فرمانده شهیدی که «نشدنی‌»های جنگ را «شدنی» کرد+ فیلم

شهید صیاد شیرازی در نامه‌ای در توصیف شهید کاوه آورده است: «چگونه به نگارش درآورم احوال رزمنده پر توانی را که سیمایش منوّر از پرتو انوار الهی بود و با روحیۀ متوکّل به قدرت باریتعالی چهره «شدنی» به «نشدنی‌های» میدان نبرد می‌داد».
کد خبر: ۳۶۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹ - 31October 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شهيد محمود كاوه سردار و فرمانده بزرگ لشکر ويژه شهدا در سال 1340 در یکی از محلات مشهد متولد شد. پدرش از مبارزان پیش از انقلاب اسلامی بود که با روحانیون مبارز حشر و نشر داشت، همین موضوع باعث شد تا کاوه از کودکی در فضایی معنوی و انقلاب تربیت شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران در مشهد پیوست و پس از گذراندن آموزش‌های چریکی برای ماموریتی شش ماهه به تهران آمد و با شروع جنگ تحمیلی به همراه عده ای از نیروهای خراسان به جبهه رفت. حضور او در کردستان موجب شد نخستین ماموریتش در آزادی بوکان مثمر ثمر باشد و مدتی بعد به عنوان فرمانده سپاه سقز منصوب شود. اقدامات شهید کاوه و پیروزی‌های چشمگیر او باعث شد تا فرماندهی عملیات تیپ شهدا بر عهده وی گذاشته شود.

بی تکلف و ساده، مثل کاوه+ فیلم

پس از شهيدان ناصر كاظمی، محسن گنجی‌زاده و محمد بروجردی، فرماندهی تيپ ويژه شهدا در سال 1362 به محمود كاوه سپرده شد. اولين ماموريت این تيپ پس از فرماندهی شهيد كاوه انجام عمليات برون مرزی والفجر 2 در منطقه حاج عمران بود كه همزمانی آن با عمليات والفجر 4 موجب شد تا بخش زيادی از مناطق كردستان و سردشت از وجود ضد انقلاب پاكسازی شود. تا اينكه در تاريخ 11 شهريور سال 1365 كاوه در جريان عمليات كربلای 2 بر بلندای قله 2519 حاج عمران به شهادت رسيد.

ویژگی‌های منحصر به فرد شهید کاوه باعث شده بود تا فرماندهان و افرادی که با او کار کنند به شجاعت و بزرگی این فرمانده جوان صحه بگذراند. چنانچه شهید سپهبد صیاد شیرازی در بخشی از نامه خود به محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران از شهید محمود کاوه اینطور نوشته است:

«چگونه به نگارش درآورم احوال رزمنده پر توانی را که سیمایش منوّر از پرتو انوار الهی بود و با روحیۀ متوکّل به قدرت باریتعالی چهره «شدنی» به «نشدنی‌های» میدان نبرد می‌داد.

من کمتر از آنم که مدّعی همرزمی این سرباز شایسته امام باشم ولی خود را مکلّف می‌دانم که: شهادت پاسدار نمونه اسلام، الگوی تحرّک و استقامت، مجسمه اخلاق حسنه، همرزم نزدیک بزرگان جبهه‌های نبرد چون شهید قمی‌ها، شهید کاظمی‌ها، سرتیپ شهید آبشناسان‌ها، شهید بروجردی‌ها و ... سردار رشید اسلام «برادر محمود کاوه» فرماندهی تیپ ویژه شهداء را به پیشگاه امام زمان (عج) و نایب بر حقّش حضرت امام خمینی (مدّ ظلّه‌العالی) و امّت شهید پرور ایران و همه همرزمان پرتوانش بویژه رزمندگان سلحشور «تیپ ویژه شهداء» و شما فرمانده محترم تبریک و تسلیت گویم. باشد که به برکت خون شهدای عالیقدری چون «کاوه عزیز» و شخصیت والایشان روزی پرچم پر افتخار لشکریان اسلام بر فراز بیت المقدس برافراشته گردد».

در ادامه فیلمی را از پذیرایی ساده و بی‌تکلف شهید کاوه از شهید صیاد شیرازی در لشکر ویژه شهدا می‌بینید.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار