استاد دانشگاه «آلاباما» آمریکا:

کشته شدن «بغدادی» هوچی بازی‌های انتخاباتی «ترامپ» را تقویت خواهد کرد

پروفسور «نادر انتصار» معتقد است که در میان کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا کمتر کسی مهارت ترامپ در هوچی بازیهای انتخاباتی را دارد و کشته شدن البغدادی هوچی بازیهای انتخاباتی ترامپ را تقویت می‌کند.
کد خبر: ۳۶۷۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ - 28October 2019

کشته شدن «بغدادی» هوچی بازی‌های انتخاباتی «ترامپ» را تقویت خواهد کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، صبح دیروز (یک‌شنبه) یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد که نیرو‌های عملیات ویژه این کشور علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده فراری گروه تروریستی داعش دست به عملیات زده اند. در همین راستا، نشریه نیوزویک نیز اعلام کرد طبق اطلاعات دریافتی خود از یک مقام ارتش آمریکا، البغدادی در این عملیات به هلاکت رسیده است.

گفته می‌شود که این عملیات در استان ادلب در شمال غربی سوریه و متعاقب دریافت اطلاعات موثق انجام شده است. از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه امروز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر ادعا کرد که پیش از عملیات دیشب آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم میان مقامات نظامی ترکیه و آمریکا صورت گرفته است! در این بیانیه ادعا شده است: پیش از عملیات دیشب ایالات متحده آمریکا در ادلب، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌های لازم میان مقامات نظامی صورت گرفته است.

در همین ارتباط، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سخنرانی را ترتیب داد. او در این خصوص گفت: «ابوبکر البغدادی در یک تونل در حالیکه مورد تعقیب بود، جلیقه انفجاری خود را منفجر کرد. آزمایش دی‌ان‌ای، هویت او را تائید کرد. شناسه دی ان اِی او را با خود آوردند و پس از آزمایش این موضوع در محل عملیات و نیز در مرکز استقرار از هویت او اطمینان یافتند».

ترامپ ادامه داد: «بغدادی بزدلانه کشته شد. امروز روز بزرگی برای جهان است. از همه کشور‌ها و گروه‌ها و نهاد‌هایی که به ما کمک کردند، تشکر می‌کنم. از سربازان ویژه آمریکا برای این عملیات تشکر می‌کنم. جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است». وی گفت: «در چند هفته گذشته البغدادی را زیر نظر داشتیم. نظامیان ما با ۸ فروند بالگرد در آنجا فرود آمده و در دیوار ساختمان سوراخی را ایجاد کردند؛ آن‌ها نمی‌توانستند از در وارد شوند؛ چون مین گذاری شده بود».

در گفت‌وگو با پروفسور «نادر انتصار» رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا به بررسی استفاده تبلیغاتی احتمالی ترامپ از کشته شدن ابوبکر البغدادی پرداخته ایم که در ادامه می‌آید. کتاب «سیاست کرد‌ها در خاورمیانه» از جمله آثار انتصار است که در مطالعات کردی آوازه بین المللی دارد.

آمریکا اعلام کرد که ابوبکر البغدادی را در ادلب کشته است و ترامپ نیز این خبر را تایید کرد و از ترکیه و عراق و کرد‌های سوریه که در این عملیات به آمریکا کمک کرده بودند تشکر کرد. با توجه به تضعیف داعش در عراق و سوریه، خبر کشته شدن البغدادی چقدر در راستای اهداف تبلیغاتی ترامپ می‌تواند مؤثر باشد؟

ترامپ سعی خواهد کرد که از خبر کشته شدن البغدادی برای رسیدن به اهداف سیاست داخلی و خارجی خود تا آنجائی که برایش ممکن باشد استفاده تبلیغاتی انجام دهد.

ترامپ و طرفدارانش از همین امروز بوق‌های تبلیغاتی خود را به راه انداخته اند و سعی دارند که ترامپ را به عنوان رهبری مقتدر برای انتخابات رئیس جمهوری سال آینده آمریکا معرفی کنند.

آیا کشته شدن البغدادی توسط آمریکا می‌تواند دستاورد مهمی برای ترامپ در راستای محتمل شدن پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری به شمار رود؟

همان‌طور که در جواب سؤال قبلی گفتم، ترامپ از کشته شدن البغدادی توسط آمریکا به عنوان کارت برنده‌ای برای پیروزی خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده استفاده خواهد کرد.

بعد از صحبت تلویزیونی دیروز ترامپ، چند سایت مجازی طرفدار ترامپ کشته شدن البغدادی را در اول خبر‌های خود قرار داده اند و ترامپ را به عنوان بهترین کاندیدائی که می‌داند چگونه تروریست‌ها را از بین ببرد معرفی کرده اند.

من شکی ندارم که ترامپ از این موضوع برای پیروزی خود در انتخابات آینده حد اکثر استفاده را خواهد کرد. در میان کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا کمتر کسی است که مهارت ترامپ در هوچی بازی‌های انتخاباتی را داشته باشد و کشته شدن البغدادی هوچی بازی‌های انتخاباتی ترامپ را تقویت خواهد کرد.

ترامپ از کرد‌های سوریه که در این عملیات به آمریکا کمک کرده بودند تشکر کرد. این همکاری چگونه با رویکرد اخیر ترامپ در خصوص کرد‌های سوری در شمال سوریه قابل جمع است؟

با این کار ترامپ تا اندازه‌ای خواست نشان دهد که آمریکا کرد‌های سوریه را تنها نگذاشته است و هنوز آن‌ها را متحدان خود حساب می‌کند. در اکثر موارد صحبت‌ها و عملیات ترامپ با یکدگر قابل جمع نیستند و این حرف او نیز باید در این چارچوب بررسی کرد.

در حالی ترامپ فاتحانه خبر کشته شدن البغدادی را اعلام کرد که یکی از دلایل اصلی شکل گیری و فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه حضور نیرو‌های خارجی از جمله آمریکایی هاست تا آن‌ها را از سرزمین مسلمانان بیرون کنند. بر این اساس زمینه فعالیت گروه‌های تروریستی در خاورمیانه که حضور آمریکا در این منطقه است کماکان وجود دارد؛ لذا کشته شدن ابوبکر البغدادی خبری است که بیشتر جنبه تبلیغاتی خواهد داشت. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

بله، من هم با این نظر موافقم که کشته شدن ابوبکر البغدادی برای دولت ترامپ بیشتر جنبه تبلیغاتی خواهد داشت و نشانگر تغییر کلی در سیاست آمریکا در مقابل گروه‌های تروریستی که کشور‌های طرفدار آمریکا در منطقه آن‌ها را تغذیه می‌کنند نیست.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار