لاریجانی در همایش ملی حکمرانی اسلامی:

لزوم دستیابی به تئوری منسجم حکمرانی/ «عدالت» محور حکومت است

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم رجوع به قانون اساسی برای دستیابی به تئوری منسجم حکمرانی گفت: یکی از نکات مهم که در فلسفه سیاست یا حکومت به آن اشاره شده، عدالت است که باید محور قرار گیرد.
کد خبر: ۳۶۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ - 11November 2019

لاریجانیبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در اولین همایش ملی حکمرانی اسلامی که در دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی برگزار شد، با بیان اینکه مفهوم حکمرانی یک امر لایتغیر نیست، اظهار داشت: بانک جهانی شش شاخص برای حکمرانی خوب اعلام کرده که عبارتند از حق اظهار نظر و پاسخگویی، ثبات سیاسی و عدم خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت تنظیم‌گری، حاکمیت قانون و کنترل فساد که هر کدام نمره‌ای داشته و در مجموع مشخص می‌شود که ساختار حکمرانی خوب بوده یا بد.

لاریجانی افزود: البته ما در بحث حکمرانی اسلامی شاید در بخشی از قسمت‌ها اشتراکاتی داشته باشیم، ولی جهت‌گیری‌ها قطعاً متفاوت است.

وی با بیان اینکه شرایط عصر ما تغییراتی در مفهوم حکمرانی ایجاد کرده که یکی از این موارد، افزایش آگاهی‌های مردم نسبت به ساختار کشور است، عنوان کرد: تاثیر برق‌آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر زندگی مردم، تنوع بسیار زیاد در نیاز‌های جامعه و درهم تنیدگی مسائل اداری کشور و همچنین دستور از بالا به پایین، از دیگر مواردی است که در عصر حاضر مفهوم حکمرانی را تا حد زیادی دچار تغییر کرده است.

لاریجانی با بیان اینکه در حکمرانی که امروز مطرح است، نقش سایر بازیگران هم معنی پیدا کرده است، گفت: نحوه و شاخص‌های حکمرانی مطلوب از یک فلسفه حکمرانی برخوردار است و نمی‌توان از شاخص‌های بانک جهانی تبعیت کرد؛ بانک جهانی مواردی مانند ثبات سیاسی و‌ عدم خشونت و اثربخشی دولت را ملاک قرار می‌دهد؛ البته بانک جهانی شش شاخص در مورد ایران منتشر کرده است که نشان می‌دهد در دوره‌های مختلف ما فراز و‌ فرود داشتیم به نحوی که در این ۱۵ سال اخیر هرچند شاخص‌های ما بر اساس معیار‌های بانک جهانی بیشتر از ۵۰ امتیاز نبوده، ولی به هرحال این یک نوع شاخص است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در چهار دهه اخیر انقلاب، دستاورد‌ها و‌ موفقیت‌هایی داشتیم، عنوان کرد: در این مدت، تحریم‌ها میلیارد‌ها دلار هزینه روی دست ایران گذاشته است و این باعث شده که نواقصی داشته باشیم.

وی افزود: دولت‌های بعد از انقلاب همه قصد خدمت به مردم را داشتند؛ مثلاً اوایل انقلاب که بحث اداره کشور مطرح بود، ساختار دولتی ایجاد شد و در دوره‌های بعد که موضوعاتی چون سازندگی، توسعه سیاسی، تعاملات بین‌المللی و یا عدالت مطرح شد، در راستای این موضوعات تلاش‌هایی صورت گرفت، اماهیچ‌یک از دولت‌ها عمدی نداشتند که حکمرانی مطلوب در کشورمان شکل نگیرد.

لاریجانی ادامه داد: مشکل این دولت‌ها در نداشتن تئوری منسجم است. در قانون اساسی مواردی وجود دارد که با استخراج آن‌ها می‌توان به تئوری منسجمی دست یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از نکات مهم که در فلسفه سیاست یا حکومت به آن اشاره شده، عدالت است که باید محور قرار گیرد.

وی گفت: سه گرایش در غرب در رابطه با حکمرانی وجود دارد که این گرایش‌ها عبارتند از ارزش اخلاقی افراد به لذتی است که برای جامعه ایجاد می‌کنند، آنچه برای حکمرانی مطلوب، مهم است بازار آزاد است و‌ هرگونه کنترل بازار عملی ضد ارزشی محسوب می‌شود.

لاریجانی بیان کرد: افزایش آگاهی مردم نسبت به ساختار حکمرانی کشور باعث شده است که دیگر عموم مردم ساختار‌های سنتی را قبول نداشته باشند. تغییر برق‌آسای حوزه ارتباطات و همچنین دَرهم تنیدگی مسائل اداره کشور سبب شده تا حکومت‌ها نتوانند به صورت یکجانبه مسائل را حل کنند و مردم نیز ساختار قبلی را قبول نمی‌کنند.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: فهم جایگاه دیگر بازیگران مانند بخش خصوصی و گروه‌های مردم‌نهاد در بحث درک جایگاه حکم‌فرمایی و همچنین حکم‌فرمایی خوب بسیار مهم است و موجب می‌شود که جایگاه آنان شناخته شود.

نظر شما
پربیننده ها