ریابکوف:

آمریکا مقصر کاهش تعهد ایران به برجام است

معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو از تصمیم تازه ایران برای کاهش بیش از پیش تعهد به برجام غافلگیر نشده، گفت: آمریکا مسؤول وضعیت فعلی حول توافق هسته‌ای است.
کد خبر: ۳۶۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۴ - 05November 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به گام چهارم ایران در جهت کاهش تعهد به توافق هسته‌ای اظهار داشت: این گام‌ها قابل بازگشت هستند و با توجه به تحولات ماه‌های اخیر، تصمیم تازه ایران برای روسیه غافلگیرکننده نبوده است.

وی که با خبرگزاری «اینترفکس» صحبت می‌کرد، گفت: «اقداماتی که ایران برای کاهش تعهدات داوطلبانه به برجام اعلام کرد، برای روسیه غافلگیرکننده نبود.»

این مقام ارشد روس با بیان اینکه اقدامات تقابلی ایران همگی بازگشت‌پذیر هستند، گفت طرح مشترک ایران و روسیه برای تبدیل مرکز غنی‌سازی «فردو» به یک مرکز تحقیق و توسعه، همچنان روی میز است و تجدید نظری در مورد آن صورت نگرفته است.

وی افزود: «استفاده ایران از سانتریفیوژ‌های فردو به معنی پایان برجام نیست.»

ریابکوف در مورد ریشه مناقشه کنونی هم گفت: «این ایالات متحده است که مقصر کاهش تعهد ایران به برجام است. مقصر جلوه دادن ایران، از لحاظ سیاسی غیرمسئولانه است.»

همزمان امروز «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه گفته است که مسکو نگرانی‌های ایران را درک می‌کند و در آن شریک است، اما در عین حال از گام تازه ایران هم نگرانی دارد.

وی افزود: «روسیه علاقه‌مند به حفظ برجام است. فروپاشی این توافق، رخداد خوبی نیست.»

«حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران امروز اعلام کرد که تهران در گام چهارم کاهش تعهد به توافق هسته‌ای، قصد دارد سانتریفیوژ‌های نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو را گازدهی کند. بر اساس برجام قرار بود این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار به کار گرفته شود و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود. تصمیم تازه جمهوری اسلامی ایران ادامه روندی است که از اردیبهشت ماه امسال و در پاسخ به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های اروپایی در جبران آثار تحریم‌های آمریکا، آغاز شد.

ایران در گام‌های پیشین سقف غنای اورانیوم و سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین را لغو کرده و محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه هسته‌ای را نیز کنار گذاشته بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها