عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

دولت به‌جای اصلاح ساختار بودجه‌نویسی، بنزین را گران کرد

«حسینعلی حاجی‌دلیگانی» با انتقاد از عملکرد تیم برنامه و بودجه قوه مجریه در اصلاح ساختار بودجه‌نویسی کشور علی‌رغم تأکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: مشکل اساسی کشور که باعث کسری بودجه نیز شده است ساختار بودجه‌نویسی است؛ اما دولت به‌جای اصلاح ساختار بودجه‌نویسی به‌سراغ افزایش قیمت بنزین رفته است.
کد خبر: ۳۷۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲ - 03December 2019

دولت به‌جای اصلاح ساختار بودجه‌نویسی، بنزین را گران کردبه گزارش گروه سایر رسانه‎‌های دفاع‌پرس، یکی از مباحث مهم امروز اقتصاد کشور، بحث افزایش قیمت بنزین در کشور است که در این رابطه بین کارشناسان نظرات متفاوتی وجود دارد. در این بین مخالفان افزایش قیمت بنزین معتقدند که در شرایط فعلی، رشد قیمت بنزین باعث افزایش تورم و در نتیجه گرانی کالاها می‌شود؛ اما موافقان افزایش قیمت بنزین معتقدند که پرداخت یارانه به‌جای فروش ارزان بنزین موجب کاهش نابرابری و کمک به طبقات محروم جامعه می‌شود. در این با «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

وی با انتقاد از عملکرد تیم برنامه و بودجه قوه مجریه در اصلاح ساختار بودجه‌نویسی کشور علی‌رغم تأکیدات چندباره رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: مشکل اساسی کشور که باعث کسری بودجه نیز شده است ساختار بودجه‌نویسی است؛ اما دولت به‌جای اصلاح ساختار بودجه‌نویسی به‌سراغ افزایش قیمت بنزین رفته است.

این نماینده مجلس با تصریح بر اینکه اگر دولت لایحه اصلاح ساختار بودجه را به مجلس می‌آورد نیاز به پرداخت هزینه‌هایی که نظام بابت افزایش قیمت بنزین داد نبود، گفت: یکی از محورهای اصلاح ساختار بودجه اصلاح قیمت بنزین بود اما با روش و نحوه اجرای معقولانه‌ای که حداقل آسیب به مردم و به‌ویژه اقشار ضعیف وارد شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که به‌چه‌علت اعتقاد دارد اصلاح قیمت بنزین برای جبران کسری بودجه دولت است، گفت: همان‌طور که بیان شد یکی از مباحث مهم در اصلاح ساختار بودجه، یارانه حاملهای انرژی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی خواستار توجه به آن از سوی دولت شده‌اند اما دولت در کمال تعجب شتابزده به‌سراغ افزایش قیمت بنزین رفت در صورتی که می‌توانست آن را در قالب اصلاح ساختار بودجه دنبال کند.

وی با انتقاد از شیوه اجرای افزایش قیمت بنزین، گفت: اگر دولت با تأمل بیشتر به‌سراغ افزایش قیمت بنزین می‌رفت می‌توانست مردم را نیز همچون تجربه سهمیه‌بندی بنزین در دولت سابق با خود همراه کند اما در ماجرای اخیر اکثر مردم مقابل این تصمیم دولت ایستادند چرا که احساس کردند شأن و عزتشان به‌نوعی مورد هدف قرار گرفته است بنابراین نتوانستند با تصمیم دولت همراهی کنند.

حاجی‌دلیگانی با تأکید به اینکه کسری بودجه با اصلاح ساختار بودجه قابل جبران است، گفت: در لایحه اصلاح ساختار بودجه علی‌القاعده اصلاح قیمت بنزین و حاملهای انرژی دیده می‌شود اما اگر بر اساس آن عمل می‌شد قیمت بنزین به‌نحو معقولانه‌ای اصلاح می‌شد به‌گونه‌ای که به مردم آسیب نرسد.

سهم سه دهک بالای جامعه از پرداخت مالیات فقط 3 درصد!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با ابراز اینکه دولت برای اینکه زیر بار اصلاح ساختار بودجه و گرفتن مالیات از سه دهک بالای جامعه نرود راهی جز افزایش حاملهای انرژی نداشت، گفت: اکنون فقط 3 درصد بار مالیاتی کشور به دوش سه دهک بالای جامعه است و متأسفانه بار اصلی پرداخت مالیات به‌عهده اقشار متوسط جامعه همچون کارمندان و کارگران است که از مالیات بر حقوق آنها گرفته تا مالیات بر کالا و خدمات همچون بسته‌های اینترنتی اپراتورها آنها مجبور هستند مالیات پرداخت کنند.

وی با ابراز اینکه علی‌رغم اینکه ساختار بودجه‌نویسی به اصلاح اساسی نیاز دارد، گفت: در زمینه اخذ مالیات از دهکهای بالا مشکل ساختاری وجود ندارد اما دولت آن را اجرایی نمی‌کند که اگر این مهم نیز صورت می‌گرفت برای جبران کسری بودجه اصلاً نیازی به اصلاح قیمت بنزین وجود نداشت اما همچنان متأسفانه شاهد آن هستیم که مالیات‌هایی چون مالیات بر عایدی سرمایه گرفته نمی‌شود و بسیاری از دلالان، پزشکان و هنرمندانی که امروز مدعی شدند (!) و از دهکهای بالای جامعه هستند از مالیات معاف هستند و باید کارمندان و کارگران مالیات بدهند.

کسری بودجه عامل اصلی افزایش قیمت بنزین به‌وسیله دولت

حاجی‌دلیگانی در پاسخ به این پرسش که طبق چه برآوردی عقیده دارد دولت برای جبران کسری بودجه به اصلاح قیمت بنزین دست زده است، گفت: برآورد این است که میزان مصرف بنزینی که با نرخ 1500 تومان فروخته می‌شود به همان میزان نیز بنزین با مبلغ 3 هزار تومان مصرف می‌شود یعنی از 105 میلیون لیتر مصرف روزانه‌ای که راهور اعلام کرده است حداقل 52میلیون لیتر آن به‌قیمت 3 هزار تومان فروخته می‌شود که در این شرایط 52 میلیون تومان ضرب‌در 2 هزار تومان مابه‌التفاوت قیمت بنزین شود ملاحظه می‌شود که مجموع آن در ماه از مجموع مبلغی که به‌صورت ماهیانه به خانوارها پرداخت می‌شود بیشتر است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تأکید مجدد بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه‌نویسی کشور، افزود: اگر بر اساس توصیه مقام معظم رهبری به دولت وقت در سال 1370 مبتنی بر اینکه بایستی اقتصاد کشور و بودجه بر اساس عدم اتکا به نفت پی‌ریزی شود عمل می‌شد و سالی 3 درصد این توصیه پیاده‌سازی می‌شد؛ به‌عبارت دیگر اگر سالی 3 درصد از درآمدهایی که از فروش نفت خام به دست می‌آید کاسته می‌شد؛ اکنون 87 درصد بودجه وابسته به نفت نبود و  آن موقع دیگر اقتصاد تحت‌الشعاع تحریم و اتفاقات بیرونی نبود.

ابهام در موفقیت نهادهای نظارتی برای کنترل قیمت بازار با افزایش قیمت بنزین

وی در پاسخ به اینکه آیا نهادهای نظارتی مجلس برای عدم افزایش افسارگسیخته قیمت اجناس اقدامی انجام داده‌اند یا خیر، افزود: بله در این رابطه کمیسیونهای تخصصی مختلفی فعال شده است اما اینکه چه‌میزان مؤثر باشد مبهم است؛ چرا که برخی از کالاها به ‌سرعت در حال افزایش قیمت هستند و به‌نوعی سرعت افزایش قیمت در آنها از نظارت بازرسین بیشتر بوده است همچون برنج که قوت اصلی مردم است و علی‌رغم افزایش قیمت آن برخوردی با آن صورت نگرفته است.

بالابردن قیمت برخی کالاهای وابسته به مجموعه‌های دولتی با افزایش قیمت بنزین

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از مجموعه‌های وابسته به دولت که در جریان افزایش قیمت بنزین قیمت‌های خود را بالا برده‌اند، گفت: انتظار نمی‌رفت در کالاهایی چون میل‌گرد، آهن‌آلات و سیمان که عمدتاً مجموعه‌های دولت تولیدکننده آن هستند شاهد افزایش قیمت باشیم و متأسفانه علی‌رغم این افزایش هیچ نظارتی وجود ندارد که این خود باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار