معرفی کتاب؛

«قایق و مین»

کتاب «قایق و مین» اثر «غلامرضا کارگر شورکی» به خاطرات غلامرضا و برادرش شهیدش کریم در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پرداخته است.
کد خبر: ۳۶۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳ - 28October 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، کتاب «قایق و مین» به قلم «غلامرضا کارگر شورکی» است که در 136 صفحه توسط انتشارات کتاب آرای پیشگام در زمستان 1396 چاپ و روانه بازار شده است.

در این کتاب نویسنده که خود از جانبازان دفاع مقدس است به بیان خاطرات خود و برادر شهید کریم و سه برادر دیگرش که همزمان در جبهه بودند؛ می‌پردازد.

نام کتاب قايق و مين برگرفته از قايق که مربوط به يکی از داستان‌های کتاب، با عنوان «قايق در گل نشسته» است و مين که به ياد برادر بزرگوار نویسنده کريم کارگر که رزمندۀ تخريب‌چی بود و در يکی از عمليات‌ها در حال خنثی کردن مين به درجۀ رفيع شهادت نائل شد؛ انتخاب شده است.

نویسنده در  بخشی از مقدمه این اثر آورده است:

«‌نوشتن از شهدا وظيفه‌‌ای سخت اما زيبا و دلنشين است. سخت به اين دليل که بايد از انسان‌هايی بنويسی که نمی توانی بزرگی شان را توصيف کنی و شيرين که با تمام کوچکی ات از بزرگ‌مردانی می نويسی که تاريخ يادآور زيباترين و شيرين‌ترين لحظات آنان است. جوان‌های پاک و دوست‌داشتنی ايران اسلامی به عشق امام خمينی(ره) و دفاع از انقلاب و پاسداری از خاک و ميهن و ناموس در برابر دشمن تا بن دندان مسلح، کاری ستودنی و غيرقابل وصف انجام دادند تا نامشان در تاريخ برای هميشه جاودانه بماند».

در قسمتی از یکی از داستان های این کتاب آمده است:

«از درد به خودم می‌پيچيدم. بدن نيمه‌ جانم را توی قايق گذاشتند تا از طريق کرخه به بيمارستان صحرايی برسيم. شب بود و سکوت تمام منطقه را فرا گرفته بود. از ترس اينکه موقعيت‌مان لو نرود و دشمن متوجه حضور ما نشود، نمی‌توانستم ناله کنم. يک تکه پارچه لای زبان و دندانم گذاشته بودند و اين پارچه را بين دندان‌هايم می‌فشردم. بر اثر اصابت ترکش، شکمم پاره شده، دست و پاهايم آسيب ديده بود.

دست که به شکمم می زدم، روده‌هايم را لمس می‌کردم که از بغل شکم بيرون ريخته و بدنم غرقه به خون بود. مثل مارگزيده‌ها از درد به خود می‌پيچيدم. دلم مي‌‌‌خواست قايق زودتر حرکت کند. هراز گاهی صدای تير و ترکش، سکوت شب را در ساحل کرخه درهم می‌شکست. سخت‌ترين و دردناک‌ترين لحظات به جانم چنگ انداخته بود. نمی‌دانستم در جدال بين مرگ و زندگی، کدامشان پيروز می شوند!...».

علاقمندان برای تهیه این کتاب می توانند به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان یزد مراجعه کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار