امیر بنی‌طرفی:

طراحی جنگنده‌های جدید توسط متخصصان کشور/ ساخت «یاسین» ۷۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشت

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح با اشاره به تولید جت آموزشی «یاسین» گفت: هم‌اکنون در حال رفع سایر نیاز‌های جنگنده‌ها و طراحی جنگنده‌های جدید و سایر هواپیما‌هایی هستیم که نیروی هوایی به آن نیاز دارند.
کد خبر: ۳۶۷۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ - 26October 2019

۳ یا ۴ اسکادران از جت یاسین را نیاز داریم/ ساخت یاسین ۷۰ میلیاردتومان هزینه داشتبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «عبدالکریم بنی‌طرفی» مدیر عامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح صبح امروز در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر» درباره ساخت جت آموزشی یاسین، اظهار داشت: در زمینه هواپیما‌های ملخی آموزشی خودکفا هستیم و طی سال‌های گذشته این نوع هواپیما ساخته شده است.

وی همچنین با اشاره به پرواز جت آموزشی یاسین و تعداد مورد نیاز آن برای آموزش خلبانی، افزود: نیروی هوایی در حال بررسی نیازمندی خود درباره جت یاسین است، اما معمولاً سه یا چهار اسکادران نیاز داریم که هر اسکادران شامل ۱۶ فروند است.

بنی طرفی عنوان کرد: این هواپیما هم‌اکنون فقط کارکرد آموزشی دارد، اما در آینده با تکمیل آن می‌تواند مجهز به بمب و موشک و بعنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک استفاده شود.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح تصریح کرد: یکی از مشکلات ما تهیه موتور این هواپیما بود و خیلی تلاش کردیم تا موتور را از یک کشور خارجی تهیه کنیم، اما موتور را به  ما ندادند و الحمدالله موتور اوج [که در کشور تولید شده است] به تولید انبوه رسید و در این هواپیما مورد استفاده قرار گرفت.

وی در خصوص جمع نشدن چرخ‌های جت آموزشی یاسین پس از برخاستن از زمین، گفت: این جزو استاندارد‌های همه کشور‌هایی است که هواپیما طراحی می‌کنند؛ بنابراین در پرواز‌های اول اصلاً چرخ هواپیما را جمع نمی‌کنند و در همه دنیا و ۱۰ کشوری که هواپیما طراحی می‌کنند، این کار انجام می‌شود.

امیر بنی طرفی در خصوص مسائل مطرح شده در خصوص رنگ جت آموزشی یاسین، خاطرنشان کرد: این نوع رنگی که روی هواپیمای یاسین قرار دارد، پرایمر یعنی رنگ اولیه نام دارد. ما بعد از هر پروازی هواپیما را با ایکس‌رِی بررسی و دانه دانه پرچ‌های روی هواپیما را ارزیابی می‌کنیم و این رنگ کمک می‌کند تا بهتر بدنه هواپیما را بررسی کنیم و یک استاندارد در همه دنیاست.

مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح در خصوص هزینه‌های ساخت هواپیمای جت آموزشی یاسین، گفت: در نمونه‌های اولیه معمولاً هزینه بسیار بالاست و در نمونه‌های بعدی و تولید انبوه، ارزان‌تر می‌شود. برای این هواپیما تا الان چیزی حدود ۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم؛ البته خیلی تلاش کردیم که هزینه‌های آن را کاهش دهیم، اما به خاطر شرایط کشور، هزینه تأمین قطعات بالا بود.

وی با بیان اینکه حتماً به هواپیمای مافوق صوت نیاز داریم که طراحی خودمان باشد، گفت: ما هم‌اکنون در حال رفع سایر نیاز‌های جنگنده‌ها و طراحی جنگنده‌های جدید و سایر هواپیما‌هایی هستیم که نیروی هوایی به آن نیاز دارند.

امیر بنی طرفی عنوان کرد: ساخت هواپیما برابر نقشه راهی است که ما ترسیم کرده‌ایم و این نقشه راهی است که در کل صنعت دفاعی مصوب شده و همه این‌ها در راستای این نقشه راه ارائه می‌شود و این‌گونه نیست که یک سلیقه یا کار فی‌البداهه‌ای انجام شده باشد، بلکه این کار ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار