عضو هیئت علمی دانشگاه:

ساخت نظام تمدن نوین اسلامی نیاز به نظریه‌پردازی دارد

مفاخر با بیان اینکه نظام آموزش عالی فعلی همچنان بر مدار گذشته می‌چرخد، گفت: برای ساخت تمدن نوین اسلامی نیاز به نظریه‌پردازی داریم که نظریاتش از یک دانشگاه پویا و فعال استخراج خواهد شد.
کد خبر: ۳۷۱۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۷ - 26November 2019

ساخت نظام تمدن نوین اسلامی نیاز به نظریه پردازی داردبه گزارش گروه فرهنگ‌ و هنر دفاع‌پرس، برنامه «گفت‌و‌گوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب و چگونگی ساماندهی آموزش عالی و توسعه علم با حضور فرشاد مفاخر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و نایب رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی استان تهران و حمید شریف‌نیا فعال حوزه فناوری اطلاعات و مشاور سابق آموزش و پرورش به روی آنتن رفت.

فرشاد مفاخر در آغاز با بیان اینکه ایران در مقایسه با کشورهای اسلامی از قابلیت ها و ظرفیت‌های بیشتری برای توسعه علم و جامعه برخوردار است، اظهار داشت: دانشگاه با تعاملی که با صنعت دارد می تواند در راستای تمدن سازی حرکت کند و در بیانیه گام دوم انقلاب تاکید شده است ایران باید یک راه مجزا برای توسعه و پیشرفت را بپیماید و نباید صرفا تقلید کننده غرب باشیم.

وی با تاکید بر اینکه برای توسعه علم و دانش باید نگاه تمدنی داشته باشیم، عنوان کرد: ایران به دنبال یک جامعه متمدن است زیرا تمدن و فرهنگ شاکله اصلی توسعه و پیشرفت علم است و در این راستا باید فرد و جامعه را در یک شرایط همگن قرار دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه نظام آموزش عالی فعلی همچنان بر مدار گذشته می چرخد، اظهار داشت: برای ساخت تمدن نوین اسلامی نیاز به نظریه پردازی داریم که این نظریه پردازی از یک دانشگاه پویا و فعال استخراج خواهد شد. البته نظریات تمدن نوین اسلامی از جامعه سکولار گرفته نخواهد شد و از دیدگاه علمی همراه با پیشرفت ها و اقتدار سیاسی و معنوی به تمدن نوین اسلامی نگاه می کنیم.

نایب رئیس گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی استان تهران عنوان کرد: برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی باید بینش اسلامی داشته باشیم و این مهم در بطن جامعه خودجوش نیز قرار دارد که می تواند دارای یک چشم انداز روشن باشد.

حمید شریف نیا در ادامه با تصریح بر اینکه شیوه آموزش فعلی در مدارس و دانشگاه مناسب نیست، گفت: در دانشگاه ها همان راه غلطی را رفتیم که در مدارس پیش رفتیم و به همین جهت دچار مشکلات زیادی در حوزه های آموزشی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به یک ترکیب بندی در توسعه آموزش دست یابیم، اظهار کرد: برای دست یابی به این مهم نیازمند رعایت برخی ارکان مهم در حوزه آموزش هستیم که یکی از این ارکان، آمایش سرزمینی است یعنی باید درک کنیم در کجای جهان هستیم و قرار است در کجای جهان نیز قرار گیریم. به عبارت دقیق‌تر، موقعیت مکانی و زمانی خود را بشناسیم و در نهایت بر اساس یک الگوی آمایش سرزمینی بتوانیم نقاط قوت و ضعف را در عرصه های گوناگون شناسایی کنیم و متناسب با آنها، ترکیب‌بندی نیروی انسانی انجام دهیم.

فعال حوزه فناوری اطلاعات و مشاور سابق آموزش و پرورش تصریح کرد: در حوزه هایی که توانایی داریم نیز متوقف بوده ایم که توسعه صنایع انرژی از نمونه این بخش هاست اما اقدام مناسبی برای توسعه این بخش ها انجام ندادیم و در حوزه های دیگری تلاش کردیم که هیچ مزیتی نداشته ایم و متاسفانه فقط ذخایر زیرزمینی خود را سوزاندیم و هیچ دستاوردی نداشته ایم.

شریف نیا همچنین از لزوم توجه به نظریه پردازی های جهان گفت و اظهار داشت: اگر می خواهیم برای تمدن نوین اسلامی برنامه ریزی کنیم، قطعا تحت تاثیر شرایط کلان جهانی خواهد بود و اگر غیر از این باشد، نمی توانیم در حوزه برنامه ریزی انتظار پیشرو بودن داشته باشیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار