پیروزی انقلاب اسلامی از برکات مرقد شریف حضرت معصومه (ع) است

هجرت حضرت فاطمه معصومه (ع) به ایران و رحلت و دفن آن حضرت در شهر قم، سبب برکات زیادی شد که شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی از ثمرات مبارک آن است.
کد خبر: ۳۷۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۲ - 07December 2019

.به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، دهم ربیع‌الثانی سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها است. بانویی که در حساس‌ترین برهه تاریخ اسلام و در زمانی که بنی‌عباس در صدد مشروعیت دادن به حکومت غاصبانه خود بودند، با هجرت سیاسی خود زمینه‌ساز مهاجرت‌های پیاپی سادات و علویان شدند.

متاسفانه این حرکت ثمر بخش و انقلابی حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها در اقوال مختلف چنان مشهور شده که هجرت این بانوی بزرگ اسلام، برای دلتنگی برادر و تجدید دیدار با او صورت گرفته است در حالی که دلیل هجرت چنان از اهمیت بالایی برخوردار بود که زیارت امام‌ رضا علیه‌السلام از دلایل ثانویه به شمار می‌رفت. اینکه دختر امام موسی کاظم علیهاالسلام مسیر هجرت خود را به گونه‌ای انتخاب کردند تا از شهرهای شیعه نشین عبور کنند نشان از بصیرت افزایی آن حضرت در جامعه تشیع بود.

همچنین اصرار آن حضرت بر اسکان در شهر قم در ایام بیماری‌شان، نشان از این دارد که این هجرت یک حرکت سیاسی علیه حاکمان طاغی وقت بود. متاسفانه در منابر و سخنرانی‌ها کمتر به این جنبه از شخصیت بی‌بدیل حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها مورد بررسی موشکافانه قرار می‌گیرد. آن حضرت نمونه ممتاز از دختری بصیر و آگاه به مسائل سیاسی روز است. می‌توان همان تعبیری که در مورد حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و واقعه عاشورا به کار می‌بریم، برای حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و هجرتی که بر امام رضا علیه‌السلام تحمیل شد به کار برد.

علاوه بر این وجود مرقد منوره حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها در شهر قم محمل برکات عظیمی شد که در طول 12 قرن تا کنون ادامه دارد. یکی از این برکات را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران و متعاقب آن پیروزی آن شاهد بودیم. این ادعا که نبض نهضت امام خمینی (ره) در شهر قم می‌زد و خون انقلاب از این شهر به سراسر کشور جریان پیدا کرد، گزافه و اغراق نیست.

به مناسبت سالروز درگذشت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها قسمتی از متن کتاب شریف منتهی‌الآمال در خصوص زندگی ایشان را در ادامه می‌خوانید:  

قم، حرمی برای اهل بیت علیهماالسلام

«اما دختران حضرت موسى بن جعفر علیه‌السلام برحسب آنچه به ما رسیده افضل آنها سیده جلیله معظمه فاطمه بنت امام موسى علیه‌السلام معروفه به حضرت معصومه علیهاالسلام است که مزار شریفش در بلده طیبه قم است که داراى قبه عالیه و ضریح و صحن‌های متعدده و خدمه بسیار و موقوفات است و روشنی چشم اهل قم و ملاذ و معاذ عامه خلق است و در هرسال جماعات بسیار تعب سفر کشند به جهت درک فیوضات از زیارت آن معظمه علیها‌السلام.

سبب آمدنش به قم چنانکه علامه مجلسى رحمه‌‎اللّه از تاریخ قم نقل کرده و او از مشایخ اهل قم روایت کرده آن است که چون مامون حضرت امام رضا علیه‌السلام را در سال دویست از هجرت از مدینه به مرو طلبید یک سال بعد از آن خواهرش حضرت فاطمه علیهما‌السلام به جهت اشتیاق ملاقات برادرش از مدینه به جانب مرو حرکت کرد، پس همین که به ساوه رسید مریضه شد. پرسید: که از اینجا تا قم چه مقدار مسافت است؟

گفتد: ده فرسخ است. پس خادم خود را فرمود که مرا به جانب قم ببر. پس آن حضرت را به قم آورد و در خانه موسى بن خزرج بن سعد فرود آورد.

و قول اصح آن است که چون خبر آن مخدره رسید به آل سعد همگى متفق شدند که به قصد آن حضرت بیرون روند و از آن حضرت خواهش نمایند به قم تشریف آورد، پس در میان همه موسى بن خزرج بر این امر تقدم جست همین که به خدمت آن مکرمه رسید مهار ناقه آن حضرت را گرفت و کشید تا وارد قم ساخت و در خانه خود آن سیده جلیله را منزل داد، پس آن حضرت مدت هفده روز در دنیا مکث نمود و به رحمت ایزدى و رضوان‌اللّه پیوست، پس او را غسل داده و کفن نمودند و در ارض بابلان آنجا که امروز روضه مقدسه او است و ملک موسى بوده آن حضرت را دفن کردند.

صاحب تاریخ قم گفته که حدیث کرد مرا حسین بن على بن على بن بابویه از محمد بن حسن بن ولید که چون فاطمه علیها‌السلام وفات کرد او را غسل دادند وکفن کردند و حرکت دادند او را و بردند به بابلان و گذاشتند او را نزدیک سردابى که براى او کنده بودند، پس آل سعد با هم گفتگوکردند که کیست داخل سرداب شود و جنازه بى‌بى را دفن نماید؟

بعد از گفتگوها، دیدند دو نفر سوار که دهان خود را بسته بودند به لئام به تعجیل تمام از جانب رمله یعنى ریگزار پیدا شدند چون نزدیک جنازه رسیدند پیاده شدند و نماز بر آن مخدره خواندند و داخل در سرداب شدند و او را دفن کردند و بیرون آمدند و سوار گشتند و رفتند و کسى نفهمید که ایشان چه کسى بودند.

در روایت اول است که موسى بر سر قبر آن مخدره سقفى از بوریا بنا کرد تا آنکه حضرت زینب دختر حضرت جواد علیه‌السلام قبه‌اى بنا کرد بر روى قبر، و محراب نماز فاطمه علیها‌السلام هنوز موجود است در خانه موسى بن خزرج.

فقیر گوید: که در زمان ما نیز آن محراب مبارک موجود است و آن واقع است در محله میدان میر معروف است به ستیّه به معنى خانم و بى‌بى است.

در فضیلت زیارت حضرت فاطمه بنت موسى علیه‌السلام روایات بسیار وارد شده جماعتى از مردم رى خدمت حضرت صادق علیه‌السلام رسیدند و گفتند: ما از مردم رى هستیم. حضرت فرمود: مرحبا به برادران ما از اهل قم! ایشان عرض کردند که ما از مردم رى هستیم! دیگر مرتبه حضرت همان جواب را فرمود، آن جماعت چند بار این سخن را گفتند و همین جواب را شنیدند، آنگاه حضرت فرمود: همانا از براى حق‌تعالى حرمى است و آن مکه است و براى رسول خدا صلى‌اللّه علیه وآله و سلم حرمى است و آن مدینه است و براى امیرالمؤمنین علیه‌السلام حرمى است و آن کوفه است و از براى ما اهل بیت حرمى است و آن بلده قم است و بعد از این دفن شود در آنجا زنى از اولاد من که نامیده شود به فاطمه، هرکس او را زیارت کند بهشت از براى او واجب شود راوى گفت: وقتى که آن حضرت این فرمایش نمود هنوز متولد نشده بود امام موسى علیه‌السلام .

روایت شده که حضرت امام رضا علیه‌السلام به سعد اشعرى قمى فرمود که اى سعد! نزد شما قبرى از ما هست.

سعد گفت: فداى توشوم! قبر فاطمه دختر امام موسى علیه‌السلام را مى‌فرمایى؟

فرمود: بلى، هر که او را زیارت کند و حق او را بشناسد از براى او است بهشت.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها