برگزاری تظاهرات معیشتی در برخی شهر‌های عراق/ تاکید مسئولان بر خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان و اصلاح کابینه

برخی شهر‌های عراق از جمله بغداد پایتخت این کشور شاهد برگزاری تظاهرات مردمی برای رسیدگی به اوضاع اقتصادی و معیشتی و انجام اصلاحاتی در ساختار سیاسی بود.
کد خبر: ۳۶۷۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ - 25October 2019

برگزاری تظاهرات معیشتی در برخی شهر‌های عراق/ تاکید مسئولان بر خواسته‌های مشروع تظاهرکنندگان و اصلاح کابینهبه گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس به نقل از رسانه های عراقی، میدان التحریر در مرکز بغداد امروز شاهد تظاهرات گروهی از مردم برای درخواست جهت حل و فصل اوضاع اقتصادی و مشکل بیکاری و معیشتی بود.

تظاهرات کنندگان تلاش کردند تا با عبور از پل الجمهوریه وارد منطقه الخضراء شوند که ساختمان های دولتی و مقر سفارتخانه های خارجی در آنجا قرار دارد.

نیروهای پلیس نیز در تلاش برای محدود کردن دامنه تظاهرات در میدان التحریر و جلوگیری از حرکت معترضان به سمت منطقه الخضراء برآمدند.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، با نزدیک شدن معترضان به سمت منطقه الخضراء، تنش هایی بین معترضان و نیروهای امنیتی روی داد و این نیروها برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند که باعث بروز تنگی نفس در برخی از آنها شد.

در عین حال، یک منبع امنیتی عراقی شایعه کشته شدن یک معترض در نزدیک پل الجمهوریه در بغداد را تکذیب کرد.

مسئولان عراقی بر حق معترضان برای بیان خواسته های مشروع خود به طور مسالمت آمیز و ماموریت نیروهای امنیتی برای حفاظت از جان آنها و دارایی های عمومی و خصوصی تاکید کرده اند.

در همین راستا، یاسین الیاسری وزیر کشور عراق در میان تظاهرات کنندگان در مرکز بغداد حضور یافت و تاکید کرد که نیروهای امنیتی برای حفاظت از شما هستند و به کسی اجازه نخواهیم داد که به شما تعدی و تعرضی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: دولت ایمان راسخ دارد که وظیفه ملی ما ایجاب می کند که به حقوق شهروندان احترام گذاشته و به آنها خدمت کنیم و همه اقدامات پیش روی آنها را در ادارات دولتی و بخش های وزارت کشور تسهیل بخشیم.

الیاسری بر تلاش خود برای تحقق همه خواسته های مشروع تظاهرات کنندگان تاکید کرد.

درسایه برگزاری تظاهرات معشتی در عراق، گردان های حزب الله این کشور خواستار "نیفتادن در دام دعوت های مشکوک" طرف های مرتبط با آمریکا و رژیم اسرائیل و عربستان شد.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، گردانهای حزب الله عراق در بیانیه ای اعلام کرد: ما همزمان با حمایت قدرتمند خود از خواسته های مردمی، از مردم می خواهیم که در دام برخی خواسته های طرف های مشکوک مرتبط با سفارتخانه شرارت آمیز آمریکا و رژیم صهیونیستی و حکام سعودی نیفتند زیرا هدف از این خواسته ها، گسترش هرج مرج و تباه کردن خواسته های برحق است.

این بیانیه افزود: همچنین باید شعارهای این طرف های مشکوک را از سایر شعارها تفکیک کرد زیرا هدف از شعارهای این طرف ها برهم زدن اوضاع و منحرف کردن تظاهرات به سمت اهدافی مشکوک است که در راستای منافع عراق نیست.

این گردانها تصریح کرد: معتقدیم که عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق سازوکارهای جدیدی برای تحقق خواسته ها تدوین کرده است و نیاز به پشتیبانی نیروهای سیاسی و تشکل های مردم برای موفقیت این سازوکارها دارد. ما در مقاومت اسلامی گردانهای حزب الله آماده بوده و هستیم که عنصر تضمین کننده بین مردم و دولت تا رسیدن به چیزیهایی باشیم که آنها را راضی می کند و امنیت و ثبات کشور را حفظ می کند.

این بیانیه تاکید کرد: ملت عزیز ما در معرض بحران های پیاپی قرار دارند که آمریکا و مزدوران آنها به راه می اندازند و توطئه داعش خطرناکترین توطئه بود و امروز بازگشته است که نقش خباثت آمیزی را در سوء استفاده از حق عراقی ها برای تظاهرات بازی کند تا آنها را به سمت درگیری بکشاند. این درحالی است که ملت ما نیازمند کسی است که به خواسته هایش توجه کردن و آنها را برآورده کند.

دولت در هفته های اخیر برای برآورده کردن خواسته های اقتصادی و معیشتی مردم و حل مشکل بیکاری سه بسته اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده است.

همچنین نخست‌وزیر عراق در آستانه تظاهرات امروز خطاب به مردم وعده داد که هفته آینده کابینه خود را ترمیم کند.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق خطاب به مردم این کشور گفت: مهمترین ماموریت دولت تضمین عالی ترین سطح آزادی و امنیت و ایجاد فرصت های شغلی است.

نخست‌وزیر عراق با رد استعفا گفت که انتخابات زودهنگام نوعی ماجراجویی است و استعفای دولت یعنی هرج و مرج.

برخی دیگر از شهرهای عراق نظیر الناصریه و کربلای معلی نیز امروز شاهد برگزاری تظاهرات های مشابهی بود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار