مسئول طرح نایب‎ الشهید در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

طرح «نایب ‎الشهید» قدردانی از شهدا و ترویج فرهنگ ایثار است

مجتبی سیاری گفت: طرح زیارت به نیابت از شهدا یا «نایب‌ الشهید» در واقع قدرشناسی از شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است.
کد خبر: ۳۶۷۴۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰ - 26October 2019

طرح «نایب الشهید» قدردانی شناسی از شهدا و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است«مجتبی سیاری» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در قم با اشاره به طرح نایب‌الشهید اظهار داشت: این طرح، طرحی کشوری است که برای دومین سال پیاپی با مرکزیت تهران و همکاری مجموعه‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه ایثار و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به طور محوری در پیاده روی اربعین حسینی در مسیر نجف به کربلا اجرا شد.

مسئول طرح نایب‌الشهید افزود: طرح مزبور همزمان با ایام اربعین حسینی (ع) با سه هدف ترویج و نشر فرهنگ ارزشمند شهدا و دفاع مقدس و انتقال هنرمندانه این فرهنگ به نسل جوان، تحکیم پیوند عاطفی و ارزشی بین نسل جوان دفاع مقدس و نسل جوان امروز و تحکیم پیوند بین شهدای مدافع حرم با جوانان و نیز معرفی و بیان سیره عملی و رفتاری و سبک زندگی شهیدان والامقام به مخاطبان در سه ایستگاه حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مصلای قدس و امامزاده جمال الدین قم اجرا شد.

وی با اشاره به نوع فعالیت‌های ایستگاه‌های نایب الشهید افزود: علاوه بر قرائت قرآن و هدیه به ارواح شهدا، حدود ۳۲ هزار کارت معرفی شهدا چاپ شده که از آغاز فعالیت ایستگاه‌ها تاکنون ۲۷ هزار کارت به همراه کتب منتخب دفاع مقدس بین زائران اربعین حسینی توزیع شده است.

سیاری ادامه داد: علاوه بر معرفی شهدا، محتوای ویژه اربعین نیز با همکاری بعثه مقام معظم رهبری در کارت‌های نایب الشهید درج شده بود که زائران بتوانند از فیوضات این موسم معنوی بهره بیشتری ببرند.

وی افزود: برپایی سیر نمایشگاهی معرفی زنان شهیده و فرماندهان شهید و شهدای شاخص کشوری و بین المللی با همکاری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم نیز بخش دیگری از فعالیت‌های ایستگاه‌های نایب الشهید است.

مسئول طرح نایب الشهید قم تصریح کرد: ایستگاه‌های حرم مطهر و امامزاده جمال الدین تا آخر ماه صفر و ایستگاه نایب الشهید مصلای قدس قم که از ابتدای برنامه پیاده روی اربعین میزبان زائران حسینی و حرم کریمه اهل بیت (س) و آستان مقدس امام رضا (ع) هستند، تا پنجم ربیع الاول برپا و در خدمت ارادتمندان شهدا است.

وی در خصوص تاثیرات طرح نایب الشهید خاطرنشان کرد: در این طرح، زائران به نیابت از شهید مورد نظر، در مسیر پیاده روی اربعین و حرم‌های مطهر حضور یافته و با آن شهید انس می‌گرفتند و ثواب زیارت را به وی اهدا می‌کردند و این اقدام در مجموع باعث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حق شناسی نسبت به شهیدان والامقام دفاع مقدس و مدافع حرم می‌شود که خون‌های مطهر آنان سبب ایجاد امنیت و امکان برپایی موکب‌ها و بازشدن مسیر زیارت می‌شود.

سیاری ادامه داد: در نظر داریم با راه اندازی سامانه‌ای ارتباط مستمری بین ایستگاه‌های نایب الشهید و زائران در طول سال ایجاد شود تا حال و هوای فرهنگ ایثار و شهادت همچنان حفظ شود؛ از سال گذشته کسانی بودند که می‌گفتند ما با شهید مانوس شدیم و در زندگی خود شهید را در کنار خودمان احساس می‌کردیم.

وی با یادآوری اینکه طرح نایب الشهید و زیارت به نیابت از شهدا در طول سال و مناسبت‌هایی همچون نیمه شعبان و ایام فاطمیه (س) نیز ادامه می‌یابد، افزود: مواردی داشتیم که از استان‌های دیگر نیز مراجعه می‌کردند و کارت‌های زیارت به نیابت از شهدا را برای استفاده در کاروان‌های خود تحویل می‌گرفتند و در همین راستا حدود ۱۰۰ هزار کارت شهید در قم چاپ شد.

مسئول طرح نایب الشهید با اشاره به حضور زائران پیاده روی اربعین از اتباع خارجه در قم ادامه داد: گروه کثیری از زائران افغانستانی و پاکستانی داشتیم که کارت‌هایی از شهدای فاطمیون و زینبیون مدافع حرم بین آن‌ها توزیع و در مصلای قدس برنامه روایتگری نیز برای آنان اجرا شد.

وی با اشاره به برگزاری یادواره پدر و پسر شهید مدافع حرم شهیدان رسول و مهدی جعفری از شهدای فاطمیون در جمع زائران پیاده روی اربعین در موکب مصلای قدس، افزود: این شهدای عزیز از خادمان قرارگاه اربعین قم بودند که در سوریه به شهادت رسیدند و اکنون نیز خانواده معظم آنان افتخار خدمت رسانی به زائران را در این قرارگاه دارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها