نماینده ولی فقیه در بسیج:

هرجا به بسیج بها داده‌ایم پیروز شده‌ایم/ با اتکا به بسیجیان می‌توان از مشکلات اقتصادی عبور کرد

حجت‌الاسلام تویسرکانی گفت: بسیج یک تفکر فراگیر است که باید در همه عرض و طول کشور جریان پیدا کند؛ از این رو تفکر بسیجی باید در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه، دولت و مجلس ظهور و بروز داشته باشد.
کد خبر: ۳۷۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۹ - 25November 2019
هرجا به بسیج بها داده ایم پیروز شده‌ایم/ با اتکا به بسیجیان می‌توان از مشکلات اقتصادی عبور کردبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمدرضا تویسرکانی» مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین گفت‌وگویی با خبرگزاری بسیج انجام داده است که آن را در ادامه می‌خوانید:
 
برخی وظایف بسیج را فقط در حوزه نظامی خلاصه می‌بییند. به نظر شما سازمان بسیج در شرایط کنونی چه وظایفی برعهده دارد؟
 
بسیج درسال‌های اخیر برای سیاست گزاری و رویکرد سیاست‌های اجتماعی قدم بر میدارد که این فعالیت‌ها بیش از گذشته شده است و باید گفت که بسیج همیشه یک نهاد اجتماعی بوده و فلسفه وجودی اش، خدمتگزاری به مردم است. سپاه و بسیج در راستای خدمات اجتماعی گام بردارد که یک نمونه آن اردو‌های جهادی هست که در سطح کشور فعال هست و باید گفت که این گروه‌های جهادی با یکسری خدمات دیگر هم همراه هست مثل طرح شهید رهنمون بسیج پزشکی که به مناطق محروم خدمات درمانی ارائه می‌کند. درعرصه اعتیاد، اخیرا بسیج با ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه‌ای به امضا رسانده است. همچنین در مسئله امنیت اجتماعی، گشت‌های محله محور در قالب گشت رضویون فعال شده اند و درمحلات مختلف در عرصه مسائل فرهنگی هم اقدامات خیلی خوبی درحال انجام است. ما ۵۸۰ هزار مسجد در سطح کشور داریم که بسیج در اکثر این مساجد فعالیت فرهنگی و اجتماعی دارد.
 
بسیج در سطح‌های مختلف جامعه فعالیت دارد، مثل بسیج دانش آموزی و باید گفت که بسیج از نظر قانونی، جایگاه خوبی در کشور دارد و در راستای طرح بسیج دانش آموزی، طرحی به نام شهید بهنام محمدی وجود دارد که در این طرح، اتصالی میان مسجد، مدرسه و خانه برای دانش آموزان وجود دارد و حدود ۲۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور، مشمول این طرح هستند.
 
الحمدالله اتفاقات خوبی برای بسیج درحال رخ دادن است و بار‌ها دیده ایم که روسای سازمان بسیج مستضفعین در صحن علنی مجلس حاضر شده اند و اعلام نموده اند که بسیج فراتر از جریان‌های سیاسی است و باید بسیج را بدنه ملت دانست.
 
بسیج چه نقشی می‌تواند در زمینه جذب حداکثری قشر‌های خاکستری جامعه ایفا نماید؟
 
اخیرا رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمود‌ها اند که که سه جریان عمده در کشورداریم که می‌توانیم به جریان انقلابی، جریان ضد انقلابی و جریان غیر انقلابی اشاره کنیم؛ در جریان غیر انقلابی، باید جریان انقلابی ورود پیدا کند و این جمعیت خاکستری جامعه را جذب خودش نماید، در غیر این صورت ضدانقلاب برای جذب این جریان، تلاش گسترده‌ای خواهد کرد. بهترین نهاد برای جذب حداکثری قشر خاکستری جامعه، بسیج است چرا که امام خامنه‌ای هم در سخنرانی هایشان بار‌ها بر جذب حداکثری تاکید نموده اند و بسیج می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد. به تعبیر امام خامنه ای، هر فردی که در ایران زندگی می‌کند و وطنش را دوست دارد، بسیجی است.
 
آیا فرهنگ بسیج فقط مختص به ایران اسلامی است؟
 
بسیج در مراحل اول فقط در ایران بود، ولی به مروز زمان شاهد ترویج این فرهنگ به خارج از مرز‌های کشورمان بودیم و همین اتفاق باعث شد که جبهه مقاومت در سطح منطقه با حضور کشور‌های عراق، سوریه، لبنان، یمن شکل بگیرد که فلسفه این جبهه مقاومت برگرفته از فرهنگ بسیجی است. باید یقین داشته باشیم که بسیج یک نیروی کارآمد مردمی برای حل مشکلات کشور است و همین فرهنگ، باعث تقویت جبهه‌ای شد که در سطح منطقه توانست باعث نابودی گروه‌های تروریستی داعش شود.
 
بسیج در زمینه اقتصادی چه اقداماتی انجام می‌دهند؟
 
فعالیت‌های اقتصادی بسیج درآمد زا نیست، اما در راه‌های مقابله با تحریم عمدتا درسطح کلان در قرارگاه‌های خاتم الانبیا (ص) انجام میشود، اما هنور بر بسیاری پوشیده است که سپاه و بسیج چه خدماتی به این کشور انجام داده اند. بسیج و سپاه با یاری هم باعث راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در هرمزگان شدند که اجرای این پروژه در سال‌های ۸۸ و ۸۹ توانست کمک شایانی به اقتصاد کشورمان کند. این پالایشگاه در فاز اول می‌توانست ۲۵ میلیون لیتر بنزین یورو پنج تولید کند و امروز دو فاز آن درحال فعالیت است که بیش از ۵۰ میلیون لیتر درحال تولید است. واقعا برخی قدردان زحمات و دستاورد‌های بسیج نیستند و این در حالی است که بسیج خدمات شایسته‌ای برای کشورمان انجام داده است. جالب است بدانید که ماده اصلی تولید بنزین در پالایشگاه میعانات گازی پالایشگاه عسلویه است که اغلب دور ریخته می‌شود، اما دانشمندان و مهندسان ایرانی با انتقال لوله این میعانات گازی را از عسلویه به بندرعباس منتقل کرده تا بتوانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تغذیه کنند.
 
مدیر این پالایشگاه جوان مهندس ۳۰ ساله‌ای است که با ماهی هشت میلیون تومان این پالایشگاه را اداره می‌کند و همین شخص به من گفت که ده‌ها دانشگاه معتبر دنیا و شرکت‌های بزرگ نفتی برای من دعوت نامه فرستادند که با ماهی صد‌ها میلیون تومان برای آن‌ها کار کنم که دعوت آن‌ها را نپذیرفتم. از این نمونه‌ها در بسیج مستضعفین بسیار یافت می‌شود به عنوان مثال اگر در جمع پزشکان بسیجی و متخصصان این حوزه حضور داشته باشید خواهید دید که جوانان متخصص ایرانی با چه ذوق و اشتیاقی برای خدمت به مردم و میهن فعالیت می‌کنند و با همین فعالیت‌ها دشمنان کشور را زمین گیر کرده اند.
 
در شبکه نخبگانی بسیج خیلی از مشکلات با طرح‌ها و ایده‌ها قابل حل است، اما برنامه بسیج برای استفاده از ظرفیت نخبگانی بسیج چیست؟
 
وقتی صحبت از نخبگان در هر بخش و اقشاری میشود این افراد در هر حوزه به صورت مجزا و متمرکز در سازمان بسیج فعالیت می‌کنند به عنوان مثال نخبگان بسیجی در حوزه دانشگاهی در قالب اساتید و هیئت‌های علمی فعالیت دارند و همچنین نخبگانی دربین مهندسین صنعت و مهندسی عمران و سایر حوزه‌ها حضور جدی و موثر دارند که از توانمندی آن‌ها استفاده می‌شود.
 
وظیفه اصلی استفاده از نخبگان بسیجی به عهده بسیج اساتید است و ما هم دراین مجموعه حدود هزار استاد نخبه عضو بسیج اساتید داریم که در هیات علمی دانشگاه‌ها عضو هستند، اما یک تفکر غلط دراین مجموعه وجود دارد که میگویند اگر به استاد بسیجی و نخبه بها دهیم، در زمان گرفتن پست و مسئولیت برای جریان خاصی کار خواهد کرد و متاسفانه این تفکری است که هنوز برخی با عینک قرمز و آبی به بسیجیان نگاه می‌کنند و حتی در دوره اصلاحات یکی از مسئولین وقت میگفت ما باید جریان‌های سیاسی را مثل فوتبال قرمز و آبی کنیم. انقلابی گری شاخص دارد، اما انقلابی گری در یک کوچه تنگ و باریک تعریف نمیشود که هیچ فردی هم قادر از عبور از داخل آن نیست. انقلابی گری یعنی صراط مستقیم و یک بزرگراه و اکثریت مردم توانایی عبور از آن را دارند.
 
هرکسی حقی و ظرفیتی دارد و باید از ظرفیت نخبگانی کشور در جهت خدمت به کشور استفاده شود و در میان بسیجیان عزیز هم نخبگانی وجود دارند که در عرصه‌های مختلف علمی، حرف زیادی برای گفتن دارند و باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و در جهت پیشرفت و توسعه کشور آنان را به کار بگیریم. بنده به عنوان یک طلبه بسیجی عرض میکنم که باید بیشترین تلاش ما متوجه گفتمان سازی اندیشه‌های مقام معظم رهبری باشد چرا که امام خامنه‌ای اندیشه‌های ارزشمندی در مسائل سیاسی، فرهنگی، علمی، اجتماعی، اقتصادی و... دارند و نخبگان بسیجی با استفاده از این اندیشه‌های رهبرمعظم انقلاب اسلامی می‌توانند اقدامات اثرگذاری در زمینه پیشرفت و توسعه کشورمان انجام دهند.
 
اگر در پایان حرفی برای گفتن دارید، بفرمایید؟
 
اگر ما در هر عرصه‌ای به جوانان بسیجی و انقلابی اطمینان کنیم قطعا روی موفقیت را خواهیم دید. به عنوان مثال اگر کشور در عرصه‌های نظامی و ساخت تجهیزات آن به خودکفایی رسیده است نتیجه تلاش جوانانی است که در اقسا نقاط کشور بدون نام و نشان فعالیت می‌کنند؛ برخی در این تمام موفقیت‌های انقلاب مرهون تفکر بسیجی است. بسیج یک تفکر فراگیر است که باید در همه عرض و طول کشور جریان پیدا کند. از این رو تفکر بسیجی باید در دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه، دولت و مجلس ظهور و بروز داشته باشد. سازمان بسیج مستضعفین برای انقلاب اسلام و مردم فعالیت می‌کند، اما متاسفانه برخی قدر این نهاد پر ارزش را نمی‌دانند.
 
منبع: فارس
 
انتهای پیام/341
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار