفی محصولات دانش‌بنیان و همچنین محصولاتی در حوزه پدافند زیستی و کالبدی در ۱۲۵ غرفه نمایشگاهی برگزار می‌شود که در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان حضور خواهند داشت و محصولات بومی مورد تأیید در آن ارائه می‌شود.

وی همچنین در خصدص ترور‌های بیولوژیک در کشورمان هم بیان کرد: تا کنون دو سه موردی که در حوزه «بیوتروریسم» به سازمان پدافند غیر عامل ارجاع شده است، به عنوان بیوتروریسم قابل اثبات نبودند؛ البته ممکن است این موارد مشکوک بوده باشند، اما قابلیت اثبات را نداشتند.

تولید گوشی هوشمند بومی

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور همچنین در خصوص هشدار‌های سالیان پیش سازمان پدافند غیر عامل به مسئولان کشور پیرامون استفاده نکردن از گوشی‌های هوشمند، تصریح کرد: نمی‌توانیم بگوییم که امروز مسئولان و مدیران تمام دستگاه‌های کشور این مورد را رعایت کرده‌اند، اما طبق بررسی‌هایی که اخیراً انجام دادیم، مشخص شد که این موضوع در مراکز مهم و حیاتی کشور رعایت می‌شود.

سردار جلالی با اشاره به اقدام انجام شده در حوزه گوشی‌های هوشمند گفت: در مرحله اول قرار بود که گوشی‌های هوشمند موجود را مصون‌سازی کنیم که در این خصوص اقداماتی توسط وزارت دفاع صورت گرفته است، اما اقدام دیگری که در این خصوص باید صورت می‌گرفت، تولید گوشی تماماً بومی بود که این اقدام هم در دو شرکت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوییم که از فناوری و شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنیم، اما راهکار آن استفاده از شبکه ملی ارتباط است؛ مانند کاری که چین و روسیه در حال انجام آن هستند و ما نیز به دنبال دست‌یابی به آن هستیم؛ این رویکرد موجب واکنش و نگرانی ترامپ از این اقدام شده است.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در خصوص اهمیت مدیریت ارز، رمز‌ها و استفاده از پول الکترونیکی نیز گفت: ما نمی‌توانیم خود را از این امکان محروم کنیم، اما باید مدیریت آن را در دست گرفته و آن را به خوبی مدیریت کنیم.

سردار جلالی با اشاره به اقدام سپاه در دستگیری یکی از فعالان رسانه‌ای ضد انقلاب عنوان کرد: دستگیری «روح الله زم» سرشبکه کانال معاند آمدنیوز نشان داد که اهمیت شبکه‌های اجتماعی در حد یک مرکز حیاتی در کشور است که باید به آن در حد زیادی توجه شود.

برگزاری رزمایش بیولوژیک

وی همچنین با بیان اینکه امسال رزمایش بیولوژیک را در خراسان رضوی برگزار خوهیم کرد، گفت: امسال ۲۵ رزمایش شهری، ۵۰ رزمایش استانی و دو رزمایش نیز در صدا و سیما داشتیم؛ از سوی دیگر با هماهنگی وزارت کشور برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر که ۵۱ شهر می‌شود، طرح مطالعات پدافند شهری را تعریف کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور تصریح کرد: در پدافند زیستی، سند مرزبانی را تعریف کردیم که طی آن ورود ویروس و میکروب‌های خطرناک به کشور را توسط ۲۰ دستگاه مسئول با محوریت وزارت کشور به صورت یک برنامه اجرایی، تا پایان امسال به عنوان اولویت نخست، کنترل کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها