در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

موضوع مقاومت همچنان به زبان هنر درنیامده است

عضو هیئت داوران سومین جشنواره فانوس با بیان اینکه موضوع مقاومت همچنان آن‌طور که باید و شاید به زبان هنر و خصوصاً نقاشی درنیامده است، گفت: در آثار بخش نقاشی جشنواره فانوس، توجه به مسائل بومی، شهدای شاخص هر استان، تبعات دفاع مقدس در آن استان و نوع درگیری با موضوع دفاع مقدس به خوبی دیده می‌شود.
کد خبر: ۳۷۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰ - 28November 2019

«سمیه روح‌اللهی» عضو هیئت داوران سومین جشنواره فانوس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه زبان هنر، یک زبان جهانی است که با کمترین زمان، بیشترین محتوا را انتقال می‌دهد و احساس و فکر و ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، اظهار داشت: در دنیایی که در آن انواع رسانه‌های خبری و هنری در حال القاء یک تفکر هستند، می‌توانیم بخش زیادی از تفکر و فرهنگ ایرانی و اسلامی خودمان را از طریق هنر به دنیا برسانیم.

وی گفت: موضوع مقاومت و در ذیل آن «دفاع مقدس» و «مدافعان حرم» علیرغم داشتن زمینه‌های بسیار زیاد هنری؛ همچنان آن‌طور که باید و شاید؛ به زبان هنر ـ و خصوصاً نقاشی ـ درنیامده است. برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند توجه بیشتر هنرمندان به این حوزه موضوعی را جلب کند.

عضو هیئت داوران سومین جشنواره فانوس تصریح کرد: جشنواره ملی «فانوس» که به همت سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس و تدبیر دکتر علی‌اصغر جعفری؛ ریاست محترم سازمان برگزار شد، تلاش کرد تا هنرمندان استان‌ها را وارد این عرصه کند تا هر هنرمند با توجه بیشتر و بهتر به شرایط خاص استان خودش و میزان درگیری با مقوله‌ای مثل دفاع مقدس را بهتر و با نگاه دقیق‌تری به نمایش بگذارد.

روح‌اللهی افزود: در آثار بخش نقاشی؛ توجه به مسائل بومی، شهدای شاخص هر استان، تبعات دفاع مقدس در آن استان و نوع درگیری با موضوع دفاع مقدس به خوبی دیده می‌شود. با توجه به ارتقای کمی و کیفی آثار در بخش نقاشی در این دوره از جشنواره به نظر می‌رسد جشنواره فانوس در بین هنرمندان سراسر کشور جایگاه ویژه خود را پیدا خواهد کرد. از جهت کیفیت؛ تکرار بعضی المان‌ها یا سبک‌ها در این حوزه کم کم در حال شکستن است و در این دوره؛ شاهد خلاقیت در بیان هنری، زاویه نگاه نو، دقت به حاشیه‌های یک فرهنگ ـ مقاومت ـ و تأثیر طولانی مدت آن روی زندگی آدم‌هایی که در این فرهنگ زندگی می‌کنند، بوده‌ایم.

وی به سطح کیفی آثار بخش نقاشی جشنواره اشاره کرد و گفت: اگر چه در بخش سبک و تکنیک هم شاهد تنوع نسبتاً خوبی بودیم، اما به نظر می‌رسد همچنان با رویکردهای هنر مدرن اثر قابل توجهی که زبان گویا و قابل قبولی داشته باشد، دریافت نکرده‌ایم. می‌توان با تکیه بر پشتوانه‌های فرهنگی و هنری ایرانی اما با رویکردهای هنر معاصر به یک زبان شاخص و متفاوت و در عین حال قابل فهم برای نسل امروز و فردا در سراسر دنیا رسید. همچنین قرار گرفتن بخش «طراحی» به صورت مستقل و نیز رویکردهای متفاوت هنری مانند پرفورمنس، چیدمان (اینستالیشن) یا ویدئو‌آرت در بخش‌های فراخوان جشنواره می‌تواند نگاه نو و آثار متفاوتی در حوزه هنر مقاومت به ارمغان بیاورد.

عضو هیئت داوران سومین جشنواره فانوس خاطرنشان کرد: در این دوره جشنواره ملی فانوس و در بین تعداد زیاد آثار دریافتی از همه استان‌های کشور؛ که نمایش مشارکت خوب و قابل ملاحظه هنرمندان فرهیخته استانی بود، در مرحله اول 137 اثر در بخش نقاشی به مرحله داوری نهایی راه پیدا کردند که از بین این افراد خانم زهرا خمسه از استان قم و آقای مصطفی شعرباف از استان اصفهان به ترتیب به مقام‌های اول و دوم دست پیدا کردند. امیدواریم هر سال شاهد آثار متفاوت و موفق در چنین جشنواره‌هایی باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار