محسن پرویز در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تسلط نویسندگان دفاع مقدس به تکنیک‌ها و قالب‌های ادبی/ در جمهوری اسلامی ادبیات سفارشی نداشته‌ایم

رئیس انجمن قلم ایران با اشاره به تسلط نویسندگان دفاع مقدس بر قالب‌ و تکنیک‌های ادبی گفت: آینده ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آینده بدی نیست بلکه شاهد کارهای ارزشمند دیگری نیز خواهیم بود چراکه نویسندگان ما رشد کرده‌اند و به قالب‌ها و تکنیک‌های داستان نویسی مسلط شده‌اند.
کد خبر: ۳۷۰۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۳۵ - 23November 2019

«محسن پرویز» رئیس انجمن قلم ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه آغاز خاطره‌نگاری دفاع مقدس از سال 1365 با کتاب «تپه برهانی» شروع شده است، اظهار داشت: این خاطرات چون جذابیت موضوعی داشت و پرداخت‌های ریز هم در آن صورت گرفته بود، بخشی از عناصر داستانی در آن حضور پیدا کرده و به همین جهت آثار ارزشمندی بوده و هست.

وی درخصوص خاطرات دفاع مقدس گفت: به نظرم این نوع ادبی، یک گونه‌ موفق است و فکر می‌کنم باید ترویج و تبلیغ شود چراکه ارزشمند است و کسانی که در این زمینه کار کرده‌اند را نیز باید کمک کنیم. در واقع این نوع ادبیات اساساً برآمده از فضای ادبی دفاع مقدس است و استقبال مردم از آن خیلی خوب بوده و کتاب‌های خیلی خوبی از آن منتشر شده که ارزشمند است.

رئیس انجمن قلم ایران تاکید کرد: ادبیات دفاع مقدس جایگاه خیلی خوبی پیدا کرده و اگر بخواهیم آثار ارزشمند ادبیات دفاع مقدس را کنار یکدیگر بچینیم، یک کتابخانه ارزشمند خواهیم داشت که اتفاق خوبی است و حتماً ماندگار خواهد بود.

پرویز آینده ادبیات دفاع مقدس را روشن دانست و تصریح کرد: من با ادبیات سفارشی با تعبیری که برخی‌ها مطرح می‌کنند، صددرصد مخالفم. مسئله این است که ما اساساً در جمهوری اسلامی ادبیات سفارشی نداشته‌ایم. نویسندگان و رمان‌نویسان بزرگ دنیا در قرن بیستم که درجاهای دنیا وجود دارند به صراحت می‌گویند که یک قرارداد با ناشری برای تولید یک رمان بسته‌اند و سپس آن رمان را نوشته‌اند، این یعنی سفارشی نویسی؟! این سفارشی نویسی نیست چراکه شغل بسیاری‌ها نوشتن است.

وی ادامه داد: اینکه یک نویسنده با ناشری قرارداد داشته باشد تا رمانی را بنویسند، این سفارشی نویسی نیست. عین همین اتفاق را در جمهوری اسلامی داشته‌ایم. یعنی کسی که دغدغه نوشتن از جنگ را داشته و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قراردادی با او انجام داده تا او همان چیزی که او به آن اعتقاد دارد را بنویسد و در ماجرا نیز دخالتی نداشته است.

رئیس انجمن قلم ایران درباره ادبیات سفارشی گفت: معنا و مضمون سفارشی نویسی این است که شما کسی را که اعتقادی به موضوع خاصی ندارد را با مبلغ بالایی بخرید و بگویید حالا موضوعی که من می‌گویم را بنویس. در این مسئله باید چند عنصر محقق شود، اول اینکه شخص به موضوع اعتقادی نداشته باشد یا حتی اگر معتقد است وجوه خارج از عرفی دریافت کرده باشد درحالی که قراردادهایی که در نهادهای انقلابی برای نوشتن رمان برقرار شده مطابق با عرف جامعه و حتی پایین‌تر از عرف است.

پرویز ادامه داد: همین نویسندگانی که ما را متهم به سفارشی نویسی می‌کنند خودشان در مقاطی از زندگیشان با برخی از ناشران قرارداد بسته‌اند و پیشاپیش برای رمانی که قرار بوده بنویسند پول دریافت کرده‌اند. آیا این سفارشی نویسی است؟ این مسئله سفارشی نویسی نیست بلکه شکل مرسومی است که در دنیا معمول است و ناشر شرایطی را برای نویسنده ایجاد می‌کند تا آنچه باور دارد را در قالب رمان بنویسد.

وی درباره آینده ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: آینده ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، آینده بدی نیست بلکه در آینده شاهد کارهای ارزشمند دیگری نیز خواهیم بود چراکه نویسندگان ما رشد کرده‌اند و با قالب‌ها آشنا شده‌اند و تکنیک داستان نویسی را مسلط شده‌اند و در واقع می‌توانند آثار ارزشمند و خوب بنویسند و توانایی تکنیکی پیدا کرده‌اند، چیزی که 20 سال پیش توانایی افراد خیلی ضعیف بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها