کتاب «ستاره‌ها هم می‌میرند» رونمایی شد

کتاب «ستاره‌ها هم می‌میرند» نوشته نرگس فرجادامین رونمایی شد.
کد خبر: ۳۷۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱ - 25November 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست رونمایی و نقد رمان «ستاره‌ها هم می‌میرند»، نوشته‌ی نرگس فرجادامین در محل فرهنگسرای امام علی هشتگرد برگزار شد.

در این جلسه که به همت کانون آفرینش‌های ادبی شهرستان ساوجبلاغ و انجمن ادبی عصر جدید داستان هشتگرد برگزار شد، «ژاله معینی» مسئول کانون‌های ادبی شهرستان ساوجبلاغ، به عنوان منتقد حضور داشت.

«ژاله معینی» مسئول کانون‌های ادبی شهرستان ساوجبلاغ با اشاره به ایده‌ی رمان «ستاره‌ها هم می‌میرند» اظهار داشت: ایده این داستان جدید و بکر نیست و در داستان‌های بسیاری به این مقولات پرداخته شده، اما شیوه‌ی نگارش نویسنده است که داستان را جذاب و دوست‌داشتنی کرده است.

وی گفت: انتخاب زاویه‌ی دید اول شخص باعث جذابیت این داستان شده؛ نویسنده با به کار بردن این زاویه‌ی دید به خوبی توانسته حالات و عواطف شخصیت‌ها را از دریچه‌ی ذهن آنها به خواننده بنمایاند. در این رمان دو راوی اول شخص حضور دارند که فصل‌ها یکی در میان به آنها اختصاص پیدا می‌کند، البته تعویض راوی در نگارش رمان شیوه‌ای متعارف و پذیرفته‌شده است.

مسئول کانون‌های ادبی شهرستان ساوجبلاغ تصریح کرد: استفاده از عناصر طبیعی در داستان (ستاره‌ها، آسمان، صور فلکی)، و تئوری‌های علمی نظیر آغاز زندگی ستاره‌ها (که تداعی‌کننده‌ی تولد عشق یحیی در آسمان دل صحراست) باعث موفقیت نام اثر شده است. در همان اولین پارگراف، توصیف شب کویر و رصد آسمان و مسأله‌ی مرگ یحیی باعث جذب مخاطب و پیشبرد داستان می‌شود.

معینی افزود: اطلاعاتی که نویسنده از احساسات مادرانه در داستان گنجانده، همه تخصصی و حساب شده است. زبان و نثر این رمان ساده و بدون تکلف است. البته استفاده از کلمات تخصصی مرتبط با حیطه‌ی کاری شخصیت‌ها (صحرا فیزیکدان است و یحیی عکاس) به جای کلمات دم دستی از زیبایی‌های این نثر است.

وی گفت: داستان با مقدمه‌ی خوبی آغاز می‌شود، کنش و واکنش‌ها برای مخفی کردن راز بارداری صحرا و فوبیایی که او از قرار گرفتن در مکان‌های بسته دارد، و از آن طرف ماجرا پنهان کردن راز مرگ از جانب یحیی، بحران شخصیت‌ها را آغاز می‌کند، و این تمهید به خوبی باعث گسترش و بسط داستان شده است.

مسئول کانون‌های ادبی شهرستان ساوجبلاغ اظهار داشت: داستان با میانه‌ای خوب و پایانی بسته، کاملاً حساب شده و منطقی به پایان می‌رسد. حتی انتخاب نام شخصیت‌ها با پیرنگ داستان کاملاً جفت وجور بود. دیالوگ‌ها کوتاه‌اند و همگی در خدمت داستان و انتقال اطلاعات به مخاطب.

معینی گفت: دو چیز قوت این داستان را زیر سوال می‌برد؛ یکی تعدد شخصیت‌ها و دیگری باورپذیری. اینکه در این روزگار انسان‌هایی وجود داشته باشند که دم مسیحایی و چشم برزخی داشته باشند، یا اینکه قدرت دیدن فرشتگان را داشته باشند جای شک و تردید است. البته شخصیت‌های اصلی و فرعی و هماورد (صحرا، یحیی، آسدخلیل، آرمن) همگی به خوبی پردازش شده‌اند.

وی عنوان کرد: فضاسازی‌های این داستان به خوبی پرداخته شده‌اند: فضای غذاخوری مصباح، خانه‌ی اسد خلیل، بازار، خیابان تجریش و صد البته قبرستان در شب. در این موارد حتی به کوچک‌ترین جزییات توجه شده است؛ مثلاً صدای زنگ آویخته‌شده بالای در ورودی مصباح.

در پایان این جلسه پس از رونمایی از کتاب، از سه نفر از شرکت‌کنندگان در جلسه که بر این رمان نقد مکتوب نوشته بودند، تقدیر شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار