نماینده ولی فقیه استان لرستان:

نماز انسان را به خدا نزدیک می‌کند

آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» گفت: نماز نزدیک‌کننده انسان به خداست و دستوری است که اگر در وقت خاص خودش و در اول وقت خوانده شود انسان را به خدا نزدیک و دل و زندگی انسان را خدایی می‌کند.
کد خبر: ۳۷۱۴۴۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ - 25November 2019

به گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد، آیت‌الله «سید احمد میرعمادی» نماینده ولی فقیه استان لرستان در تشریح اثرهای تربیتی نماز، اظهار داشت: همان‌گونه که انسان نیاز دارد در دو یا سه وعده در شبانه‌روز غذا تناول کند، غذای روح انسان نیز نماز است.

وی به خطبه ۱۹۹ امام علی (ع) در نهج‌البلاغه اشاره کرد و افزود: این خطبه امیرالمؤمنین (ع) که در آستانه یکی‌ از جنگ‌ها و آشوب‌ها خوانده شده، جامع‌ترین خطبه درباره نماز است. امام علی(ع) در این خطبه فرموده است: «ای اصحاب من به امر نماز پیمان و عهد ببندید» که این می‌رساند نماز آن‌قدر مهم است که امام علی(ع) سفارش می‌کند اصحابش عهد و پیمان ببندند که به نماز اهمیت بدهند.

این مفسر قرآن‌ با بیان این‌که محافظت بر نماز، رعایت آداب و شرایط نماز، اقامه آن در اول وقت و خشوع و خضوع داشتن در نماز است، ادامه داد: ما تنها کاری که می‌کنیم این است که نمازهای واجب و یا نافله را به‌جا می‌آوریم در صورتی‌ که امام علی (ع) در زیر هر درخت از نخلستان خود که هزار درخت داشت یک رکعت نماز می‌خواند.

آیت‌الله میرعمادی با بیان این‌که نماز نزدیک‌کننده انسان به خداست و دستوری است که اگر در وقت خاص خودش و در اول وقت خوانده شود انسان را به خدا نزدیک و دل و زندگی انسان را خدایی می‌کند، اضافه کرد: نماز باعث پاکی روح و دل انسان از کینه، حسادت و بخل می‌شود و طهارت و پاکی در زندگی را برای انسان به همراه دارد، در روایت است که اثر تربیتی نماز پاکی روح و معنویت و تقرب به‌سوی خداست؛ کما اینکه کسی‌که با خدا ارتباط دارد با غیر خدا ارتباطی نخواهد داشت.

وی با اشاره به تأکید نبی مکرم اسلام (ص) بر امر نماز و این‌که پیامبر اسلام (ص) از خواب و استراحت و وقتش کم می‌کرد و خودش را برای نماز خواندن به سختی و زحمت می‌انداخت، گفت: نماز در خانواده و در مدرسه بسیار مورد تأکید است.

امام جمعه خرم‌آباد بیان کرد: نماز در خانواده، فضای خانواده را عوض می‌کند؛ کما اینکه اختلافات، بگومگوها و گناه‌هایی که به‌وقوع می‌پیوندد برای این است که در آن خانواده نماز جایگاهی ندارد.

آیت‌الله میرعمادی با یادآوری اینکه نماز سبب پاکی و تربیت درست فرزند می‌شود؛ لذا خانواده‌ها اگر می‌خواهند فرزندان‌شان درست تربیت شوند به نماز اهمیت دهند، افزود: نماز در شکل‌گیری صحیح روابط اجتماعی مؤثر است؛ کما اینکه اگر یک خانواده به نماز اهمیت دهد آن خانواده از نظر مردم متدین، آبرومند، مؤمن و مقید به حلال و حرام خواهد بود.

وی ادامه داد: مسئله نماز آن‌قدر اهمیت دارد که امام جعفرصادق (ع) وقتی در حال وداع با دنیا است دستور می‌دهد خانواده‌اش جمع شوند و آخرین جمله و وصیتش این بود: «شفاعت ما به کسی‌که نماز را سبک بشمارد، نمی‌رسد».

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به اهمیت نماز در مدرسه، عنوان کرد: نماز در مدرسه خیلی مهم است چون باعث تربیت صحیح می‌شود و علاوه‌بر این جایگاه تعلیم و تربیت را ارتقا می‌دهد و روابط معلم و دانش‌آموز را محترمانه می‌سازد.

این مفسر قرآن‌کریم گفت: امروز یکی‌از دغدغه‌های آموزش و پرورش این است که روابط دانش‌آموز با معلم، روابط سالم و محترمانه نیست و اگر نماز جدی گرفته شود در محیط مدرسه تأثیرگذار خواهد بود؛ این در حالی‌است که در منابع دینی ما نیز به نماز در مدرسه و خانواده تأکید شده است؛ پس می‌توان گفت اثر تربیتی نماز تقرب به خدا، یاد خدا، روابط سالم و صحیح بین افراد جامعه، پاکی و طهارت و دوری از گناه و معصیت است، حضرت ابراهیم(ع) نیز وقتی خانه کعبه را بنا نهاد، دست به دعا برداشت و فرمود: «خدایا من و خانواده‌ام را جزو نمازگزاران قرار بده».

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار