گزارش دفاع‌پرس از توانمندی‌های هوانیروز ارتش؛

تجهیز بالگرد‌ها به موشک‌های هوا به هوا و سامانه‌های فریب/ بهره‌گیری از ۴ موشک جدید در سازمان رزم هوانیروز

هوانیروز ارتش در طول ۲ سال گذشته در حوزه آفندی و پدافندی به توانمندی‌های قابل توجهی دست یافته که می‌توان در این زمینه به نصب موشک‌های هوا به هوا و سامانه‌های فریب موشکی بر بالگردها اشاره کرد.
کد خبر: ۳۷۳۴۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۵ - 10December 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، یگان هوایی نیروی زمینی ارتش پس از تغییرات ساختاری که در طول ۲ سال گذشته در سطح این نیرو مبنی بر ارتقای توان رزمی، افزایش بازدارندگی و سازماندهی تیپ‌های واکنش سریع انجام شد، با اقداماتی درون‌سازمانی و همچنین با بهره‌گیری از تجارب گذشته و حمایت وزارت دفاع توانست تغییرات قابل توجهی را در ستاد رزم و تحرک‌پذیری و تاکتیک‌های آفندی خود ایجاد کند که در این گزارش به بخشی از این موارد اشاره می‌شود.

بهره‌گیری از 4 موشک جدید در سازمان رزم هوانیروز/ «شفق» نوع پیشرفته موشک «تاو»

یکی از موشک‌های ضد زره که در طول ۲ سال گذشته وارد ستاد رزم هوانیروز شد، موشک «شفق» با برد حدود ۱۲ کیلومتر است که به عنوان مهمترین موشک هوا به زمین هوانیروز در مقابله با ستون‌های زرهی دشمن شناخته می‌شود. این موشک هوشمند به عنوان دست بلند نزاجا در رزم زمینی قابلیت دفاع مؤثر و انهدام اهداف و عقبه دشمن را دارد.

این موشک که در بعد مسافت نسبت به موشک «تاو» دو الی سه برابر برد عملیاتی دارد، قادر است نسبت به اهداف زرهی، توپخانه‌ای، تأسیساتی، سامانه‌های راداری، پدافندی، جنگال و سنگر‌ها و استحکامات بتنی واکنش نشان دهد.

بهره‌گیری از سیستم هدایت اپتیکی موشک شفق سبب شده تا هیچ هدفی تا شعاع ۱۲ کیلومتری از دایره اصابت و انهدام آن خارج نباشد.

امیر سرتیپ دوم خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش در خصوص تست و قابلیت موشک «شفق» گفت: بنده شخصا این موشک را تست کرده و از قابلیت‌های آن اطلاع دارم و باید بگویم این موشک با کمترین هزینه در مرحله تولید قرار گرفته است.

تشریح توانمندی‌های هوانیروز ارتش در ۲ سال گذشته موشک ضد زره «شفق»

موشک نقطه‌زن «حیدر»

«حیدر»، نوعی موشک هواپایه با قابلیت انهدام اهداف زمینی است که با بُرد بیش از هشت کیلومتر قادر به درگیری با اهداف زرهی، نفربر‌ها و تجمعات انسانی به صورت نقطه‌زن است. این موشک قابلیت نصب انواع سامانه‌های جستجوگر برای استفاده در اوضاع مختلف آب و هوایی را دارد و با توجه به نوع سر جنگی، قادر است در اهداف مختلف حدود یک متر نفوذ کند.

فرمانده هوانیروز ارتش در خصوص موشک جدید هواپایه «حیدر» گفت: سه موشک جدید را ذیل یک پروژه تعریف کردیم که یکی از آن‌ها «موشک حیدر» است. این موشک با بردی حدود هشت تا ۱۲ کیلومتر قادر به رؤیت اهداف زمینی به صورت اپتیکی است و همچنین می‌تواند اهداف خود را در سخت‌ترین شرایط آب و هوایی پیدا کند، به سهولت فایر شود و ادوات دشمن را منهدم کند.

موشک «قمر بنی‌هاشم (ع)»

موشک قمر بنی‌هاشم (ع)، نخستین موشک دو منظوره است که هم از قابلیت مقابله با اهداف هوایی برخوردار است و هم در مقابله با اهداف زمینی کاربرد دارد. این موشک به صورت آتش و رها عمل می‌کند و با برد بیش از هشت کیلومتر، دارای قابلیت قفل روی اهداف قبل و بعد از شلیک است.

تشریح توانمندی‌های هوانیروز ارتش در ۲ سال گذشتهموشک قمر بنی هاشم (ع)

همچنین این موشک که اردیبهشت‌ماه امسال رونمایی شد، قابلیت نصب انواع سیستم‌های جستجوگر برای استفاده در اوضاع مختلف آب و هوایی به منظور مقابله با اهداف زرهی، تجهیزات زمینی و تجمع نفر‌ها را دارد و از دیگر قابلیت‌های آن، انهدام اهداف در شب است.

فرمانده هوانیروز ارتش در ارتباط با این موشک به خبرنگار ما گفت: برای نخستین‌بار جهت ایجاد بازدارندگی بیشتر، قابلیت درگیری هوایی را در بالگرد‌های تهاجمی خود ایجاد کرده‌ایم؛ موشک هوا به هوای «قمر بنی‌هاشم» قادر است در یک کریدور پروازی با چند هدف هوایی درگیر شود.

همچنین به گفته فرمانده هوانیروز، موشک قمر بنی‌هاشم (ع) تست میدانی شده است.

«دهلاویه» ضد زرهی که هواپایه شد

موشک ضد زره دهلاویه که پیش از این، کارکرد زمین‌پایه داشت، در پروژه جدید هوانیروز به موشک هواپایه تبدیل و بر روی بالگرد‌های کبرا نصب شده است. این موشک، که پیش از هواپایه شدن، پنج هزار و ۵۰۰ متر برد مؤثر داشت، در پروژه هوانیروز قابلیت تعقیب اهداف را با هدایت لیزری تا شعاع هشت کیلومتر پیدا کرده است. همچنین این موشک هواپایه قادر به نفوذ بیشتر از یک متر در اهداف زرهی است.

تشریح توانمندی‌های هوانیروز ارتش در ۲ سال گذشتهلانچر پرتاب موشک دهلاویه بر بالگرد ۲۰۹

نوع زمین‌پایه این موشک برای نخستین بار در رزمایش محمد رسول الله (ص) ارتش مورد تست قرار گرفت و با تلاش متخصصان داخلی حدود یک کیلومتر بر برد عملیاتی آن افزوده شد. همچنین این موشک امروز ضمن بهره‌گیری در حوزه رزم زمینی، با توجه به سرعت و دقت عملکرد، در حوزه پدافند ساحلی نیز مورد استفاده نیرو‌های مسلح ایران قرار گرفته است.

امیر قربانی در خصوص بهره‌گیری هوانیروز از موشک ضد زره «دهلاویه» گفت: موشک دهلاویه با بردی حدود هشت کیلومتر از قابلیت نقطه‌زنی برخوردار بوده و در مقابل ضد زر‌ه‌های سرامیکی، سلاحی مؤثر محسوب می‌شود.

نصب سامانه ضد موشکی «چف و فلر» بر روی بالگردهای هوانیروز

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که طی ۲ سال گذشته در هوانیروز مورد تحقیق و ارزیابی قرار گرفت، مسئله نصب سامانه‌های ضد موشکی چف و فلر بر روی بالگرد‌های هوانیروز بود که امیر «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش در این رابطه به خبرنگار دفاع‌پرس عنوان کرد: در حوزه ارتقای توان بالگردی، کار‌های خوبی در حال تحقیق و انجام است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک، سامانه‌های جنگال همچون چف (Chaff) و فلر (Flare) بر روی بالگرد‌های هوانیروز نصب و خبر خوش آن به ملت ایران اعلام می‌شود.

تجهیز بالگردهای پشتیبانی ترابری به راکت و توپ

از دیگر توانمندی‌هایی که در ۲ سال گذشته در سطح هوانیروز انجام گرفت، تجهیز و تسلیح بالگرد‌ها ترابری و بالگرد‌های شناسایی به راکت‌انداز‌های ۲.۷۵ و تیربار‌هایی ۲۰ و ۲۳ م. م بود؛ که ضمن اجرای مأموریت اصلی، بر قابلیت تهاجمی این بالگرد‌ها افزود.
 
تشریح توانمندی‌های هوانیروز ارتش در ۲ سال گذشته
بالگرد ۲۱۴ مجهز به راکت‌انداز و توپ ۲۰ م.م
بر اساس این گزارش، طراحی و ساخت دوربین‌های دید در شب از دیگر برنامه‌هایی بود که هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی در ۲ سال گذشته به آن پرداخته و با کمک نخبگان دانشگاهی، این طرح را به مرحله عملیات رسانده است.
 
دوربین‌های «دید در شب» در رزمایش اخیر نزاجا و در رزم شبانه مورد استفاده خلبانان هوانیروز قرار گرفتند و کار تست عملیاتی این محصول جدید با موفقیت و اجرای آتش به سوی اهداف مورد نظر به پایان رسید.
 
انتهای پیام/ 221
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار