حجت‌الاسلام کاویانی‌راد در نشست خبری جشنواره بین‌المللی «سرخ‌نگاران»:

مردم باید ثمره ایثارگری خود را به عینه ببینند/ در بحث جمع‌آوری زندگی شهدا رویکردهای مختلفی داریم

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره «سرخ‌نگاران» گفت: مردم انتظار دارند ثمره هزینه‌هایی را که برای حفظ انقلاب کرده‌اند به عینه ببینند. جشنواره بین‌المللی «سرخ‌نگاران» نیز با همین هدف برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۰۵۹۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰ - 19November 2019

مردم باید ثمره ایثارگری خود را به عینه ببینندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب ایثار و شهادت، «سرخ‌نگاران» با حضور «حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌ راد» معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره «سرخ‌نگاران» صبح امروز در ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی راد در این نشست ضمن اشاره به اهمیت تولید محتوا در عرصه دفاع مقدس اظهار داشت: دفاع مقدس بسته‌ای از ارزش‌هاست و باید برای هر کدام از آنها هزینه کرد. ما در طول تاریخ کمتر آرمان و هدفی مشترک داشتیم که برای حفظ آن بالغ بر 700 هزار شهید و جانباز و آزاده تقدیم شود. 

وی در ادامه گفت: در طول 40 سال بعد از انقلاب ملت ایران هزینه‌های قابل توجهی پرداخت کرده‌اند تا انقلاب اسلامی دچار لطمه نشود، توقع مردم بعد از این چهار دهه این است که ثمره این هزینه‌ها را ببینند. ایثاری که برای حفظ آرمان‌ها شده در تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی به خون‌آورد یاد شده است این واژه از عمق معنایی برخوردار است و باید متوجه ارزش آن باشیم.

کاویانی راد در ادامه افزود: در طول جنگ تحمیلی ما با گفتمان ایثار به صورت عملیاتی برخورد داشتیم و باید در زمان کنونی این گفتمان را در بعد فرهنگی آن اشاعه دهیم. البته این شکل از اشاعه نباید فردیت انسان‌ها  را مورد نظر قرار دهد بلکه جامعه اسلامی باید هدف تولیدات فرهنگی باشد. به بیان بهتر انسان محصول انقلاب اسلامی، باید آرمان‌های خود را به عینه در جامعه ببیند.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره «سرخ‌نگار» توضیح داد: برای این منظور نیاز به عنصر محرک فرهنگی داریم و باید به آن دست پیدا کنیم. به همین منظور بنیاد شهید سعی کرده متناسب با ذائقه‌های مختلف در حد بضاعت خود به عنصر محرک فرهنگی دست پیدا کند و در بضاعت خود تولید محتوا کند. نتیجه این تلاش‌ها انتشار هزار و 760 کتاب و نشریه بوده است. همچنین فرهنگ اعلام شهدای کشور در قالب چند مجلد منتشر شده است که به نحوی شناسنامه فرهنگی شهادت محسوب می‌شود. از برنامه‌های بنیاد شهید تکمیل فرهنگ اعلام شهداست که در آینده تکمیل خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت‌های دیگر بنیاد شهید گفت: در بخش سیره‌نگاری نیز ورود پیدا خواهیم کرد. این بخش در خصوص تمدن‌سازی مورد نیاز انقلاب اسلامی خواهد بود. باید سعی شود مبانی ارزش‌های انقلاب اسلامی دچار فراموشی نشود و برای این منظور باید با همه توان وارد میدان شد. به همین دلیل از همه فعالان و نویسندگان حوزه دفاع مقدس دعوت می‌شود تا آثاری متناسب با این حوزه تولید و عرضه کنند.

معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص جشنواره «سرخ‌نگاران» گفت: در این جشنواره 15 نهاد فرهنگی با ما همکاری خواهند داشت. متاسفانه محدویت‌های مالی سبب شده حوزه نشر بیشترین آسیب را ببیند ما نیز سعی کرده‌ایم با انتشار کتاب‌های الکترونیکی و استفاده از حداقل هزینه جشنواره «سرخ‌نگاران» را برگزار کنیم و از هزینه‌های غیر ضروری پرهیز کنیم.

کاویانی‌راد در موضوع کتاب‌های ویژه شهدا بیان داشت: در بحث جمع‌آوری زندگی شهدا رویکردهای مختلفی داریم که شامل داستان بلند و کوتاه، تاریخ شفاهی و مستندنگاری خواهد بود که مسلماً هر کدام از آنها با توجه به نیازی که وجود دارد، باید تولید شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار