گزارش دفاع پرس از نشست همکاری مسلمانان و بوداییان برای مقابله با خشونت:

ادیان منبعی برای ایجاد مشترکات هستند/ گروه های تکفیری همه ادیان را تکفیر می کنند

در نشست بین‌المللی گفتگوی بودیسم و اسلام سخنرانان بر اتحاد و همدلی ادیان و توجه بر اشتراکات مذاهب تاکید کرده و هرگونه خشونتی را محکوم کردند.
کد خبر: ۳۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۲ - 30December 2014

ادیان منبعی برای ایجاد مشترکات هستند/ گروه های تکفیری همه ادیان را تکفیر می کنند

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، نشست بینالمللی گفتگوی بودیسم و اسلام و با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان برای مقابله با خشونت و افراط گرایی» از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به کمک مرکز بینالمللی گفتگوی ادیان و  تمدنها طی دو روز از امروز برگزار شد.

درافتتاحیه این نشست ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سیدمصطفی محققداماد، رییس گروه اسلام فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، حجتالاسلام ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حسن بلخاری، مدیر گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه تهران و علیمحمد حلمی، رییس مرکز گفتوگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سخنرانی کردند.

همچنین در این نشست مشاور رییس جمهور سری لانکا، رییس آکادمی مطالعات بین المللی بودیسم از میانمار و چند اندیشمند بودیسم به بیان نقطه نظرات خود در خصوص اشتراکات میان اسلام و بودیسم و راه های مقابله با خشونت افراطی گری پرداختند.

در ابتدای این نشست ابوذر ترکان رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان میزبان این همایش گفت: یکی از موانع دسترسی به حقیقت خود بزرگ بینی است و این ویژگی تا انجا پیش می رود که انسان هیچ حقیقتی را نمی بیند. بنابراین اسلام ما رابه عبودیت می خواند و بنده خود را در مقام عبودیت فرض می کند و باید در برابر خدا خضوع داشته باشد اما گروه های تکفیری به جای اینکه خود را نبینند حتی خدا را نمی بینند و خود را جای خدا گذاشته از این رو هرگونه خشونتی را روا می دارند.

وی با اشاره به مشترکات میان اسلام و بودیسم گفت: در بودیسم و رفتارهای اخلاقی آن ریشه کردن میل و هوس به معنای پایان دادن به رنج ها و تالمات مورد توجه است.

رئیس آکادمی مطالعات بینالمللی بودیسم در میانمار: ادیان منبعی برای ایجاد مشترکات هستند

آشین نیانسسارا در نشست گفتوگوی اسلام و بودیسم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت:ادیان منبعی برای ایجاد مشترکات هستند.

آشین نیانسسارا، رئیس آکادمی مطالعات بینالمللی بودیسم در میانمار صبح امروز 9 دی ماه در نشست گفتوگوی اسلام و بودیسم با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان برای مقابله با خشونت و افراطگرایی» با تأکید بر لزوم بهرهگیری از صلح و دوستی در روابط انسانی، گفت: هنگامیکه خودسازی را درونی کنیم، میتوان حقیقت را درک کرد که این مهم مستلزم رجوع به ذهن و قلبمان است.

نیانسسارا با اشاره به وجود احساسات متفاوت در رفتار انسانها، اظهار کرد: لازم است تا از شیوهای کارآمد برای رفتار مسالمت آمیز برای خود استفاده کنیم؛ بدین دلیل که اگر احساسات مطلوب یا نامطلوب باشند، میتوان فعالیتهای فیزیکی خود را از طریق تمرکز درونی جهت دهیم.

ادیان منبعی برای ایجاد مشترکات هستند

رئیس آکادمی مطالعات بینالمللی بودیسم در میانمار در ادامه بیان کرد: با استفاده از ایجاد تمرکز درونی، میتوان احساسات منفی را در ذهن خود پاک و زمینه لازم برای مثبت فکر کردن را ایجاد کنیم.

وی با بیان این که افکار مثبت تأثیر بسزایی بر جلوگیری از خشونتها به دنبال دارد، افزود: ذهن مثبت میتواند از خشونت جلوگیری کند، در واقع با هر دینی که داریم میتوانیم به دنبال صلح باشیم زیرا ادیان منبعی برای ایجاد مشترکات هستند.

نیانسسارا با تأکید بر اینکه جامعه صلح آمیز از رفتار مثبت افراد نشأت میگیرد، گفت: عدم رضایت، موافقت، مجادله و یا حتّی خشونتها نتیجه مطلوب یا نا مطلوبی بر اذهان و رفتار افراد به دنبال دارد که میتواند نوعی آلودگی معنوی را در پی داشته باشد؛ در واقع باید سعی شود که فضای جامعه خود را حفظ کنیم و از درگیریها و خشونتها جلوگیری کنیم.

رئیس آکادمی مطالعات بینالمللی بودیسم در میانمار افزود: لازم است تا رهبران هر ادیان به دنبال محکوم کردن حرکات خشونت آمیز و افراطی گریها باشند و همواره پیروان خویش را به صلح و ثبات و همزیستی مسالمت آمیز دعوت کنند.

وی با اشاره به ضرورت تعریف صحیح از دین، بیان کرد: تعریف صحیح از دین میتواند از خشونتها جلوگیری کند، همچنین برای متحّد شدن در اجرای این فرآیند، سعی شود تا دیگر، ادیان به خاطر نوع دینشان محکوم نشوند.

نیانسسارا در سخنان پایانی خود، اظهار کرد: بنابراین باید به دنبال حقیقت باشیم و برای درک از حقیقت به نقطهای برسیم که هدف مشترک ما است.

رییس معبد بودیسم تایلند از دیگر سخنرانان این نشست بود وی در خصوص هم زیستی مشتر ک میان ادیان مختلف گفت: بایستی با یکدیگر مسالمت آمیز برخورد کنیم ما همه پیرو پیامبران الهی هستیم انچه که از تعلیمات بودایی برای ما آمده این است که با ید زندگی مسالمت آمیز و وحدت داشته باشیم  تا انسان به سعادت ابدی برسد. هر دینی اعم از اسلام مسیحیت بودایی  همه با هم دوست هستیم و نمی توانیم از هم جدا شویم همانطور که بودا سفارش کرده باید با یکدیگر هماهنگی دوست و دلسوز یکدیگر باشیم همه ما انسان هستیم و بر پایه وحدت و محبت باید زندگی کنیم.

وی ادامه داد: در آموزه های واقعی بودا آمده باید با یکدیگر وحدت داشته مهربان بوده و بخشش و عفو داشته باشیم ما به همه ادیان احترام می گذاریم  و در حوادث طبیعی مانند سونامی به هم نوعان خود چه مسلمان و چه بودایی کمک کردیم .

وی ادامه داد: تبلیغات علیه ایران زیاد است اساتید بودایی از ایران می ترسند اما من آمدم و دیدم اینطور نیست  من از سفارت ایران تشکر می کنم ما در این سفر دیدیم که مردم مسلمان ایران مردم خوب و خوش قلبی هستند من در صحبت با مردم در این سه روز متوجه شدم که آنها مهربان و دلسوز هستند.

در ادامه این نشست حجت الاسلام نواب رییس دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: سخنان خود را در 5 محور مطرح می کنم در محور اول مناسبات ایران و بودیسم بر همه روشن است پادشاهان ایران به گسترش بودیسم کمک کردند و ارتباطات خوبی میان پادشاهان و بودیسم وجود داشته.

در محور دوم مناسبات میان اسلام و بودیسم مورد توجه بوده و در متون گذشته ایرانی راجع به تعالیم بودا مطالب آمده و درتعالیم بوداییان در قرون 10 و 11 م از اسلام نام به میان آمده است و محور سوم مشترکات اسلام و بودیسم است جهاد نفس یا جهاد اکبر که تلاش برای خودسازی بشر است در اسلام امده و چنین مبحث مشترکی د ر مفاهیم اخلاقی بودیسم نیز وجود دارد.

نواب گفت: محور دیگر روشن بودن گذشته بودیسم و اسلام است بنابراین در حال حاضر بایدطراحی برای آینده ای روشن داشته اشیم مسلمانان و بوداییان بیش از یک سوم جمعیت جهان را تشکیل می دهند پس باید برای آینده ای روشن برنامه ریزی داشته باشیم.

گفتنی است گفتوگوی چندجانبه اسلام و بودیسم، در پی درگیریهای قومی در سالهای اخیر و کشتار بیرحمانه جمعی از مسلمانان بیگناه میانمار توسط یک گروه افراطی از بوداییهای آن کشور، با تلاش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حضور رهبران و اندیشمندان عالی رتبه بودایی از کشورهای سریلانکا، میانمار و تایلند و نیز اندیشمندان مسلمان از ایران، با عنوان «همکاری مسلمانان و بوداییان برای مقابله با خشونت و افراطگرایی» روزهای 9 و 10  دی در تهران و قم برگزار میشود.

اندیشمندان بودایی و مسلمان در این دور از گفتوگو، مقالات خود را درباره موضوعات «نقش رهبران ادیان در توسعه ارزشهای معنوی و اخلاقی» «همکاری مسلمانان و بوداییان؛ چالشها و راهکارها» «توصیه اسلام و بودیسم به اعتدال و دوری از خشونت و افراطگرایی» ارایه خواهند داد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار