محمدباقر حکیم:

ایجاد تنش بین شیعیان هدف برخی گروه‌ها در عراق است

کارشناس مسائل عراق گفت: ایجاد جنگ بین شیعیان یکی از اهدافی است که برخی از کشور‌ها و گروه‌های خارجی سال‌هاست آن را دنبال می‌کنند.
کد خبر: ۳۶۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ - 28October 2019

ایجاد تنش بین شیعیان هدف برخی گروه‌ها در عراق استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدباقر حکیم» کارشناس مسائل عراق در گفت‌وگو با «باشگاه خبرنگاران جوان»، درباره تحولات عراق، اظهار داشت: در راستای اعتراضاتی که در اول اکتبر با هدف مطالبه‌گری از حقوق شهروندان آغاز شد، با نزدیک شدن به اربعین، تظاهرکنندگان تصمیم گرفتند برای بهتر برگزار شدن مراسم پیاده‌روی مربوط به این ایام تا تاریخ دیگر، تظاهرات را به تاخیر بیاندازند و زمان مقرر را بیست و پنجم یعنی جمعه‌ای که گذشت، اعلام کرده بودند.

اقدامات دولت عراق در راستای آرام کردن مردم

وی افزود: در روز‌هایی که تظاهرات عراق به تاخیر افتاده بود، عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور بسته‌های اصلاحاتی ارائه و چندین بار با مردم صحبت کرد، همچنین اقداماتی را در راستای رفع بیکاری، کمک به خانواده‌های نیازمند و توزیع زمین جهت زندگی خانواده‌های نیازمند انجام دا.

حکیم ادامه داد: با این حال شبکه‌های اجتماعی که مدیریت تعداد قابل توجهی از آن‌ها در خارج است و تعداد قابل توجهی هم درداخل این کشور هستند و مردم را برای حضور در خیابان‌ها در روز ۲۵ اکتبر دعوت می‌کردند.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: درچند روز گذشته تقریبا بیشتر شب‌ها شاهد حضور حدود هزار نفر یا کمتر از مردم در میدان تحریر بودیم، برخی از آن‌ها تلاش کردند وارد منطقه خضراء شوند که با برخورد نیرو‌های نظامی به عقب رانده شدند.

او افزود: در ۲۵ اکتبر تقریباً حوالی ظهر بود که درگیری‌هایی انجام شد، اما از طرف فرماندهی کل نیرو‌های نظامی اعلام شد که به هیچ وجه نیرو‌های نظامی حق شلیک یا استفاد از سلاح گرم را بر ضد تظاهر کنندگان ندارند و انصافا تا حوالی ظهر بود که ارتباط‌بسیار خوبی بین تظاهرکنندگان مسالمت آمیز در استان‌های جنوبی عراق و نیرو‌های نظامی شاهد بودیم.

حکیم خاطرنشان کرد: تقریباً حوالی ظهر به سمت عصر بود که تظاهرات در عراق شدت بیشتری گرفت، جمعیت در استان‌های جنوبی افزایش پیدا کرد و شاهد این بودیم که تظاهر کنندگان به تک تک مراکز حزبی رفته و آنجا را آتش می‌زدند، تقریبا ۷۹ ساختمان، مرکز یا دفتر دولتی، حزبی و شخصی توسط معترضان در استان‌های جنوبی عراق به آتش کشیده شد و ۳۰ نفر از معترضان و نیرو‌های نظامی در این درگیری‌های روز اول کشته شدند. البته قابل ذکر است که بنا بر آمار کمیساریای حقوق بشر تا تاریخ ۲۶ اکتبر ۶۳ نفر در این حوادث کشته شدند.

برخی در تظاهرات عراق به دنبال جنگ شیعه_ شیعه هستند

کارشناس مسائل عراق ادامه داد: قابل ذکر است که قبل از شروع این تظاهرات‌ها ظهر جمعه مرجعیت اعلام کرد که ما از تظاهرات مسالمت آمیز حمایت می‌کنیم، همچنین مسئولان حکومت عراق از تظاهرات مسالمت‌آمیز و حمایت آن‌ها سخن گفته بودند، اما به نظر می‌رسید که گروه‌هایی به دنبال تسویه حساب‌های شخصی، فتنه‌انگیزی و در نهایت رسیدن به جنگ شیعه_ شیعه هستند.

وی افزود: ایجاد جنگ بین شیعیان یکی از اهدافی است که برخی از کشور‌ها و گروه‌های خارجی سال‌هاست، دنبال می‌کنند. در روز جمعه ۲۵ اکتبر شاهد درگیری بین مردم، بین گروه‌های تظاهرکننده و گروه‌های دیگری مسلح بودیم که منجر به کشته شدن ۳۰ نفر از شهروندان عراقی و نیرو‌های نظامی عراق شد.

حکیم گفت: بی‌شک تظاهرات مسالمت آمیز و مطالبه حقوق توسط مردم یک امر ضروری است و با حمایت دولت، مرجعیت و حتی حکومت عراق همراه شد، اما متاسفانه نبود رهبر در این تظاهرات، نبود ساختار و نبود حتی هدف‌های مشخص توسط تظاهرکنندگان باعث شد که این تظاهرات به خشونت کشیده شود و شاهد کشته شدن تعداد قابل توجهی از جوانان بودیم.

تمام تجمعات عراق در مناطق شیعه‌نشین است

کارشناس مسائل عراق تاکید کرد: از اول اکتبر که تظاهرات عراق آغاز شده تا روز گذشته حدود بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده اند، تاکید می‌کنم که در حال حاضر استان‌های اهل سنت عراق و استان‌هایی که قومیت کرد‌های عراق در آن ساکن هستند، آرام و هیچ گونه تظاهرات و ناآرامی در آن وجود ندارد تمام تجمعات در مناطق شیعه است که نشان از این دارد که برخی‌ها به دنبال رسیدن به جنگ شیعه_شیعه هستند.

وی افزود: تظاهرات شهروندان و مطالبه گری حقوق آنها، توسط مرجعیت و حکومت تایید و حمایت می‌شود، اما مسالمت آمیز بودن آن اهمیت زیادی دارد، زیرا وقتی به سمت خشونت کشیده میشود، فتنه‌ها و سوء استفاده گر‌ها زیاد می‌شوند و در نهایت به کشته شدن جوانان بی گناه کشیده خواهد شد.

دولت عراق اقدامات بسیار خوبی را در راستای اصلاحات انجام داد

حکیم با اشاره به تظاهرات اولیه مردم عراق که مرجعیت قول رسیدگی دولت را به مردم داده بود، اظهار کرد:مرجعیت قول داده بود تا دولت به مشکلات مردم رسیدگی کند، اما بعد از تظاهرات گذشته تا الان تقریبا دو هفته بیشتر نمی‌گذرد و شاید هم کمتر و فقط برای ده روز اربعین بود که تظاهرات متوقف شد، در این ده هم روز اقدامات بسیار خوبی را حکومت در راستای اصلاحات انجام داد؛ سه یا چهار بسته اصلاحات توسط نخست وزیر ارائه و تقریباً اقدامات فوری در راستای رفع نیاز‌های مردم آغاز شد.

کارشناس مسائل عراق تصریح کرد: بی‌شک مرجعیت از عملکرد دولت ناراضی است، حتی برای خودحاکمان عراق نارضایتی مردم قابل قبول است، اما بحران‌های عراق هم مزید بر علت شد، چراکه باعث شد تا برخی از این زیرساخت‌ها و کار‌هایی که باید انجام شود، به تأخیر افتاد. عراق از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۸ میلادی به صورت مستمر در بحران‌های مختلف امنیتی به سر برده است

وی افزود: از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ عراق شاهد حضور نیرو‌های اشغالگر آمریکایی، از ۲۰۱۱ صحنه ناآرامی‌های غرب عراق تا سال ۲۰۱۴ آغاز شد، ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ شاهد حضور داعش بودیم. در حقیقت عراق همیشه به صورت مستمر در بحران‌های مختلف امنیتی به سر می‌برد که حقیقتاً این خود یکی از دلایل بود که باعث شد برخی از تقویت زیرساخت‌های عراق به تاخیر بیفتد، اما اهمال حکومت‌ها و حکومت‌ها محلی را انکار نمی‌کنیم، بی شک کشور عراق نیاز به اتحاد بین حکومت و مردم دارد تا بتوانند با پشتیبانی از همدیگر از این راه سخت عبور کنند.

حکیم ادامه داد: به‌طور کلی نارضایتی از دولت وجود دارد و نارضایتی مردم به حق است و مرجعیت نیز از این پشتیبانی می‌کند؛ اما این‌گونه و این مدل اعتراض‌هایی که منجر به کشته شدن جوانان بی گناه، جوانان عراقی شیعه و تقابل شیعیان بین هم می‌شود، یک فتنه است که توسط گروه‌های خارجی و برخی از گروه‌های داخلی اداره می‌شود. همچنین قابل ذکر است که برخی رسانه‌ها و شبکه‌ها در حال تهییج افکار عمومی بر ضد حکومت و امنیت عراق است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار