نوروزی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

درخواست آموزش و پرورش برای ملی شدن کتاب «دانش نوین»/ آموزش و پرورش به یک تجارت تبدیل شده است

معاون آموزش، رشد و خلاقیت مؤسسه علمی آموزشی رزرمندگان اسلام گفت: مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام کتابی را به نام «دانش نوین» برای علوم پایه هشتم به صورت نمونه تولید کرده که از طرف آموزش و پرورش مورد استقبال قرار گرفته است؛ به نحوی که از سوی آن‌ها درخواست شده تا برای ملی شدن کتاب مورد اشاره با این مؤسسه همکاری داشته باشند.
کد خبر: ۳۶۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳ - 26October 2019

گروه اجتماعی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ مؤسسات علمی آموزشی متعددی در کشورمان فعالیت دارند که هر کدام با تبلیغ‌هایی که می‌کنند، سعی در جذب دانش‌آموزان بیشتری دارند و این نشان می‌دهد که کسب درآمد برای آن‌ها بسیار مهم است، اما در کنار این مؤسسات رنگارنگ که تعداد آن‌ها هم در کشور کم نیست، مؤسسه‌ای به نام مؤسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام با قدمت بیش از ۳۰ سال بی سرو صدا در حال ارائه خدمات به جامعه به‌ویژه خانواده شهدا، رزمندگان و بسیجیان است؛ لذا با توجه به  آغازین روز‌های سال جدید تحصیلی هستیم خبرنگار دفاع‌پرس گفت‌وگویی را با «محمدرضا نوروزی» معاون آموزش، رشد و خلاقیت این مؤسسه انجام داده که در ادامه آمده است.

دفاع‌پرس: مؤسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام در چه شرایطی و چگونه فعالیت خود را شروع کرده است؟

تشکیل مؤسسه رزمندگان اسلام به زمان دفاع مقدس بازمی‌گردد؛ در آن زمان عده‌ای از رزمندگان خدمت حضرت امام (ره) می‌رسند و موضوعی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه رزمنده‌هایی که در جبهه‌ها حضور دارند، ممکن است از ادامه تحصیل جا بمانند؛ به همین خاطر حضرت امام (ره) دستور تشکیل مؤسسه‌ای برای حمایت و هدایت تحصیلی رزمندگان دفاع مقدس را صادر می‌کنند که آن مجموعه به اسم مؤسسه علمی آموزشی رزمندگان اسلام نام می‌گیرد و ظاهراً مبلغی را هم از باب تبرک برای تشکیل این مؤسسه اختصاص می‌دهند؛ بنابراین یکی از کار‌هایی که این مؤسسه در جبهه‌ها انجام می‌داد، برپایی کلاس برای دانش‌آموزانی بود که در جبهه‌ها حضور داشتند؛ اما بعد از دوران دفاع مقدس، کار مؤسسه با ورود به چاپ جزوات کنکور و راه‌اندازی مدارس رزمندگان، جدی‌تر و پس از گذراندن این دوران وارد عرصه تخصصی مدرسه‌داری و ارائه خدمات تخصصی علمی می‌شود.درخواست آموزش و پرورش برای ملی شدن کتاب «دانش نوین»/ آموزش و پرورش به یک تجارت تبدیل شده است

دفاع‌پرس: ایده راه اندازی این مؤسسه اولین بار توسط چه کسی خدمت امام (ره) مطرح شد؟

در این خصوص اطلاعی ندارم.

دفاع‌پرس: چه تعداد دانش‌آموز در دوران دفاع مقدس در کلاس‌های این مؤسسه شرکت کردند؟

چنین اطلاعاتی را در اختیار نداریم؛ چون اطلاعاتی که در این رابطه الان موجود است از سال ۸۵ به بعد است.

دفاع‌پرس: هدف از راه‌اندازی مدارس «معراج اندیشه» مؤسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام، چیست؟

ما یک هدف کلی داریم که سعی می‌کنیم همه اهداف و استراتژی‌ها را بر اساس این هدف کلی تحت پوشش قرار دهیم؛ این هدف، کمک به تربیت نیروی تراز انقلاب اسلامی یا به عبارتی کادرسازی برای آینده انقلاب در بستری است که سازمان بسیج برای ما تعریف کرده است که از هفت سالگی تا پیش دانشگاهی را شامل می‌شود.

دفاع‌پرس: چه تعداد مدرسه در سطح کشور دارید؟

الان ۷۰ مدرسه در سراسر کشور داریم که حدود ۳۴ مدرسه به صورت کاملاً وابسته به صورت غیر انتفاعی و تعداد ۲۱ مدرسه هم به صورت مشارکتی با ما فعالیت می‌کنند؛ مابقی مدارس نیز به صورت خرید خدمات که از طریق آموزش و پرورش به ما واگذار می‌شوند، همکاری دارند.

درخواست آموزش و پرورش برای ملی شدن کتاب «دانش نوین»/ آموزش و پرورش به یک تجارت تبدیل شده است

دفاع‌پرس: برای ثبت نام در مدارس «معراج اندیشه» شرایط خاصی اعمال می‌کنید؟

هر مدرسه با توجه به ظرفیت و اقبالی که از طرف مردم نسبت به آن می‌شود، شرایط عمومی و تخصصی خاص خود را دارد؛ چون در برخی استان‌ها مدارسی داریم که مدرسه اول ناحیه است و هر سال که نزدیک به ۸۰ نفر ورودی دارد، حدود یک هزار نفر ثبت نام می‌کنند؛ لذا باید شرایط سخت‌تری را برای پذیرش دانش‌آموزان قرار دهد تا ثبت نام کنندگان را بهتر بتواند غربال کند؛ البته مدارسی هم داریم که اقبال زیادی نسبت به آن وجود ندارد به همین خاطر شرایط سهل‌تری برای ثبت نام دارد.

دفاع‌پرس: مؤسسه در مقطعی جزوات کنکوری را منتشر می‌کرد که از اقبال خیلی خوبی در جامعه برخوردار بود، اما رفته رفته اقبال جامعه نسبت به این جزوات کم شد؛ چرا چنین اتفاقی افتاد؟

اگر بخواهیم این موضوع را به صورت تخصصی برررسی کنیم، باید به اوضاع آموزش و پرورش در این ۲۰ سال اخیر نگاهی بیاندازیم؛ زمانی مؤسسه رزمندگان تقریبا تنها مجری برگزاری کلاس‌ها و تنها توزیع‌کننده جزوات آموزشی بود به نحوی که این جزوات در بازار سیاه با قیمت‌های چندین برابر خرید و فروش می‌شد؛ آن زمان هدف کشور ورود دانش‌آموز به دانشگاه و بعد از دانشگاه، ایجاد اشتغال و ورود به بازار کار بود؛ در این شرایط مؤسسه رزمندگان به عنوان یک نهاد آموزشی حاکمیتی که ذیل بسیج بود، تصمیم گرفت این مسیر صحیح را برای دانش‌آموزان تسهیل کند؛ لذا هم راه و هم هدف درستی را انتخاب کرد.

اما در این ۱۰ ـ ۱۵ سال اخیر می‌بینید که آموزش و پرورش به جای ارائه خدمت، به یک تجارت و کسب و کار تبدیل شده است که مصداق این موضوع را در یک هفته انتخاب رشته دانشگاه‌های کشور می‌توان دید؛ در این مدت چیزی حدود هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی در کشور اتفاق می‌افتد که این اتفاق به ضرر کشور است.

الان می‌بینید که بیش از ۶۰ درصد دانشجو‌های ما یا داوطلبان دانشگاه‌ها متقاضی رشته‌های تجربی هستند و این در حالی است که به ۱۰ سال آینده فکر نمی‌کنیم؛ اینکه چه کسی در آینده می‌خواهد سیاست‌مدار و یا چه کسی می‌خواهد صنعتگر شود.

درخواست آموزش و پرورش برای ملی شدن کتاب «دانش نوین»/ آموزش و پرورش به یک تجارت تبدیل شده است

در چنین حالتی مجبوریم برای کار‌های تخصصی و بنیادین از کشور‌های دیگر نیروی انسانی وارد کنیم تا برای مردم فکر کنند؛ این بزرگترین خطری است که کشور با آن مواجه است؛ این خطر به حدی جدی است که حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز سال گذشته در بیانات خود، خطر یاد شده را متذکر شدند.

پس در چنین شرایطی اگر بخواهیم در این رقابت ناسالم وارد شویم، مجبوریم برای برنده بودن یا یک سری اقدامات تبلیغاتی انجام دهیم که خلاف واقع است و یا فردی که با ما هیچ رابطه کاری نداشته را فقط برای استفاده در تبلیغات استخدام کنیم تا مثلاً بگوید من کلاس‌های اینجا را شرکت کردم و رتبه دو کنکور را به دست آورده‌ام و یا به سمت کار‌های دیگری برویم که اصلاً در شأن بسیج و سپاه و نظام نیست؛ حتی اگر هم باشد، چون هدف ما هدفی مقدس بوده که وظیفه تربیت نیروی تراز انقلاب را برعهده دارد، اعتقادی به چنین کار‌هایی نداریم.

بر این اساس، مؤسسه در این دهه‌های اخیر و یکی دو سال گذشته به یک بازنگری در مأموریت‌های خود روی آورده و به صورت دقیق در حال بررسی مأموریت‌های محوله است.

دفاع‌پرس: مؤسسه در سطح کشور چه تعداد دانش‌آموز دارد و طی این مدت موفقیت‌هایی هم داشته‌اید؟

همان‌گونه که عنوان شد، الان در سطح کشور ۷۰ باب مدرسه داریم که در این مدارس حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز مشغول تحصیل هستند؛ امروز همه اعتماد مردم به بسیج و سپاه است؛ یعنی برخلاف آنچه که در شبکه‌های مجازی و بعضی افراد غرض‌ورز و معاند با نظام، مطالبی را عنوان می‌کنند، می‌بیینم که روز به روز اعتقاد مردم به ما بیشتر می‌شود به نحوی که از خرداد به بعد سیل سفارش و درخواست‌ها حتی از سوی مسئولان و بدنه آموزش و پرورش به مجموعه مدارس ما گسیل می‌شود که مثلاً فرزند ما را ثبت نام کنید در حالی که واقعاً ظرفیت نداریم.

درخواست آموزش و پرورش برای ملی شدن کتاب «دانش نوین»/ آموزش و پرورش به یک تجارت تبدیل شده است

هرچند سند عالی آموزش و پرورش که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی تأیید و از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به دستگاه‌های تعلیم و تربیت کشور ابلاغ شده است، اما متأسفانه دستور اجرای این سند فعلاً راکد باقی مانده است؛ بر این اساس، دیدیم که اگر بنا باشد ما هم مثل بقیه مدرسه‌داری کنیم، پس تفاوتی بین ما و دیگران در این زمینه وجود ندارد؛ به همین خاطر سندی منطبق بر سند آموزش و پرورش به اسم سند استاندارد‌های مدارس رزمندگان اسلام طراحی و تدوین کردیم که وقتی آن را به وزیر سابق آموزش و پرورش ارائه کردیم، مورد تقدیر قرار گرفتیم؛ علاوه بر این، ما مدارس خود را نیز بر اساس سند تحول که عالی‌ترین سند فعلی آموزش و پرورش است، مرتب کردیم.

دفاع‌پرس: عنوان کردید که زمانی جزوات آموزشی این مؤسسه در بازار سیاه به قیمت‌های بالایی خرید و فروش می‌شد؛ چرا با چنین پیشینه‌ای امروز دیگر خبری از آن جزوات نیست؟

چون احساس کردیم بازار آموزشی کشور اشباع شده است؛ به عبارت دیگر جزوه و کتاب با هر گرافیک و قیمتی در هر سنی بخواهید، اگر ۱۰ دقیقه وقت بگذارید می‌توانید در اپلیکیشن‌های عمومی آن را پیدا کنید و یا اگر حساس و دقیق باشید، می‌توانید کتاب یا جزوه مورد نظر را در کتاب‌فروشی‌های مقابل دانشگاه تهران خریداری کنید.

پس این نشان می‌دهد که نیاز کشور الان با این کتاب‌ها و جزوات مرتفع نمی‌شود و از آنجایی که صد‌ها مؤسسه در این زمینه فعالیت می‌کنند، اگر ما هم به آن‌ها اضافه شویم، به یکی از آن‌ها تبدیل می‌شویم؛ ولی آیا مشکل کشور بر طرف می‌شود؟ اگر قرار بود برطرف شود تا الان برطرف می‌شد.

آیا دانش‌آموز‌ها کار‌افرین می‌شوند؟ آیا دانش‌آموز‌ها پس از گذراندن مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد احساس غنی بودن از علم می‌کنند؟ آیا احساس می‌کنند که الان می‌توانند یک مرکز یا یک شرکت را مدیریت کنند؟ اگر این توان وجود داشت که با این ۱۰۰ مؤسسه انجام می‌شد.

به همین جهت احساس کردیم مشکل جای دیگری است؛ بر این اساس، همکاران ما در معاونت علمی مؤسسه اولین کتابی که با صنعت VR و AR قابل مشاهده و مطالعه است و می‌شود علم دانش‌آموز را در آن کتاب به اشتراک گذاشت، به صورت آزمایشی با عنوان «دانوین» یعنی «دانش نوین» تولید کردند؛ البته هم‌اکنون فقط یک نمونه که آن هم کتاب علوم پایه هشتم است، برای تصمیم‌گیری مدیران چاپ شده است، اما همین یک کتاب هم از طرف آموزش و پرورش مورد استقبال قرار گرفته است به نحوی که از سوی آن‌ها در خواست شده تا برای ملی شدن کتاب مورد اشاره، همکاری داشته باشیم؛ البته این حمایت محدود به آموزش و پرورش نبوده است؛ چون گروه‌های مردم‌نهاد (NGO) نیز از ما خواستند که این مسیر را پر سرعت جلو بریم.

سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هرچند خطرپذیری بسیار بالایی دارد، اما ما این خطرپذیری را انجام دادیم؛ یعنی کتابی تولید کردیم که با هزینه سنگینی به نتیجه رسیده است؛ در این رابطه معتقدیم که یکی باید این کار را انجام می‌داد؛ به همین جهت بسیج مثل زمان دفاع مقدس خط‌شکنی کرد و نشان داد که اگر این کار انجام شود، آورده خوبی برای کشور در پی خواهد داشت.

حوزه بعدی که مؤسسه در یک سال و نیم گذشته در آن قدم گذاشته، توقف آزمون‌های پراکنده مؤسسه و آیه‌های تمدن است که هرچند جمعیتی بین ۵۰۰ هزار تا ۶۰۰ هزار نفر را تحت پوشش داشت، اما علی‌رغم وجود چنین جمعیتی، آن‌ها را متوقف جشنواره «وزیران دانایی» را جایگزین آن آزمون‌ها کردیم.

در این جشنواره در کنار توجه به موضوعات درسی، مهارت سنجی، استعدادسنجی، کارآفرین و سایر موارد نیز مورد توجه قرار دارد.

درخواست آموزش و پرورش برای ملی شدن کتاب «دانش نوین»/ آموزش و پرورش به یک تجارت تبدیل شده است

دفاع‌پرس: مؤسسه در چند استان کشور مدرسه دارد؟

الان در ۱۴ استان کشور مدرسه داریم؛ البته در بعضی استان‌ها دارای مجتمع آموزشی اعم از دختران و پسران با ظرفیت بالای دو هزار دانش‌آموز هستیم، اما در بعضی استان‌ها هم فقط یا مجتمع پسرانه و یا تک‌مدرسه داریم.

دفاع‌پرس: میزان دریافت شهریه در مدارس تحت پوشش مؤسسه چه مقدار است؟

میزان شهریه مدارس غیر انتفاعی توسط وزارت آموزش و پرورش مشخص می‌شود؛ لذا ما در اخذ شهریه مطابق ابلاغیه آموزش و پرورش کار می‌کنیم که این رقم نیز به صورت متوسط سه و نیم میلیون تومان می‌شود؛ البته متأسفانه این نکته هم درست است که به واسطه شرایط موجود در کشور، مدارس غیر انتفاعی به یک بنگاه تبدیل شده‌اند، اما سعی ما بر این بوده که در مرحله اول، ابلاغ اموزش و پرورش را کاملاً رعایت کنیم؛ یعنی ما در هیچ یک از مدارس خود، خارج از مبلغی که آموزش و پرورش تعیین کرده است، شهریه نمی‌گیریم و اگر غیر از این اتفاقی بیفتد به جد بررسی می‌کنیم و حتی در صورت وقوع چنین تخلفی اقدام به عزل مدیر مدرسه و مدیر استانی مؤسسه خواهیم کرد.

البته برای بخشی از دانش‌آموزان تخفیف‌هایی را قائل هستیم که این تخفیف‌ها هم از ۲۰ درصد به بالا حتی ثبت نام رایگان را شامل می‌شود؛ به عنوان مثال ثبت نام برای فرزندان شهدای مدافع حرم رایگان و برای فرزندان ایثارگران، دارای ۵۰ درصد تخفیف است.

این در حالی است که مؤسسه در قبال این‌گونه تخفیف‌ها هیچ مابه‌ازایی نمی‌گیریم و تخفیف‌ها را از بودجه مؤسسه پرداخت می‌کنیم؛ در کنار این افراد، اگر دانش‌آموزی هم نخبه باشد به لحاظ اعمال تخفیف همانند خانواده‌های شهدا و ایثارگران محاسبه می‌شود؛ مثلا به دانش‌آموزان دارنده مدال طلا و نقره المپیاد کشوری ۷۰ درصد تخفیف می‌دهیم.

تمام این تلاش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که علی‌رغم آن که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده میزان اقبال مردم به مدارس غیر انتفاعی به لحاظ شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه در سال تحصیلی ۹۷ ـ ۹۸ نسبت به سال تحصیلی گذشته ۲۵/۵ درصد کاهش داشته است، ولی میزان اقبال مردم به مدارس تحت پوشش مؤسسه ۱۱/۶ درصد در همین دو سال رشد داشته است. 

دفاع‌پرس: مدارسی که دارید استیجاری هستند یا مِلکی؟

هم مدارس استیجاری و هم ملکی داریم؛ این در شرایطی است که طبق اعلام آموزش و پرورش، ما حداکثر مجاز به افزایش ۲۰ درصدی شهریه‌ها هستیم، اما شرایط اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که با بررسی‌های صورت گرفته، هزینه‌هایی که باید انجام دهیم ۷۳ درصد افزایش داشته‌اند.

این موضوع به خصوص گرانی ملک به‌ویژه در تهران باعث شده که فقط برای سرپا نگه‌داشتن مدارس تلاش کنیم و به فکر کار‌های دیگری نباشیم.

دفاع‌پرس: آیا با دانش‌آموزانی که از مدارس شما فارغ‌التحصیل می‌شوند، ارتباط برقرار می‌کنید؟

ما در طول یک سال با هزینه سربار، رقمی حدود پنج میلیون تومان برای هر دانش‌آموز هزینه می‌کنیم، به همین خاطر سال گذشته در جمع‌بندی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که برای ارتباط‌گیری با این افراد باید باشگاه فارغ‌التحصیلان داشته باشیم؛ لذا از سال گذشته، باشگاه فارغ‌التحصیلان را تشکیل دادیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها