نگاهی به بازخورد عملیات «محرم» در رسانه‌های جهان/ وقتی رزمندگان اسلام لرزه بر اندام حامیان صدام انداختند

منابع مطلع عمان اعلام کردند که در پی حملات اخیر ایران (عملیات محرم)، سربازان عراقی در خطوط مقدم جبهه به شدت روحیه خود را باخته‌اند... و گزارش‌های رسیده تایید می‌کند که دیپلمات‌های غربی در عمان با تأسف بسیار به این نتیجه رسیده‌اند که صدام هیچ‌گاه این‌چنین در خطر نبوده است.
کد خبر: ۳۶۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۹ - 03November 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: عملیات «محرم» در سه مرحله و با رمز «یا زینب (س) ادرکنی» در محور عملیاتی عین‌خوش ـ دهلران با موفقیت انجام شد. مرحله اول این عملیات در ساعت ۲۲:۰۸ مورخ ۱۳۶۱/۰۸/۱۰ آغاز شد و در آن چندین لشکر از سپاه و چند تیپ از ارتش به صورت هماهنگ و منظم شرکت داشتند.

در این عملیات علی‌رغم این که بعثی‌ها از حیله‌های مختلفی جهت جلوگیری از هجوم برق‌آسای رزمندگان اسلام، استفاده و حتی در یکی از محور‌های عملیاتی با نقض قوانین بین‌المللی، چندین هلی‌کوپتر مجهز به راکت‌های شیمیایی را وارد عمل کردند اما دلاوران اسلام با دادن تلفاتی کم و حماسه‌آفرینی و با شجاعت تمام، موانع را در هم کوبیده و به اهداف از پیش تعیین‌شده دست یافتند.

انهدام و پراکنده‌ کردن نیروی دشمن، به دست گرفتن ابتکار عمل در جنگ، کشاندن دشمن به نقاطی که مایل به جنگ در آن نبود (این امر برای ما مهم بود)، ایجاد امنیت برای شهر‌های «دهلران» و «موسیان»، آزادسازی چاه‌های نفت که در تصرف عراق بود و تصرف ارتفاعات مرزی، از اهداف عملیات «محرم» بود که رزمندگان اسلام به آن‌ها دست یافتند.

عملیات محرم

عملیات «محرم»، به آزادسازی ۵۵۰ کیلومتر مربع از اراضی اشغالی میهن اسلامی و تصرف ۳۰۰ کیلومتر از خاک عراق و پیشروی تا عمق ۱۰ کیلومتری جهت خاموش کردن آتش توپخانه‌های دوربُرد عراق منجر شد. همچنین در این عملیات شش هزار و ۲۰۰ نفر از بعثی‌ها کشته و زخمی شدند که در میان آن‌ها چندین افسر عالی‌رتبه ارتش عراق از جمله فرمانده تیپ ۵۰۵ پیاده این کشور وجود داشتند.

انهدام ۲۷۷ دستگاه تانک و نفربر زرهی، ۳۴۰ دستگاه خودرو، چندین دستگاه کاتیوشا و حدود ۲۰ فروند هواپیمای دشمن از دیگر موفقیت‌های رزمندگان اسلام در عملیات «محرم» بود.

از سویی دیگر، رزمندگان اسلام یگان‌هایی از ارتش عراق اعم از تیپ ۴۲ زرهی با استعداد ۹ گردان، تیپ‌های پیاده ۵۰۵، ۶۰۶ و ۴۱۳، تیپ‌های ۲۴ مکانیزه و ۶۰ زرهی، گردان‌های ۹ و ۱۰ و ۱۱، تیپ ۱۷ زرهی عراق و گردان تانک «التحریر» را به‌طور کامل از بین برده و همچنین تیپ ۷۴ پیاده را ۵۰ درصد، تیپ ۱۰۸ گارد مرزی را ۳۰ درصد، گردان تانک صدام را ۸۰ درصد و گردان «البعث» را ۲۰ درصد منهدم کردند.

در عملیات محرم، سه هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن از جمله چند تن از فرماندهان عالی‌رتبه ارتش بعث به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند که در این میان می‌توان به فرمانده تیپ ۶۰۶، فرمانده گردان «یک» تیپ ۶۰۶، فرمانده گردان «یک» تیپ ۶۰۶ و فرمانده گردان «سه» تیپ ۶۰۶ ارتش عراق اشاره کرد.

عملیات محرم

سپاهیان ارتش اسلام در عملیات «محرم»، شهر‌ها و مناطق «دهلران»، «موسیان»، «عین‌خوش»، «دشت اژیه» و روستا‌های اطراف آن از تیررس دشمن خارج کرده و به نقاط مرزی رسیدند، آن‌ها همچنین ارتفاعات «جبال حمرین» و قله‌های استراتژیک ۲۹۰ و ۲۹۸ و ۴۰۰ و نیز ارتفاعات مشرف به خاک عراق و مناطق «چمهندی»، «دست عباس»، «تنگه بیات»، «نهرعنبر»، «شهاب»، «عین منصور»، «ربوت» و «حمار» را آزاد کردند.

همچنین در عملیات پیروزمندانه «محرم»، پاسگاه‌های مرزی عراق به نام‌های: «زبیدات»، «ابوغریب»، «شرهانی»، «واویه»، «حبسه»، مرکز ژاندارمری شهرک «طیب» عراق و نیز کارخانه صنعتی شهرک «طیب» و منابع نفتی «زبیدات ۵»، حوضچه نفتی و تلمبه‌خانه و نزدیک به ۷۰ حلقه چاه نفتی، به تصرف نیرو‌های اسلام درآمد.

استان اصفهان در عملیات «محرم»، در مجموع یک هزار و ۳۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرد؛ به‌دلیل این‌که دو لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و ۸ نجف از استان اصفهان در این عملیات شرکت داشتند که از این تعداد شهدا، حدود ۳۷۰ رزمنده دلاور لشکر ۱۴ امام حسین (ع) در ساعات اولیه شروع عملیات به‌دلیل طغیان رودخانه «دویرج»، در آب رودخانه به شهادت رسیدند.

عملیات محرم

لرزه بر اندام حامیان غربی صدام

به‌طورکلی در دوران هشت سال دفاع مقدس، بعد از هر پیروزی که نصیب قوای اسلام می‌شد، حامیان صدام و اربابانش بیش از خود صدام، آشفته و نگران می‌شدند که در این راستا تشکیل جلسه شورای همکاری خلیج فارس بلافاصله بعد از عملیات «محرم»، تهدیدات شیطان بزرگ مبنی بر پیاده کردن تفنگدارانش در منطقه تحت عنوان مانور نظامی و رفت و آمد‌های مشکوک بین وابستگان آمریکا در منطقه موید این امر است.

ناظران غربی در رابطه با نگرانی‌های «حسین اردنی» پادشاه وقت اردن چنین گفتند که «سرانجام جنگ علیه ایران می‌تواند موفقیت اردن را به عنوان متحد اصلی عراق با خطر بزرگی مواجه سازد؛ به همین علت مقامات اردنی از پیروزی‌های اخیر ایران به شدت نگران و مضطرب شده‌اند».

از سویی دیگر منابع مطلع عمان اعلام کردند که در پی حملات اخیر ایران (عملیات محرم)، سربازان عراقی در خطوط مقدم جبهه به شدت روحیه خود را باخته‌اند... و گزارش‌های رسیده تایید می‌کند که دیپلمات‌های غربی در عمان با تأسف بسیار به این نتیجه رسیده‌اند که صدام هیچ‌گاه این‌چنین در خطر نبوده است.

انعکاس عملیات محرم در رسانه‌های گروهی جهان

برخلاف ادعا‌های بی‌پایه و اساس دستگاه‌های دروغ‌پراکنی غرب و شرق مبنی بر برتری ارتش مزدور عراق در جبهه‌های جنگ، رزمندگان سپاه اسلام در عملیات «محرم»، بار دیگر برتری نیروی ایمان بر کفر را به اثبات رساندند.

در تاریخ ۶۱/۰۸/۱۱ مصادف با نخستین روز عملیات، رادیو بی.بی.سی اعلام کرد که نیرو‌های ایران حمله تازه‌ای در جبهه مرکزی جنگ با عراق آغاز کرده‌اند... دولت عراق صحت حمله ایران را پذیرفته است؛ اما یک سخنگوی نظامی آن می‌گوید که نیرو‌های عراق حمله ایران را دفع کرده‌اند.

همچنین رادیو صدای آمریکا نیز اعلام کرد: مقامات ایرانی مدعی نشده‌اند که نیرو‌های این کشور به پیروز بزرگی نایل شده و به کلیه هدف‌های خود دست یافته است؛ اما در اعلامیه‌های منتشره از رادیو بغداد ادعا شده که تلاش عبث ایرانی‌ها برای عبور از مرز خنثی شده است.

از سویی دیگر، رادیو صدای آلمان نیز اعلام کرد: ایرانی‌ها اعلام داشتند که نیرو‌های ایران در جریان تهاجم جدید در جبهه مرکزی جنگ، مناطق مرزی تحت اشغال عراقی‌ها را دوباره تسخیر کرده‌اند...، اما صدام حسین رییس جمهور عراق در برابر شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی بازرگانی اعلام داشت که حمله ایرانی‌ها در هم شکسته شده است.

یکی از تحلیل‌گران نظامی به‌نام «دومیدلتون»، در روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» درباره برطرف شدن هرگونه شک و تردید نسبت به ادعا‌های صدامیان، چنین نوشت: «منابع اطلاعاتی غرب به صحت ادعا‌های عراق بیشتر از ادعا‌های ایران اعتقاد دارند» که احتمالا منابع غربی زمانی به این ادعای بی‌اساس خود دست یافتند که ادعا‌های دار و دسته صدام در مورد تمام شکست‌های‌شان در عملیات‌های «فتح‌المبین»، «بیت‌المقدس»، «رمضان» و... برای‌شان به اثبات رسیده بود. البته شاید تلاش‌های گسترده تبلیغاتچی‌های امپریالیزم برای انکار واقعیت‌ها نسبت به پیروزی‌های لشکر اسلام، از آن جهت باشد که آن‌ها پیش از شروع عملیات «محرم» و در حین آن در گزارش‌های خود، ادعا کرده بودند که ارتش صدام در جبهه‌ها از موضع برتر برخوردار است. به‌عنوان مثال؛ مجله‌ها «اخبار آمریکا» و «گزارش‌های جهان» در این رابطه گزارش داده بودند که در حقیقت عراق از نقطه نظر تاکتیکی و نظامی بر ایران برتری دارد و نیروی هواییش تقریبا دست نخورده و در نبرد‌های اخیر به شیوه‌ای کاملا موثر عمل کرده است؛ این در حالی است که فقط در عملیات «محرم»، تعداد ۱۷ هواپیمای جنگی بعثی‌ها توسط ارتش اسلام سرنگون شد؛ اما چنین اخباری در دستگاه‌های تبلیغاتی غرب یا اصلا منتشر نمی‌شد و یا این‌که در لابه‌لای اخبار و در جایی که توجهات کمتری را جلب می‌کرد، قرار می‌گرفت.

خبرنگار «صدای آمریکا» در تاریخ ۶۱/۰۸/۱۶ از داخل عراق گزارش داد: «افسران عراقی مدعی هستند که نیروهای‌شان منظم و سازمان‌یافته و به‌خوبی مجهزند و اکنون که در خاک خود می‌جنگند، حتی یک متر از آن را به ایران نخواهند داد». این درحالی است که یک روز پس از پخش این ادعا، بعثی‌ها به نیمی از پیشروی‌های قوای اسلام اعتراف کردند که دراین‌باره رادیو بی. بی. سی اعلام کرد که عراق پیشروی نیرو‌های ایران را تصدیق کرده است؛ اما گفته است که این پیشروی‌ها بین یک تا پنج کیلومتر بوده است.

عملیات محرم

تحلیل‌گران تبلیغاتی امپریالیزم سرسختانه تلاش داشتند تا به هر وسیله‌ای که شده پیروزی‌های ارتش اسلام را در هاله‌ای از ابهام جلوه دهند؛ مثلا با اینکه خود عراقی‌ها پیشروی‌های رزمندگان اسلام را تا حدودی تایید کرده و بسیار از خبرنگاران خارجی از نزدیک سرزمین‌های آزاد شده را مشاهده کرده بودند، رادیو «بی. بی. سی» در برنامه «جام جهان‌نما» خود مدعی شد که علی‌رغم حضور تعدادی خبرنگار خارجی در ایران، هنوز یک گزارش مستقل برای تایید ادعا‌های ضد و نقیض طرفین جنگ در دست نیست؛ اما پیروزی‌های سپاه اسلام در عملیات «محرم» آن‌قدر گسترده و عظیم بود که کارگزاران تبلیغاتی امپریالیزم با تمام جار و جنجال‌های انحرافی که آفریده بودند، نتوانستند آن را مخدوش کنند و به هر حال بعد از مدتی شرمسارانه در برابر واقعیات مسلم مجبور به تسلیم شدند و بخش‌هایی از آن را منعکس کردند.

روزنامه انگلیسی «گاردین» در تاریخ ۶۱/۰۸/۲۰ در ارتباط با عملیات پیروز «محرم» نوشت که حملات شدید ایرانی‌ها آن‌چنان شکاف بزرگی در خط دفاعی عراق به‌وجود آورده که نیرو‌های عراقی را در مقیاس عظیمی وادار به فرار کرده است؛ به‌طوری که ظرف ۴۸ ساعت اول نبرد، ۴ هزار سرباز عراقی مواضع دفاعی خود را بین خطوط مقدم شهر‌های عراقی «کوت» و «عماره» ترک کرده و از صحنه نبرد گریخته‌اند.

با این وجود این اعتراف‌ها، رادیو اشغالگر قدس همچنان از پیروزی ارتش صدام سخن می‌گفت که در این راستا در تاریخ ۶۱/۰۸/۱۹ اعلام کرد: پرزیدنت «صدام حسین» تاکید کرد که پیروزی ارتش عراق بر نیرو‌های اسلامی ایران محق و غیر قابل انکار است!» این درحالی است که صدام پس از تحمل ضرباتی مهلک در عملیات «محرم»، با بحران‌های سیاسی و اقتصادی بسیار خطرناکی از داخل روبه‌رو شد که ابزار تبلیغاتی امپریالیزم، برای ترمیم روحیة آسیب‌دیده سربازان عراقی، تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرد.

یکی از تحلیل‌گران آمریکایی در تاریخ ۶۱/۰۸/۱۶ در رادیو «صدای آمریکا» گفت: «با وجود این‌که رژیم تهران همچنان خواستار سقوط حکومت «صدام حسین» است؛ ولی به نظر می‌آید که وی (صدام) اینک کاملا بر عراق مسلط است و به گفته دیپلمات‌های خارجی مقیم بغداد، چهره‌های جدیدی که در پی برگزاری یک کنگره حزبی در اواسط تابستان گذشته مقام‌های دولتی را بر عهده گرفتند، موقعیت صدام حسین را مستحکم‌تر ساخته‌اند».

اما از سویی دیگر، برخی تحلیل‌گران آمریکایی چهره‌ای دیگر از اوضاع عراق را ترسیم کردند که در این راستا، یکی از این مفسران در هفته‌نامه «اکونومیست» نوشت: «در بغداد فضای دلسرد کننده‌ای حکمفرماست؛ از تبلیغات پرشور و هیجان رادیو تلویزیون عراق که قبل از فتح خرمشهر توسط نیرو‌های ایران همواره وجود داشت، دیگر خبری نیست؛ آنچه پیش از خبر‌های جبهه‌های جنگ باعث نگرانی و افسردگی عراقی‌ها شده است، شواهد سیاسی حاکی از عزم راسخ ایران به ادامه جنگ است؛ چرا که عراق هم از نقطه نظر مالی و هم از نقطه نظر انسانی، نمی‌تواند به یک جنگ درازمدت و نامحدود ادامه دهد».

در ادامه این تفسیر همچنین در ارتباط با اوضاع وخیم اقتصادی عراق چنین آمده است: عراق از نظر اقتصادی اخیرا محدودیت‌های بیشتری در نظر گرفته است؛ از جمله این‌که به جز بازرگانان، شخص دیگری اجازه خروج از این کشور را ندارد؛ همچنین طی ماه گذشته از ارزش دینار عراقی تا پنج درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار