رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب:

علامه «سید جعفر مرتضی عاملی» پدر معنوی حزب‌الله بود

حجت‌الاسلام «سید ابوالحسن نواب» با بیان این‌که مرحوم علامه «جعفر مرتضی عاملی» پدر معنوی حزب‌الله لبنان بود، گفت: علامه عسکری، وی را بزرگ‌ترین محقق شیعی معاصر معرفی می‌کند.
کد خبر: ۳۶۸۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶ - 02November 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «مهر»، حجت‌الاسلام «سید ابوالحسن نواب» رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب، در مورد آشنایی و شناخت خود از مرحوم علامه «سید جعفر مرتضی عاملی»، اظهار داشت: آشنایی بنده با علامه عاملی به اوایل انقلاب اسلامی برمی‌گردد، مستحضر هستید که ایشان سال‌ها در ایران زندگی کردند. اوایل انقلاب که ما در قم بودیم، ایشان از لبنان به ایران تشریف آوردند و در همسایگی ما منزلی خریداری کردند و چون همسایه بودیم، ارتباط ما با ایشان برقرار شد و از سال ۱۳۶۰ تا زمانی که ایشان وفات کردند به مدت ۳۸ سال این آشنایی شبانه‌روزی، خانوادگی و همه جانبه، علمی، فکری، شخصی، کاری و ... ادامه یافت.

وی افزود: بنده مدتی رئیس خدمات حوزه علمیه بودم، با همکاری ایشان برای طلاب لبنان، مدرسه و خانه ساختیم. سفرهای متعددی به لبنان، عراق، استرالیا و افریقا داشتیم. شیعیان لبنان به کشورهای مختلف مهاجرت کردند، به همین خاطر به کشورهای مختلف سفر کردیم. حشر و نشر همه جانبه با ایشان داشتیم. صمیمی ترین دوست ایشان در ایران بنده بودم و صمیمی ترین دوست من در جهان، ایشان بود. در چاپ کتاب‌ها، در ترجمه آثارشان و ... در خدمت ایشان بودم.

علامه «سید جعفر مرتضی عاملی» پدر معنوی حزب‌الله بود

نواب افزود: در هر کاری که می توانستیم در خدمت ایشان بودیم. آقای رسول جعفریان در خاطره ای نوشته، صمیمی ترین دوست ایرانی ایشان، حجت‌الاسلام نواب است که هر کاری از دستش بر می آمد برای ایشان کرد. چند روز پیش در دانشگاه ادیان و مذاهب مراسمی برای ایشان برپا کرده بودیم و مراسمی هم در قم توسط دفتر مقام معظم رهبری برگزار شد.

حجت‌الاسلام نواب تصریح کرد: دو تا از فرزندانم دو ماه در لبنان برای تکمیل زبان عربی خدمت ایشان رفته بودند. ارتباط بسیار دوستانه ای ما با هم داشتیم. انس و ارتباط عحیبی بین ما بود.

علامه عسکری، علامه عاملی را بزرگ‌ترین محقق شیعی می‌دانست

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب خاطرنشان کرد: علامه عسکری در مورد علامه عاملی گفته بودند: «اکبر محقق شیعی معرفه»: بزرگترین محقق شیعی که ما می شناسیم. علامه عسکری که خودش دریا بود، در مورد ایشان چنین چیزی گفته بود. علامه عاملی در تحقیقات تاریخی واقعاً علامه و بی نظیر بودند. همه اساتید برجسته حوزه مانند آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی، آیت الله صدیقی، آیت الله مصباح و ... عاشق صفای معنوی و سادگی و صفای روحی ایشان بودند. این تعریف و تمجیدها را زمان حیات ایشان هم می گفتم. در مصاحبه های مختلف در زمان حیات ایشان همین ها را گفتم؛ نه اینکه الان بعد از وفات ایشان بخواهم اینها را بگویم. ایشان از نظر روحی و معنوی بسیار فوق العاده بود. از نظر اخلاقی بسیار خودساخته بود. بی ادعا و بی آلایش بود. بسیار پرکار و پرتلاش و نترس و شجاع بود. در بیان عقیده اش از کسی حساب نمی برد و حزب اللهی و انقلابی و عاشق امام خمینی و رهبری بود. عاشق امامین انقلاب بود و به آنها عشق می ورزید.

آثار علامه مرتضی عاملی

وی افزود: ایشان خودش می گوید: شاگرد آیت الله احمدی میانجی و آیت الله سید مهدی روحانی بودم، اینها از مفاخر حوزه علمیه بودند که شانزده ـ هفده سال پیش از دنیا رفتند. روش کاری ایشان، اجتهاد دقیق در تاریخ بوده است. معمولاً نام کتابهایش با الصحیح شروع می شود مانند الصحیح فی السیرة النبی الاعظم(ص)، الصحیح فی السیرة الامام علی(ع) یعنی از میان سیره حضرت رسول(ص) و امام علی(ع)، صحیح ها را انتخاب می کرد که روشش برای انتخاب سیره درست، اجتهاد بود.

وی در مورد اهمیت کتاب الصحیح فی السیرة النبی الاعظم گفت: شایع هست که شیعه، سیره ای از حضرت رسول (ص) ننوشته است که برای تاریخ تشیع افتخار باشد؛ به همین خاطر ایشان، سیره سی و پنج جلدی در مورد حضرت رسول (ص) نوشته است. برای امیرالمؤمنین (ع) هم سیره پنجاه و سه جلدی نوشت. روایات را از منابع شیعه و سنی می دید و با این روش، صحیح ها را انتخاب می کرد و در تاریخ، اجتهاد می کرد. ایشان حدود ۵۰۰ جلد کتاب در صدها عنوان دارد. به سؤالاتی در تاریخ، تفسیر و ... و اعتقادی، شبهات تاریخی و ... جواب گفته است. راجع به امام رضا (ع) کتاب دارد. راجع به حضرت زهرا (س)، امام مجتبی (ع)، امام حسین (ع) و ... به صورت دوره ای کتاب دارد، مثلاً راجع به امام حسین (ع)، ۲۲ جلد کتاب دارد و راجع به بعضی ائمه(ع) در تک جلد کتاب نوشته است.

علامه «سید جعفر مرتضی عاملی» پدر معنوی حزب‌الله بود

استاد دانشگاه ادیان و مذاهب تصریح کرد: شاید حدود ۲۰۰ جلد کتاب در پاسخ به سؤالات و شبهاتی است که از سراسر جهان برای ایشان ارسال می شد. شیعیان لبنان و دیگر کشورها سؤالاتی می پرسیدند و ایشان پاسخ می داد. مجموع اینها در کتابهایی راجع به عقاید یا سیره ائمه (ع) یا درباره شبهات منتشر شده است.

حجت الاسلام نواب اظهار داشت: به پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت ایشان توجه کنید که به صورت فشرده به مهمترین کارهای علامه عاملی اشاره کرده است. علامه مرتضی عاملی یک محقق دقیق و تیزبین بودند که این ویژگی ها در پیام مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت ایشان به خوبی مشهود است.  برجستگی کارهای ایشان به خاطر دقت نظر و بیان زیبا و قلم شیوا و تحقیق دقیق ایشان بود. گروه محققینی زیر نظر ایشان کار می کردند، اما عمدتاً خودش محور پژوهشها بود. در مورد حیات سیاسی ائمه کتاب دارد که بحثها را به معاصر هم می کشاند. راجع به جنگ جمل هم کتاب نوشته است. راجع به مسائل سیاسی صدر اسلام و تطبیقش با دنیای معاصر هم کتابهای زیادی دارد.

پدر معنوی حزب‌الله لبنان

این استاد حوزه با بیان اینکه در لبنان از نظر اجتماعی ایشان را پدر معنوی حزب الله می دانند، گفت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان خود را شاگرد ایشان می داند. ایشان فدایی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی بود. راجع به امام خمینی و انقلاب شعر هم گفته است. حاضر بود همه چیزش را فدای انقلاب اسلامی کند. وقتی از ایران به لبنان برگشت، پدر معنوی حزب الله شد.

وی در پایان سخنانش افزود: در کتاب الصحیح فی السیرة النبی الاعظم (ص) در تفسیر سوره اسراء، روایتی می آورد که خداوند می فرماید: قومی که در صف واحد انقلاب می کنند و کأنه بنیان مرصوص می ایستند، این قوم را اهل قم و اهل ایران معرفی می کند. راجع به اهل ایران و اهل قم روایات زیادی را در آثارش جمع کرده، مستند کرده و به آنها استناد کرده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار