وزیر ارشاد در آیین افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز:

چاپ 43 هزار کتاب در نیمه نخست امسال/ باید فرهنگ وقف کتاب را ترویج داد

«سیدعباس صالحی» گفت: علی‌رغم کمبود کاغذ در نیمه نخست امسال به همت فعالان این عرصه 43 هزار عنوان کتاب به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۳۶۶۹۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۱ - 21October 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌ شرقی، «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد امروز در آیین گشایش هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که در سالن شمس تبریزی برگزار شد، اظهار داشت: درخشش هزار ساله مقبره‌الشعراء و وجود دانشگاه ۷ هزار ساله ربع رشیدی، از جمله مصداق‌های درخشش این استان است.

وی با تاکید بر اینکه کتاب و کتاب‌خوانی یک فضیلت نیست بلکه یک ضرورت است، عنوان کرد: برای برخورداری از یک جامعه عالم و شهروند خوب باید سطح مطالعه میان افراد افزایش یابد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اطلاعات پراکنده روح منسجم را گرفتار آسیب کرده، توضیح داد: سلسله کتاب برای کتاب درمانی مطرح است از این‌رو کتاب را تنها یک مستحب موکد ندانیم بلکه یک واجب فوری موکد است و هم برای فرد و جامعه اثر دارد.

وی بیان داشت: وقتی میانگین مصرف اینترنت ۱۶۹ دقیقه و در برخی استان‌ها بالای ۲۰۰ دقیقه و مصرف تلویزیون ۷۲ دقیقه است حتما کتاب و کتابخوانی غریب خواهد بود.

صالحی با بیان اینکه در مدارس به جای کتابخوانی و افزایش وسعت آن، انبار کردن را به دانش‌آموزان یاد می‌دهند، خاطرنشان کرد: مدارس با حجم زیاد کتاب درسی و بدون اینکه فرصت مطالعه آزاد را به کودکان و نوجوانان دهند، آنان را از کتابخوانی دور کرده و از کتاب دلزده می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش نتوانسته بین کودکان و کتاب آشتی برقرار کند، توضیح داد: اگر فرزندان کتاب درسی را طوطی‌وار یاد گرفته و نمره بگیرند حتما فرزند خوبی هستند، ولی اگر کتاب آزاد بخوانند آنها را کسانی تلقی می‌کنند که از راه به در شده‌اند.

این مسئول با اشاره به چاپ 43 هزار کتاب در شش ماهه نخست سال جاری علی‌رغم کمبود کاغذ، یادآور شد: اگر در زمان گذشته به کودکان و جوان خود کتاب خوب نداشتیم ولی الان دستمان پُر است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با تاکید بر لزوم وقف کتاب گفت: چطور در ضیافت عاشورایی هر کسی به اندازه‌ای از دارایی خود نذر می‌کند پس در کتابخوانی نیز می‌توان همین کار را انجام داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار