روسیه از پیشرفته‌ترین زیردریایی اتمی خود موشک قاره‌پیما شلیک کرد

وزارت دفاع روسیه از شلیک موفق یک موشک بالستیک بین قاره‌ای از پیشرفته‌ترین زیردریایی اتمی خود خبر داد.
کد خبر: ۳۶۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶ - 30October 2019

روسیه از پیشرفته‌ترین زیردریایی اتمی خود موشک قاره‌پیما شلیک کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت دفاع روسیه چهارشنبه اعلام کرد که برای نخستین بار یک موشک بالستیک بین قاره‌ای به نام «بولوا» را از پیشرفته ترین زیردریایی اتمی خود آزمایش کرده است.

به نوشته وبگاه «رادیو لیبرتی» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که این موشک با طی مسافت هزاران کیلومتر با موفقیت به هدف فرضی خود اصابت کرده است.

بر اساس این گزارش، این موشک از زیردریایی اتمی ارتقا یافته «بوری» مستقر در دریای سفید نزدیک منطقه «آرخانگلسک» در سواحل شمالی روسیه شلیک شد.

این آزمایش در بحبوحه تنش‌های مسکو و واشنگتن بعد از لغو یک معاهده موشکی بین این دو کشور و ترس از افزایش رقابت تسلیحاتی صورت گرفت.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کرد. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد. واشنگتن اما بارها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا چندی قبل از خروج رسمی این کشور از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خبر داد.

پامپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه 2019 (شنبه 13 بهمن 97) ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده من موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد.» 

چندی قبل نیز وزیر خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی از استقرار تسلیحات آمریکا در فضا تأکید کرد ، این اقدام واشنگتن به رقابت تسلیحاتی منتهی می‌شود.

وزارت دفاع روسیه ماه گذشته نیز یک رزمایش بزرگ موشکی در مناطق مختلف این کشور از جمله «دریای خزر» و «دریای سیاه» برگزار کرد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها