یادداشت/ سعید نوروزی‌پور

«آموزش» حلقه مفقوده استفاده از فضای مجازی

امروز فضای مجازی علاوه بر اینکه فرصتی برای معرفی مشاغل و کسب و کار محسوب می‌شود، محلی برای شایعه‌پراکنی و کلاهبرداری است و شهروندان برای اینکه بتوانند از چنین فضایی استفاده کنند، نیازمند افزایش سواد رسانه‌ای خود هستند.
کد خبر: ۳۶۷۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴ - 28October 2019

«آموزش» حلقه مفقوده استفاده از فضای مجازیگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سعید نوروزی‌پور؛ امروز با گسترش اقبال عمومی به فضای مجازی، مرز‌های جغرافیای بین کشور‌ها کم رنگ‌تر شده است. فضای مجازی باعث شده که دسترسی به اطلاعات آزادانه‌تر صورت گیرد و با یک جستجوی ساده می‌توان به خواسته خود دست یافت.

البته همانطور که فضای مجازی می‌تواند به تسریع روند کار‌ها کمک کند، می‌تواند فرصتی نیز برای افراد نااهل و سوء استفاده آن‌ها باشد.

در واقع می‌توان گفت فضای مجازی مثل یک چاقو است؛ چاقویی که استفاده صحیح از آن در اتاق عمل می‌تواند جان بیماران را نجات دهد و استفاده ناصحیح از آن، می‌تواند جان سایرین را به خطر بیاندازد.

از فضای مجازی نیز می‌توان هم در زمینه‌های مختلف ازجمله تبلیغ کسب و کار و... استفاده کرد و هم می‌توان از آن به گونه‌ای استفاده کرد که تأثیری منفی بر زندگی سایرین بگذارد.

استفاده از فضای مجازی ابعاد مختلفی دارد و بر این اساس، برخی از کاربران صرفاً برای دیده شدن، از این فضا استفاده می‌کنند و برای اینکه خودشان را در جامعه مطرح کنند، دست به هر کاری می‌زنند؛ «سحر تبر» ازجمله همین کاربران است.

فضای مجازی همچنین عرصه حضور منافقین و دشمنان ایران اسلامی نیز هست و معاندان در این فضا با دروغ‌پردازی و شایعه‌پراکنی به فعالیت‌های خرابکارانه علیه نظام مشغول هستند؛ دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی ایران زمانی که نتوانستند در عرصه جنگ سخت، ایران را شکست دهند و نقشه‌های آن‌ها یکی پس از دیگری با شکست مواجه شد، با استفاده از فضای مجازی، جنگ نرم را علیه کشورمان آغاز کردند و در این جنگ به دنبال این هستند که با استفاده از مشکلات و موج‌سواری بر روی اعتراضات به‌حق مردمی، مسئولان را ناکارآمد نشان دهند و مردم را ناامید کنند.

متأسفانه برخی شهروندان به دلیل ناآشنایی با سواد رسانه‌ای، به دام دشمنان می‌افتند و در برخی موارد ناخواسته دشمن را همراهی می‌کنند؛ لذا آموزش سواد رسانه‌ای، لازمه استفاده از فضای مجازی است.

از دیگر مواردی که باید به آن توجه و در این زمینه به شهروندان آموزش‌های لازم داده شود، خرید‌های اینترنتی و تبلیغات در فضای مجازی است؛ باید به این نکته توجه داشت که طبق آمار‌های پلیس، امروز مجرمان یک کوچ دسته‌جمعی به فضای مجازی داشته‌اند.

برخی از مجرمان با استفاده از دستگاه‌های اسکیمر، تبلیغات در سایت‌های خرید و فروش و همچنین به بهانه برنده شدن در مسابقات و قرعه‌کشی‌ها اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. طبق آمار‌های پلیس امروز بیشترین کلاهبرداری‌ها در فضای مجازی رخ می‎دهد و برداشت‌های غیر مجاز در صدر جرایم اینترنتی قرار دارد. در این موارد نیز فقدان آموزش شهرندان از مهمترین دلایل وقوع و افزایش جرایم اینترنتی محسوب می‌شود.

همچنین موضوعی که بسیار مهم است و باید به آن توجه شود، نقش فضای مجازی در ایجاد طلاق‌های عاطفی و افزایش آمار‌های طلاق است؛ استفاده نادرست و بیش از حد از فضای مجازی، باعث ایجاد شک بین اعضای برخی خانواده‌ها و فروپاشی این خانواده‌ها شده است.

در خصوص موضوعاتی که در بالا مطرح شد، باید به این اشاره کرد که حلقه مفقوده همه آن‌ها موضوع ضعف در آموزش است؛ لذا باید یک عزم ملی در دستگاه‌های متولی ایجاد شود تا شهروندان بتوانند با شناخت کامل از فضای مجازی، در این فضا به فعالیت بپردازند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها