رژیم صهیونیستی به دنبال انعقاد معاهده «عدم تجاوز» با امارات، بحرین، عمان و مغرب

یک رسانه صهیونیستی به نقل از منابع مطلع از رایزنی‌های پشت‌پرده میان رژیم صهیونیستی و چهار کشور عربی برای انعقاد پیمان «عدم تجاوز» خبر داد.
کد خبر: ۳۷۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸ - 03December 2019

رژیم صهیونیستی به دنبال انعقاد معاهده «عدم تجاوز» با امارات، بحرین، عمان و مغرببه گزارش گروه بین‌الملل ‌دفاع‌پرس، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع مطلع جزئیاتی را از تلاش‌های پشت پرده برای امضای «معاهده عدم تجاوز» میان رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی منتشر کرده است.

خبرنگار این شبکه به نقل از مقام‌های اسرائیلی، عرب و آمریکایی نوشته است که واشنگتن در تلاش است تا چهار کشور امارات عربی متحده، بحرین، عمان و مغرب را به امضای این معاهده با رژیم صهیونیستی متقاعد کند.

معاهده منع تجاوز هرچند از عادی‌سازی روابط و صلح در درجه پایین‌تری قرار دارد، اما طرفین را متعهد می‌کند که به یکدیگر حمله نکنند. چنین معاهده‌ای، موجب می‌شود روابط غیرعلنی میان رژیم صهیونیستی و شماری از کشور‌های عربی، یک مرحله پیش رود و حالت نیمه‌رسمی به خود بگیرد.

بر اساس این گزارش، هفته گذشته «ویکتوریا کوتس» معاون شورای امنیت ملی آمریکا در امور غرب آسیا و شمال آفریقا با سفرای چهار کشور امارات، بحرین، عمان و مغرب دیدار کرده و با ارائه پیشنهاد انعقاد پیمان عدم تجاوز، نظر آن‌ها را در این مورد جویا شده است. سفرای این چهار کشور، که هیچ‌یک با رژیم صهیونیستی روابط رسمی دیپلماتیک ندارند، گفته‌اند که بعد از انتقال این پیشنهاد به پایتخت‌هایشان، در اسرع وقت به آن پاسخ می‌دهند.

آنطور که کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده، اواخر تابستان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی با «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجه و «یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان دیدار کرده و پیشنهاد انعقاد معاهده عدم تجاوز را مطرح کرده است. مشخص نیست که پاسخ آن‌ها به این پیشنهاد چه بوده است.

روز گذشته گزارش شد که یک هیأت عالی‌رتبه دیپلماتیک و امنیتی رژیم صهیونیستی برای بحث در مورد این معاهده به واشنگتن سفر کرده است. بر اساس گزارشی که امروز منتشر شده، این هیأت از نمایندگان شورای امنیت داخلی، وزارت جنگ و وزارت دادگستری رژیم صهیونیستی متشکل بوده و با کوتس دیدار کرده است.

پیشتر گزارش شده بود که کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به صورت پشت‌پرده در حال رایزنی با چند کشور عربی است تا با آن‌ها معاهده عدم خصومت و عدم تجاوز امضا کند.

در ماه‌های گذشته نتانیاهو بار‌ها از برقراری روابط پشت پرده میان تل‌آویو و چند کشور عربی حاشیه خلیج فارس صحبت کرده است، با این وجود به گفته وی این روابط فعلا علنی نمی‌شوند، چراکه ممکن است با واکنش منفی افکار عمومی جهان عرب روبرو شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار