یادداشت/ اکبرصفرزاده

جای خالی شبکه صادرات در تلویزیون ایران

بسیار لازم و ضروری است شبکه‌ای به نام صادرات در تلویزیون ایران ایجاد شود و به صورت مداوم و پی در پی کالاها و محصولات ایرانی را به زبان‌های زنده دنیا تبلیغ کند.
کد خبر: ۳۷۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۸ - 08December 2019

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ اکبر صفرزاده؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین روز از سال ۱۳۹۷ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: «بازاریابی بیرون از کشور و صادرات هم یکی از انواع حمایت از کالای ایرانی است. بایستی ما که با ۱۵ کشور همسایه‌ایم -غیر از کشور‌های دیگرِ دوردست که می‌توانند کالای ایرانی را مصرف بکنند، با ۱۵ کشور همسایه هستیم- از این همسایگی استفاده کنیم، کالای ایرانی را صادر کنیم؛ این، هم به‌عهده‌ی وزارت خارجه است، هم به‌عهده‌ی وزارت بازرگانی است، هم به‌عهده‌ی فعّالان اقتصادی مردمی است؛ بازاریابی کنند.

یک آماری را به من دادند -چون یادداشت نکرده‌ام، این آمار درست یادم نیست، لکن آمار بسیار مهمّی بود- که اگر ما بتوانیم ۲۰ درصد از تولیدات [مورد نیاز]کشور‌های همسایه‌ی خودمان را -فقط همسایه- [یعنی]۲۰ درصد از مجموع مصرف آن‌ها را متعهّد بشویم، فلان تعداد شغل [ایجاد می‌شود]-یک عدد خیلی بالا که من الان درست یادم نیست، نمی‌توانم عرض بکنم- که تأثیرش در ایجاد اشتغال در کشور و ایجاد ثروت ملّی بسیار زیاد خواهد بود؛ یکی هم این است».

با نگاهی گذرا به سینما و تلویزیون ایران به عنوان مهمترین ویترین‌های جامعه ایران می‌توان دریافت که تا چه میزان دیدگاه‌های موجود در بین برخی مدیران، هنرمندان و حتی بسیاری از مردم غیر صادراتی و متاسفانه وارداتی است.

در بین سریال‌های تولید شده توسط سازمان صدا و سیما کمتر سریالی را می‌توان یافت که بتوان آن را صادر کرد و از صادرات آن درآمد‌های ارزی کسب نمود. کمتر برنامه‌ای در صدا و سیمای ایران تولید شده که کشوری دیگر از روی آن برنامه کپی کرده باشد؛ در برخی موارد این صدا و سیمای ما است که از روی برنامه‌های کشور‌های دیگر کپی می‌کند.

در سال‌های نه چندان دور صدا و سیمای ایران با این تفکر که باید از تولیدات ایرانی استفاده و با تولیدات ایرانی زمان برنامه‌های خود را پر کند تولید تله فیلم را در سطحی انبوه در دستور کار خود قرار داد و با این رویه تعداد بسیار زیادی تله فیلم که برخی از آن‌ها پایین‌ترین کیفیت را داشتند تولید شد؛ تله فیلم‌هایی اغلب یک بار مصرف که به جز تعدادی اندک هیچ کدام نتوانستند رنگ بازار‌های بین‌المللی را به خود ببینند.

تقریبا از ابتدای سال ۱۳۹۷ صدا و سیمای ایران با رویکرد دفاع از تولیدات و کالا‌های ملی پخش تیزر محصولات کارخانجات تولیدی ایران را به صورت رایگان در دستور کار خود قرار داد؛ رویکردی به ظاهر خوب که عملا به دلیل اینکه رویکرد صادراتی در متن آن گنجانده نشده تقریبا سود کمی برای اقتصاد ایران دارد.

در اقتصاد هر دیدگاه، هر روش و هر مسیری که به صادرات منجر نشود محکوم به شکست است. روشی که صدا و سیما در مورد تبلیغ کالا‌های ایرانی در پیش گرفته به دلیل عدم وجود رویکرد صادراتی در آن نتیجه‌های مطلوب را برای اقتصاد ایران در پی نخواهد داشت. کالا‌هایی که توسط کارخانجات ایرانی تولید می‌شوند بیشتر از آنکه نیازمند توجه خریداران داخلی باشند نیازمند توجه خریداران خارجی و صادرات هستند.

خریداران خارجی باید امکان این را داشته باشند که در رسانه‌ای معتبر با نحوه تولید کالا‌های ایرانی، استاندارد بودن آن‌ها و قیمت آن‌ها اطلاعات کسب کنند.

در همین راستا بسیار لازم و ضروری است شبکه‌ای به نام صادرات در تلویزیون ایران ایجاد شود و به صورت مداوم و پی در پی کالا‌ها و محصولات ایرانی را به زبان‌های زنده دنیا تبلیغ کند.

این می‌تواند بزرگترین و مهمترین وظیفه صدا و سیما در غایت آرمانی خود باشد؛ حمایت از صادرات کالا‌های ایرانی با تبلیغ این کالا‌ها به پنج یا شش زبان زنده دنیا و تولید سریال‌های صادراتی.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار