در نشست تخصصی «تحولات عراق - بازیگران و افق‌ها» مطرح شد؛

ایجاد ناآرامی در غرب آسیا بر پایه نظریه چرچیل/ تامین امنیت رژیم صهیونیستی از دلایل اصلی آشوب‌های منطقه است

جعفر قنادباشی و حسین کنعانی مقدم در نشست تخصصی «تحولات عراق - بازیگران و افق‌ها» به تشریح آخرین تحولات منطقه غرب آسیا و کشور عراق پرداختند.
کد خبر: ۳۷۲۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ - 04December 2019

ایجاد ناآرامی در غرب آسیا بر پایه نظریه چرچیل/ تامین امنیت رژیم صهیونیستی از دلایل اصلی آشوب‌های منطقه استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، شانزدهمین نشست تخصصی «تحولات عراق- بازیگران و افق‌ها» پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 13 آذر) با حضور حسین کنعانی مقدم و جعفر قنادباشی از کارشناسان مسائل غرب آسیا در محل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزار شد.

«عراق» محل تلاقی اهداف راهبردی غربی‌ها

در ابتدای نشست جعفر قنادباشی کارشناسان مسائل غرب آسیا با اشاره به زوایای مختلف ناآرامی‌ها در عراق و منطقه غرب آسیا، اظهار داشت: عراق محل تلاقی اهداف راهبردی بسیار مهم و جدی است که در دستور کار دیگر کشورها قرار دارد.

وی تاکید کرد: امروز در عراق علاوه بر آنچه امروز در داخل کشور عراق می‌گذرد، مسائل مهم دیگری نیز وجود دارد که در خارج از این کشور در حال پیگیری است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در خصوص انگیزه‌های کشورهای دیگر در عراق گفت: ترکیه در عرصه اقتصادی عراق حضور جدی دارد؛ همچنین عثمان‌گرایی رجب طیب اردوغان و تمایل وی برای تسلط بر کشورهای غرب آسیا همچنان ادامه دارد.

قنادباشی ادامه داد: از طرفی رژیم صهیونیستی نیز تفکر نیل تا فرات خود را کنار نگذاشته و با وجود اعمال تمامی فشارها بر این رژیم، به تحرکات تروریستی خود در منطقه ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به مرز مشترک گسترده عربستان سعودی با مناطق شیعه‌نشین عراق، افزود: عربستان خواهان دموکراسی و استقرار حکومتی مبتنی بر مردم‌سالاری در همسایگی خود نیست و می‌خواهد بر تمام کشورهای عربی مسلط شود.

تبدیل عراق به گاو شیرده آمریکایی‌ها

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکایی‌ها روی عراق به‌عنوان منبع نفتی حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند، تصریح کرد: عراق می‌تواند به گاو شیرده دوم آمریکا تبدیل شود.

قنادباشی تاکید کرد: این صحبت که ارزش نفت در حال کاهش است، در راستای جنگ نرم دشمن انجام می‌گیرد و نه‌تنها نفت ارزش و بهای خود را از دست نمی‌دهد، بلکه ارزشش افزایش می‌یابد؛ در 10 سال آینده شاید نیمی از وسایل حمل و نقل از نفت به عنوان سوخت استفاده نکنند؛ ولی همچنان ابزار بسیار مفیدی برای تولید و صنعت خواهد بود.

وی با اشاره به افول آمریکا در فضانوردی، ساخت بمب اتم و اقتصاد، تاکید کرد: نفت تنها اهرمی نشان‌دهنده قدرت آمریکایی‌ها است؛ آن‌ها افتخار می‌کردند محافظ خط لوله‌های نفتی هستند که پس از قضیه آرامکو این افتخار فروپاشیده شد.

آمریکایی‌ها نگران از پیوند ایران و عراق

این کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه اگر ایران و عراق دو کشور مستقل نفتی باشند ابرقدرتی واشنگتن به خطر می‌افتد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به‌طور جدی نگران عراقِ مستقل و پیوندش با جمهوری اسلامی ایران است.

قنادباشی با اشاره به تجزیه‌سازی کردستان اقلیم عراق و ایران، گفت: عوامل و ایادی صهیونیستی که در کردستان عراق هستند، این بخش را تبدیل به پرچمداران تجزیه‌طلبی کرده‌اند. 

ارتباط انگیزه‌های آخرالزمانی صهیونیست‌ها و ناآرامی‌های غرب آسیا

وی با اشاره به ارتباط انگیزه‌های آخرالزمانی صهیونیست‌ها و ناآرامی‌های منطقه، گفت: شروع ناآرامی‌ها در عراق مشروع و مردمی بود ولی دشمن بر موج این ناآرامی‌ها سوار شد و به نفع خود بهره‌برداری کرد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: برخی از تحلیلگران می‌گویند که در ابتدای شکل‌گیری این درگیری‌ها و اعتراضات نیز هم دست آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در کار بوده است و آن‌ها از ابتدا برنامه‌ریزی کردند.

ایجاد ناآرامی در غرب آسیا بر پایه نظریه چرچیل

قنادباشی تصریح کرد: طرح این ناآرامی‌ها بر پایه نظریه معروف چرچیل است که می‌گوید اگر خواستید کودتا کنید مردم را وارد خیابان ها کنید و اگر مردم حضور پیدا نکردند، قشر فاسد را به خیابان بکشانید.

وی خاطرنشان کرد: این دقیقا مانند آن روزهایی است که در دوران سیاه پهلوی صبحگاه درود بر مصدق می‌فرستادند و عصر همان روز مرگ بر مصدق می‌گفتند؛ البته در کودتای مصر نیز شاهد بودیم، پس از کنار رفتن حُسنی مبارک جنبش اخوان‌المسلمین روی کار آمد و بار دیگر جریان‌هایی در این کشور پیش آمد که سمت‌وسوی آن کاملا مشهود بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در حال حاضر در عراق، لبنان و ایران نیز این جریان‌های وابسته غربی فعالیت میکنند و با استفاده از عده‌ای جاهل و بدون سواد سیاسی اهدافشان را جلو می‌برند.

تبدیل اعتراضات به کارناوال رقص

قنادباشی ادامه داد: اعتراضات کنونی در عراق تبدیل به کارناوال رقص و شادی شده است و حتی منابعی گفته‌اند برای حضور در تظاهرات به هر فرد 100 دلار داده می‌شود؛ در لبنان نیز برای اینکه مردم را در صحنه نگاه دارند هم شام میدهند و هم کارناوال شادی برگزار میکنند و این در مقابل سودان و الجزایری است که با وجود اعتراضات طولانی مدت هیچ مکانی را آتش نزدند و به تخریب اموال کشورشان نپرداختن  زیرا از طرف قدرت‌های غربی حمایت می‌شوند.

وی با اشاره به تاثیر طایفه‌گرایی و تلاقی اهداف دولت‌های غربی در وضعیت این روزهای کشور عراق، خاطرنشان کرد: با استعفای عادل عبدالمهدی وضعیت عراق بدتر خواهد شد.

در ادامه این نشست، حسین کنعانی مقدم دبیرکل انجمن بین‌المللی ضدصهیونیسم به بیان استراتژی آمریکایی‌ها در منطقه و کشور عراق پرداخت و اظهار داشت: غربی‌ها بر روی بهره‌برداری از مشکلات اقتصادی و قبیه‌ای منطقه و عراق حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

مدل‌سازی آمریکایی‌ها برای آشوب در غرب آسیا

وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها برای هر نا‌آرامی و آشوب، مدل‌سازی کرده‌اند، گفت: مدل عراقی، ایران، هنگ‌کنگی و یا ... هم وجه تمایز دارد و هم وجه اشتراک.

تامین امنیت رژیم صهیونیستی از دلایل اصلی ناآرامی‌های غرب آسیا

دبیرکل انجمن بین‌المللی ضدصهیونیسم افزود: مداخله‌جویان غربی و عربی به‌دنبال این هستند که در عراق خلاء قدرت باشد، تصریح کرد: تامین امنیت و منافع رژیم صهیونیستی و طمع بر نفت غرب آسیا، از دلایل اصلی نا‌آرامی‌های این روزهای منطقه است.

حاکمیت «مقاومت» مهم‌ترین تهدید برای رژیم صهیونیستی

این کارشناسان مسائل غرب آسیا با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال خروج ایران از عراق است، تاکید کرد: آمریکا می‌داند که اگر مقاومت در منطقه به‌صورت حاکمیتی شکل گیرد، مهم‌ترین تهدید برای رژیم صهیونیستی بوجود می‌آید؛ بنابراین آنان در تلاش هستند تا مانع از قدرت‌گیری جریان‌های مقاومتی در منطقه شوند.

ولایت فقیه لنگرگاه حفظ امنیت ایران

کنعانی مقدم با اشاره به هدف قرار دادن مرجعیت دینی در عراق، یادآور شد: لنگرگاه حفظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و ولایت فقیه است.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها