یادداشت/

۱۳ آبان، روز مبارزه با استکبار

شهادت میراث جاودان شهداست، شهدایی که در مقابل استکبار ایستادگی کردن که سند آن ۱۳ آبان است.
کد خبر: ۳۶۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ - 04November 2019

گروه استان‌های دفاع‌پرس: انقلاب ۵۷ نقطه عطفی در تاریخ ایران و جهان بشمار می‌آید، زیرا این رویداد در دل خود سخنان بسیاری برای آموختن درس آزادگی و ایستادگی در برابر استکبار و مستکبرین جهان دارد.
 
جایگاه و ارزش یک کشور را، سرگذشتی که بر مردمان‌ش گذشته مشخص می‌کند؛ ایران با داشتن قدمتی چند هزار ساله همواره صاحب تمدن و فرهنگی شاخص و نامی در جهان بوده که همواره مردمش در ادوار مختلف در مقابل مهاجمان سینه سپر کرده‌اند.
 
پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ۵۷، در اصل یک برگ زرینی در تاریخ ایران و جهان محسوب می‌شود که این انقلاب با رهبری امام خمینی (ره) و ملت همیشه در صحنه ایران به پیروزی رسید.
 
انقلاب ۵۷ از زمان شکل گیری تا پیروزی، همواره از پشتوانه مردم مردمی  بهره مند بود و آنها در مقابل مستکبر بزرگ تاریخ آمربکا و هم پیمانانش ایستادگی کردند.
 
۱۳ آبان در تاریخ انقلاب اسلامی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، زیرا سه رخداد بزرگ را در دل خود جای داده است که می‌توان به تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، ۱۳ آبان ۱۳۵۷ که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری مهمتر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.
 
ملت ایران هر ساله در ۱۳ آبان برای گرامیداشت نام و یاد شهدا و اعلام انزجار از شیطان بزرگ یعنی آمریکا راهی خیابان‌ها شده و شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند.
 
صبح روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷، دانش‌آموزان با تعطیل کردن کلاس درس، به طرف دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.  
 
دانش‌آموزان گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند، ساعت ۱۱ صبح، مأموران  ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت  پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، اما باز صدای فریاد الله‌اکبر را در فضا طنین انداز کردندک در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان انقلابی یکی پس از دیگری، بر زمین افتادند و به شهادت رسیدند در این روز، ۵۶ نفر شهید و صد‌ها نفر مجروح شدند.
 
۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی به نام روز دانش‌آموز و روز مبارزه با استکبار نامگذاری شده‌است که در این روز دانش‌آموزان با حضور در راهپیمایی بار دیگر پیمانی ناگسستنی با شهدای انقلاب می‌بندند تا هرگز در مقابل استکبار و زورگویان تسلیم نشوند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار