انتقاد «دیده‌بان حقوق بشر» از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

دیده‌بان حقوق بشر در یک گزارش 47 صفحه‌ای درباره آثار تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا علیه ایران هشدار داد.
کد خبر: ۳۶۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۴ - 29October 2019

انتقاد «دیده‌بان حقوق بشر» از تحریم‌های آمریکا علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که امروز سه‌شنبه منتشر شده مدعی شده که «تحریم‌های گسترده» دولت آمریکا علیه ایران توانایی این کشور برای تامین اعتبار جهت واردات کالاهای انسانی از جمله داروها را به شدت محدود کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر با بیان اینکه تحریم‌ها باعث ایجاد چالش‌های جدی برای مردم عادی ایران شده و حق سلامتی آنها را با تهدید مواجه کرده گفته دولت آمریکا باید گام‌های فوری برای حصول اطمینان از وجود یک کانال برای کالاهای بشردوستانه با ایران بردارد.

در گزارش 47 صفحه‌ای دیده‌بان حقوق بشر با عنوان «فشار حداکثری: تحریم‌های اقتصادی آمریکا به حق سلامتی ایرانی‌ها آسیب رسانده است» آمده که تحریم‌های وسیع بر روی تراکنش‌های مالی که با گفتمان تهاجمی از سوی مقامات آمریکایی همراه شده به شدت توانایی نهادهای ایران برای تامین اعتبار واردات کالاهای بشردوستانه از جمله داروهای حیاتی و واردات تجهیزات پزشکی را با محدودیت مواجه کرده است.

در حالی که دولت آمریکا مدعی معافیت واردات کالاهای بشردوستانه از رژیم تحریم‌ها علیه ایران شده اما دیده بان حقوق بشر در گزارش خود عنوان کرد که عملا این معافیت‌ها به دلیل بی رغبتی شدید شرکت‌های آمریکایی و اروپایی در تراکنش مالی برای صادرات کالاهای بشردوستانه معاف شده با ایران، با شکست مواجه شده است.

در نتیجه، این موضوع دسترسی ایرانی‌ها به داروهای اساسی را متوقف کرده و حق سلامتی آنها را با اختلال مواجه کرده است. تحت قوانین بین‌المللی، آمریکا باید تاثیر این تحریم‌ها بر حقوق ایران را تحت نظر قرار داده و هرگونه نقضی را که به دلیل تحریم‌ها ایجاد می شود را برطرف کند.

«سارا لی ویتسون» مدیر خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: «مقامات دولت ترامپ مدعی هستند که آنها در کنار مردم ایران قرار دارند اما رژیم تحریم‌های وسیع آمریکا در حال آسیب رساندن به حق سلامتی مردم ایران از جمله دسترسی به داروهای نجات بخش است.»

وی اضافه کرد: «شبکه فراگیر تحریم‌های آمریکا باعث شده تا بانک‌ها و شرکت‌ها از تجارت کالاهای انسانی با ایران عقب نشینی کرده و ایرانی‌هایی را که بیماری‌های نادر یا پیچیده‌ای دارند، به دارو یا درمانی که نیاز دارند دسترسی نداشته باشند.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها