مسجدجامعی: شهر دوستدار کتاب در غرب تهران ایجاد می‌شود

عضو شورای شهر تهران گفت: زمین کنار ساختمان کانون پرورش فکری، روبه‌روی بیمارستان آتیه، طی مذاکرات شهرداری تهران با کانون، به شهر دوستدار کتاب تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۳۷۰۸۷۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۲ - 21November 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ششمین دوره کتابگردی با حضور «احمد مسجدجامعی» عضو شورای شهر تهران، «نیکنام حسینی‌پور» دبیر هفته کتاب، «محمدرضا جوادی یگانه» معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب، صبح امروز (پنج‌شنبه) در دفتر نشر معارف آغاز شد.

در این مراسم، «محسن هاشمی» رئیس شورای شهر تهران، درباره فعالیت‌های این نشر، اظهار داشت: بخش مهمی از آثار منتشر شده در این انتشارات به تالیفات و نوشته‌های آیت‌الله «هاشمی رفسنجانی» اختصاص دارد.

وی با معرفی این آثار، گفت: این کتاب‎ها درباره دوران مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی، دوران جنگ تحمیلی و دوران بازسازی کشور است.

محسن هاشمی ادامه داد: آیت‌الله در ایامی که در زندان رژیم پهلوی بود، فرهنگ قرآن و تفسیر راهنما را نوشت.

خاطرنشان می‌شود در این دیدار، از دو عنوان کتاب دفتر نشر معارف با نام‎‌های «یادمان هفته کتاب» و «تاریخ شفاهی نشر» رونمایی شد.

همچنین یادمان بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران که به دلیل تقارن ایام هفته کتاب با هفته وحدت منتشر شده بود، به محسن هاشمی اهدا شد.

این یادمان بر اساس یکی از اشعار «ریاضی یزدی» از شاعران معاصر یزد طراحی شده و به قلم استاد «محمود رهبران»، از اساتید بنام خوشنویسی استان یزد خطاطی شده است. مضمون این شعر در مدح پیامبر اکرم (ص) است که به عنوان یادمان بیست و هفتمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یزد رونمایی شد.

در ادامه، مسجدجامعی به بازدید از شهر کتاب «ابن سینا» پرداخت و با «سینا دلیری» مسئول این کتابفروشی گفت‌وگو و از او درباره کتاب‌های پرفروش این کتابفروشی سوال کرد. دلیری نیز در پاسخ گفت: کتاب‌های کودک و نوجوان با موضوع فانتزی، کتاب‌های کمک آموزشی و ژانر پلیسی ـ جنایی با استقبال مخاطبان مواجه است.

مسجد جامعی در واکنش به این اظهارات گفت: علاقه و توجه نوجوانان به کتاب‌های پلیسی و جنایی نیاز به ریشه‌یابی دارد.

همچنین مسجدجامعی درباره ممیزی کتاب‎ها از مسئول کتابفروشی سوال کرد و دلیری نیز پاسخ داد: علیرغم سیزده بار چاپ مجدد برخی از کتاب‌ها، از انتشار مجدد آن‌ها جلوگیری به عمل آمده است. گرانی کاغذ و افزایش قیمت کتاب نیز موجب کاهش فروش کتاب‌ها شده است.

کتابفروشی‌ها صاحب تابلوی راهنمای یکسان می‌شوند

در ادامه برنامه ششمین دوره کتابگردی، حاضران از کتابفروشی «آموت» در خیابان مرزداران دیدار کردند. احمد مسجدجامعی ضمن رونمایی از تابلوی راهنمای کتابفروشی آموت، وعده داد که نصب تابلوی راهنمای کتابفروشی‌ها در همه جای تهران اجرایی شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: سیاست ما این است که کتابفروشی‌های محله (پاتوق کتاب) را در محلات مختلف تهران رونق دهیم.

وی یادآور شد: اولین جلسه نقد و بررسی کتاب در فضای عمومی این کتابفروشی برگزار می‌شود.

در همین راستا همزمان با ششمین دوره کتابگردی، مجموعه‌آثار «رضا جولایی» با حضور خود نویسنده و با حضور خوانندگان روخوانی شد.

«یوسف علیخانی» مدیر کتابفروشی و انتشارات آموت، ضمن تقدیر از شهردار منطقه ۲ تهران، گفت: پس از یک سال و نیم دوندگی، بالاخره مجوز کتابفروشی آموت صادر شد و شهردار منطقه ۲ تهران برای راه‌اندازی این کتابفروشی از هیچ حمایتی دریغ نکرد.

علیخانی افزود: از تمام دوستان و مخاطبان خواستم تا در مراسم افتتاحیه این کتابفروشی، به جای گل و شیرینی، برای حمایت از هنرمندان آثار هنری هدیه کنند.

ایجاد شهر دوستدار کتاب در غرب تهران

در ادامه برنامه ششمین دوره کتابگردی، احمد مسجدجامعی که این بار از سوی «محمود آموزگار» و اهالی فرهنگ و ادب، همراهی می‌شد، از کتابفروشی «آفرینش» واقع در در بلوار فرحزاد دیدار کردند.

«آیدین جلالی» مدیر کتابفروشی آفرینش در این بازدید، با بیان اینکه این کتابفروشی بیشتر کتاب‌های ویژه کودک و نوجوان را عرضه می‌کند، افزود: کتاب‌های خردسالان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ژانر داستانی وحشتناک، از بیشترین اقبال در میان مخاطبان برخوردار است.

مسجدجامعی در این بازدید، خرید دو کتاب «مصیبتی به نان دود» و «آبی بسازیم به نام آبستان» را به شهرداری تهران به دلیل مرتبط بودن با فعالیت‌های این نهاد پیشنهاد داد.

وی همچنین با الهام گرفتن از ۸۰ کتاب موجود ویژه نابینایان به خط بریل در این کتابفروشی، گفت: امیدوارم این اتفاق در ۲۲ کتابفروشی در ۲۲ سرای شهرداری تهران نیز رخ دهد.

مسجدجامعی همچنین با توجه به فروش بالای کتاب‌های ژانر وحشت در کتابفروشی آفرینش، پیشنهاد داد که قفسه ویژه ژانر وحشت برای نوجوانان ایجاد شود.

وی همچنین ۱۰۰ نسخه از کتاب در دست چاپ جانباز دفاع مقدس «عبدالرحیم رسولی» را که به دلیل جراحات به فراموشی دچار شده و بعدها بهبود یافته را پیش‌خرید کرد.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه فضای کتابفروشی‌های شهر باید برای جانبازان و معلولان نیز مناسب‌سازی شود، اظهار داشت: از مزایای کتابگردی، آشنایی مردم با ناشران و نویسندگان است و کتابفروشی‌های محلی فضایی برای گفت‌وگوی ناشران و نویسندگان با خوانندگان را فراهم می‌کند و تاکید بر ایجاد کتابفروشی‌های محله‌ای و پاتوق کتاب و ایجاد فضای عمومی در کتابخانه‌ها در همین راستاست.

وی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران خواست تا سازوکار ایجاد چنین فضاهایی را تسهیل کنند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: شهرداری منطقه ۲ تهران به خوبی این فضا را ایجاد کرده و امیدواریم در دیگر مناطق تهران نیز شاهد راه‌اندازی پاتوق‌های کتاب باشیم.

مسجدجامعی تصریح کرد: مشکل بزرگ صنعت نشر، شبکه توزیع است که با گسترش کتابفروشی‌های محله‌ای و پا گرفتن پاتوق کتاب این مشکل برطرف می‌شود.

وی در حاشیه بازدید از کتابفروشی آفرینش، گفت: زمین کنار ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به نشانی بلوار فرحزاد، تقاطع دادمان، روبروی بیمارستان آتیه، طی مذاکرات شهرداری تهران با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، قرار است به شهر دوستدار کتاب تبدیل شود و مبلمان آن متناسب با رده سنی کودکان و نوجوانان تبدیل به فروشگاه شود.

بازدید از کتابفروشی ۵۰ ساله

در ادامه برنامه‌های ششمین دوره کتابگردی، تیم کتابگردی از کتابفروشی «مفید» بازدید کرد. «بابک مفیدپور» مسئول این کتابفروشی، با اشاره به قدمت ۵۰ ساله این مکان در فروش اسباب‌بازی، گفت: این ملک به پدرم تعلق داشت که از مهر ماه سال جاری، کاربری آن را به کتابفروشی تغییر دادیم.

وی با تاکید بر استقبال خوب صورت گرفته از این کتابفروشی، گفت: زمانی که تصمیم به تغییر کاربری این کتابفروشی داشتم، بسیاری از دوستان و آشنایان با آن مخالفت کردند؛ اما خوشبختانه تا به امروز فروش خوبی در این کتابفروشی داشته‌ایم.

مفیدپور ادامه داد: تاکنون ۴۰۰ نفر عضو این کتابفروشی شده‎اند و قصد داریم در آینده نزدیک، کارگاه‎های داستان‌نویسی را هم برگزار کنیم.

معافیت مالیاتی کتابفروشان؛ مصوبه‌ای که معلوم نیست چرا اجرا نمی‌شود

در ادامه برنامه ششمین دوره کتابگردی، اهالی فرهنگ و ادب از شهر کتاب «هیرمند» در مجتمع بوستان پونک دیدار کردند.

احمد مسجدجامعی با تفالی به چند کتاب جیبی، یادی از موسسان شهرکتاب هیرمند کرد و وضعیت فروش کتابفروشی را با توجه به نزدیکی آن به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و وزارت علوم و تحقیقات فناوری جویا شد.

مسئول شهر کتاب هیرمند نیز در پاسخ، حضور دانشجویان را پُررنگ دانست و از فروش بالای کتاب‌های روان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی و ادبیات خبر داد.

در این دیدار کتاب «تاریخ پوشاک اقوام ایرانی» از سوی مدیریت شهر کتاب هیرمند به احمد مسجدجامعی هدیه داده شد و مسجدجامعی نیز کتاب «مردی به نام اوه»، «معماری اسلامی» و چند کتاب جامعه‌شناسی و روان‌شناسی را خریداری و به خبرنگاران هدیه کرد.

در ادامه برنامه کتابگردی، از اندیشکده «مهرآرا» که سه سال است در پونک احداث شده است، بازدید شد. این کتابفروشی توسط یک دانشجوی معلول کارشناسی‌ارشد تاریخ با همکاری مادرش راه‌اندازی شده است.

مدیر اندیشکده مهرآرا، عدم اجرای معافیت مالیاتی را از مشکلات صنف کتابفروشی‌ها دانست. مسجدجامعی نیز در این مورد گفت: در ایام نمایشگاه کتاب تهران این مورد مطرح شد و قرار بر این شد معافیت مالیاتی کتابفروش‌ها در مجلس مصوب شود و این اتفاق افتاد؛ اما به نظر می‌رسد به امور اقتصاد و دارایی ابلاغ نشده است.

همچنین مسجدجامعی از مدیرعامل موسسه خانه کتاب خواست تا معافیت مالیاتی صنف کتابفروشی‌ها را پیگیری کند.

خاطرنشان می‌شود، بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «حال خوش خواندن» از تاریخ ۲۳ آبان در سراسر کشور آغاز شده است و امروز ۳۰ آبان به کار خود پایان می‌دهد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها