آخرین تحولات عراق؛

دلایل مخالفت ائتلاف «الفتح» با استعفای «عبدالمهدی»/ زخمی شدن نیروهای امنیتی

هشدار عضو جریان حکیم درباره پیامدهای خطرناک برکناری دولت، اظهارات جدید مقتدی صدر، تاکید استاندار کربلا بر هجمه رسانه‌ای به این استان و تاکید عضو الفتح درباره تشدید بحران در صورت استعفای عبدالمهدی ازجمله خبرهای مربوط به عراق است.
کد خبر: ۳۶۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴ - 30October 2019

آخرین تحولات عراق؛ دلایل مخالفت ائتلاف الفتح با استعفای عبدالمهدی تا زخمی شدن نیروهای امنیتیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک عضو جریان حکمت ملی به ریاست سید عمار حکیم امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه تظاهراتی که از ابتدای ماه اکتبر در عراق برگزار شده با هرج و مرج همراه بوده است، هشدار داده که برکناری دولت کنونی عراق را وارد شرایط تاریکی خواهد کرد.

حبیب الطرفی در اظهاراتی که سایت العربی الجدید منتشر کرده،‌ آورده است تظاهرات کنونی در عراق هیچ نشانه یا ارکان واضحی ندارد، بلکه نوعی هرج و مرج است، رهبران مشخصی ندارد و حتی خواسته‌ها هم ضد و نقیض است،‌ برخی به‌دنبال انحلال پارلمان و برخی به‌دنبال سرنگونی دولت هستند، برخی خواهان خدمات هستند، در نتیجه حقوق با این شیوه از بین خواهد رفت و ما وارد مرحله هرج و مرج شدید می‌شویم.

وی افزود که ورود آقای مقتدی صدر به خط، مسئله‌ای مثبت خواهد بود ، زیرا وی عنصر تاثیرگذار در پارلمان است، اما در عین حال باید هشدار دهیم که خواسته سرنگونی یا برکناری دولت، عراق را وارد دوران تاریک خواهد کرد.

الطرفی که نماینده سابق استان کربلای بوده است‌،  تصریح کرد: عبدالمهدی در حال حاضر بسته اصلاحاتی را دنبال می‌کند، ولی فعالیتش با آرامش و به دور از هیاهوی رسانه‌ای دنبال می‌شود، زیرا شاهد میراث به جا مانده و ناکامی‌هایی از دولت‌های سابق هستیم، تظاهرات کنندگان به زمان‌هایی که دولت وضع کرده، ایمان ندارند، آنها همچنین به خود دولت ایمان ندارند در نتیجه بحران بی اعتمادی شدیدی میان ملت و دولت وجود دارد.

زخمی شدن شمار زیادی نیروی امنیتی در حمله تظاهرکنندگان

از سوی دیگر نصیف الخطابی استاندار کربلای معلی تاکید کرد: هیچ گروهی به غیر از نیروهای امنیتی در موضوع حمایت از استان و تظاهرکنندگان شرکت نداشتند و خبرهایی که در این زمینه نقل می‌شود، صحت ندارد.

الخطابی به المستقله گفت: برخی تظاهرات‌کنندگان به نیروهای امنیتی و ادارات دولتی حمله کردند و صدها نفر از نیروهای امنیتی مصدوم شدند که در بیمارستان‌های کربلای معلی در حال درمان هستند.

وی افزود: فشار مردمی به نفع دولت و اصلاحات آن است، ولی برخی برای اخلال و تعدی به نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند.

الخطابی خاطر نشان کرد: دولت محلی دستوراتی صادر کرده مبنی بر اینکه گلوله جنگی علیه تظاهرات‌کنندگان مورد استفاده قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه بیشتر تظاهرات کنندگان بازداشت شده آزاد شده‌اند، گفت: شاهد هجمه رسانه‌ای علیه استان هستیم و ویدئوهایی از قربانیان منتشر شده که مربوط به استان نیست.

عضو النصر : پارلمان هم باید منحل شود

جاسم العلیاوی از اعضای ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی گفت برکناری عادل عبدالمهدی تنها راه حل نیست.

وی به الفرات گفت که تمام راه حل‌هایی که به تظاهرات‌کنندگان ارائه شده، واقعی نیست و تظاهرات‌کننده خشمگین آن را می‌داند، اوضاع اکنون فوق‌العاده است و در نتیجه آخرین فرصت به دولت کنونی داده شد و عبدالمهدی با عملکرد کُند و منفی آن را از دست داده است، وی در برابر چالش‌های بزرگی قرار دارد هر چند برنامه بزرگی ارائه کرده ولی وی زمان را از دست داد . به همین سبب آخرین فرصتی که ما امیدوار بودیم عبدالمهدی برای حفظ آبروی نظام سیاسی از آن استفاده کند، از بین رفته است.

العلیاوی افزود: شاهد فشارهای خارجی و فراکسیون‌های سیاسی هستیم، راه حل در این است که یا براساس ماده 64 قانون اساسی عمل کنیم که تصریح می‌کند دو سوم نمایندگان خواستار انحلال پارلمان شوند یا به درخواست نخست وزیر و موافقت او این امر (انحلال پارلمان) صورت گیرد و یا به ماده دوم رجوع کنیم یعنی رفتن به‌سمت برگزاری انتخابات زودهنگام طی 60 روز که در این صورت دولت کنونی، دولت پیشبرد امور می‌شود.

وی ادامه داد: خواسته‌های روشن است و برکناری عبدالمهدی تنها راه حل نیست بلکه پارلمان هم باید منحل شود و با وجود دشواری تصمیم‌گیری، در صورتی که تصمیم وجود داشته باشد و با وجود فشار مردمی این امر محقق خواهد شد.

از سوی دیگر، جاسم الحلفی عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست عراق در اظهاراتی که روزنامه سعودی الشرق الاوسط منتشر کرده، گفته است که استعفای نخست وزیر تنها راه حل نیست، خواسته‌های مردم فقط اصلاحات نیست، بلکه تغییر فراگیر طبقه سیاسی است.

دلایل مخالفت ائتلاف الفتح با استعفای عبدالمهدی

عبدالامیر المیاحی از نمایندگان ائتلاف الفتح روز چهارشنبه گفت استعفای عادل عبدالمهدی در این شرایط و هرج و مرجی که کشور را فرا گرفته سبب بروز خلاء دولتی می‌شود که به نوبه خود بحران را به جای حل، تعمیق خواهد کرد.

المیاحی به السومریه گفت عبدالمهدی براساس توافقات میان فراکسیون پارلمانی بزرگ انتخاب شد و استعفای عبدالمهدی در این شرایط دشوار، تفکر عادلانه‌ای نیست، چرا تاثیرات و پیامدهای منفی بر وضعیت کلی دارد. استعفای عبدالمهدی در این هرج و مرج فراگیر در کشور سبب بروز خلاء دولتی شده و به تعمیق مشکلات و بحران‌ها منجر شده در حالی که وضعیت عراق تحمل چنین شرایط و اقدامات را ندارد .

وی تصریح کرد: دوراندیشی در پاسخ و رفتار در سایه این شرایط واجب است و باید به‌دنبال راه حل‌های مسالمت‌آمیز و منطقی به دور از هرج و مرج باشیم.

المیاحی تصریح کرد: پارلمان در صدور بسته اصلاحی و حمایت و هماهنگی کامل با دولت برای اجرای این بسته اصلاحی به شکلی که با خواسته‌های مشروع مردمی منسجم باشد، جدی و همچنان به این فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

خبر دیگر اینکه مقتدی صدر رهبر جریان صدر گفته است استعفا نکردن، نخست وزیر، هرگز سبب مهار خونریزی نخواهد شد.

به گزارش الفرات، صدر گفته است از امروز به بعد در هیچ ائتلافی شرکت نخواهم کرد. صدر البته مدعی شده است که اگر عبدالمهدی استعفا نکند، ممکن است عراق به سرنوشت سوریه و یمن دچار شود.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها