یادداشت/ سردار محسن شیخی

آمریکا غیر قابل اعتماد در تعهدات طرفینی و بین‌المللی

همان‌گونه که بارها از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب و اکنون نیز از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، آمریکا غیر قابل اعتماد بوده و هربار با سرپیچی از تعهد طرفینی و بین‌المللی تخلف کرده و خواهد کرد.
کد خبر: ۳۶۸۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ - 04November 2019

آمریکا غیر قابل اعتماد در تعهدات طرفینی و بین‌المللیگروه استان‌های دفاع‎پرس- سردار علی‎اصغر محسن شیخی؛ تحقیقا در سده اخیر به ویژه از دهه 40 در تقویم تاریخ ایران وقایع مهمی به ثبت رسیده است که 13 آبان را به واسطه حوادث اثرگذار در صحنه‌های مختلف می‌توان یکی از نقاط عطف تاریخی ایران دانست و به تعبیر امام راحل، از آن به عنوان «یوم الله» یاد می‌شود.

آغاز این رویداد تاریخی در عکس‌العمل شجاعانه و مخالفت امام راحل عظیم الشان در دوران خفقان رژیم پهلوی رقم خورد و این زمانی است که پهلوی دوم در سال 42 در صدد احیا و تصویب  قانون ذلت بار حق قضاوت کنسولی (کاپیتولاسیون) برآمد که ایشان با درک انقلابی و به موقع در مقابل تصویب قانون فوق موضع گیری صریح کرد و رژیم وابسته به غرب را خطاب قرار داده و با هشدار به دولتمردان وقت حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و دانشگاهی، عواقب خطرناک آن را که محو استقلال کشور را نشانه گرفته بود گوش زد کرد و نظام سلطه را به چالش کشید.

 در پی خشم انقلابی امام راحل رژیم شاه بنا به دستور اربابان خویش معظم له را در روز  13 آبان 42 تبعید و روش استبدادی را با حمایت سیاسی غرب بویژه آمریکا تشدید کرد.

با گذشت سه دهه شکل گیری مبارزات مردمی و بروز حوادثی نظیر 17 شهریور و نزدیک شدن به سرنوشت انقلاب، در تاریخ 13 آبان 57 در پی تظاهرات دانشجویان و دانش آموزان در دانشگاه تهران، تعدادی از دانش آموزان به خاک و خون کشیده شدند و این روز نیز روز دانش آموز لقب گرفت.

این در حالی بود که تضییع حقوق ملت ایران هر روز از سوی آمریکا فزونی می یافت، تا جایی که علاوه بر بلوکه کردن اموال و دارائی های کشور و پناه دادن فراریان، سفارت آمریکا عملاً محل و کانون توطئه و هدایت کننده جریان های ضد انقلاب و وابستگان رژیم سابق علیه انقلاب اسلامی شده بود.

وقایع 13 آبان پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز بار دیگر حادثه ساز شد و به تعبیری انقلاب دوم نام گرفت و این در شرایطی بود که دولت موقت، غافل از خوی استکباری آمریکای جنایتکار و از طرفی عاجز از همراهی جامع با حرکت پرشتاب انقلاب که یکی پس از دیگری سنگرهای وابستگی را فتح می کرد، امیدوار به عنایت شیطان بزرگ، درصدد عادی سازی روابط بر آمد.

در این اثنا تعدادی از دانشجویان تحت عنوان دانشجویان پیرو خط امام با احساس تکلیف و انگیزه دینی و ملی و با هدف انتقال پیام مظلومیت ملت ایران به جهانیان درصدد برآمدند که لانه جاسوسی را فتح تا نظام سلطه را وادار به باز پس دادن اموال و دست برداشتن از دسیسه ها کنند.

با  اقدام انقلابی دانشجویان که مورد تأیید امام راحل و حمایت آحاد ملت قرار گرفت، انقلاب اسلامی وارد مرحله جدید شد و این روز، روز مبارزه با استکبار نامیده شد.

آمریکا طبق ذات استکباری و خوی حیله گری پس از بکار بستن شیوه های تطمیع، تهدید و اقدام نظامی، موفق به آزادی گروگانها نشد و لاجرم پس از 14 ماه کش و قوس های فراوان، به مذاکره روی آورده و طبق مفاد مندرج در بیانیه الجزایر مقرر شد؛ 52 نفر از باقی مانده گروگان ها آزاد و امریکا نیز متعهد گردید ضمن رفع توقیف دارائی ها و استرداد اموال شاه که از ایران به غارت برده بود  و رفع انسداد حسابهای بانکی و استرداد آنها و ... در امور داخلی  ایران مداخله نکنند.

ظاهرا موضوع خاتمه یافته تلقی شد، منتهی چنانچه اشاره شد و بارها از سوی بنیانگذار کبیر انقلاب و در حال حاضر نیز از ناحیه رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای مورد تاکید قرار گرفته است، آمریکا غیر قابل اعتماد بوده و هربار با سرپیچی از تعهد طرفینی و بین‌المللی تخلف کرده و خواهد کرد.

نتیجه‌گیری :

با اوصافی که در یادداشت بصورت اختصار آمده نتیجه خواهیم گرفت که:

1- امید بستن به تعهدات با این گونه دولت ها (آمریکا) سرابی بیش نیست.

2- تداوم شیوه های انقلابی راه برون رفت از چالش ها خواهد بود.

3- با شیوه های ملتمسانه در گفتگو و مذاکرات بی حاصل راه به جایی نخواهیم برد.

4- دل خوش کردن به تضمین دولتهایی که خود قانونگذار، مفسر و مجری در صحنه بین الملل هستند انتظار بی جایی است.

5- اتکال به خداوند و پیروی عملی از تدابیر و رهنمودهای ولی امر مسلمین رافع مشکلات است.

6- اتکا به داشته‌های داخلی و انگیزه الهی – انقلابی، راه رسیدن به مقصد خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها