دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روزی که رژیم بعثی عراق به‌عنوان متجاوز شناخته شد

دبیر کل وقت سازمان ملل متحد در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ در گزارشی به شورای امنیت، دولت بعثی عراق را مسئول آغاز جنگ میان این کشور با ایران دانست.
کد خبر: ۳۷۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹ - 09December 2019

۱۸ آذر؛ اعلام متجاوز بودن عراق در جنگ با ایرانگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ نیمه سال ۱۳۵۹، مردم و قوای مسلح کشورمان با حمله دشمنی مواجه شدند که از شرایط سیاسی و نظامی موجود در کشورمان نهایت استفاده را کرد تا وسعت کشورش را گسترش دهد؛ البته برای تحقق این خواسته خود چراغ سبز دولت‌های شرق و غرب را هم در مقابل خود داشت؛ زیرا انقلاب اسلامی ایران شعار خود را «نه شرقی، نه غربی» اعلام کرده بود.

بر این اساس، صدام با ۱۲ لشکر به مرز‌های غربی کشورمان حمله کرد و طی مدت کوتاهی بخش‌هایی از سرزمین کشورمان را تحت اشغال ارتش خود درآورد و پوتین سربازان ارتش بعث عراق بر خاک گرم کشورمان قرار گرفت. هرچند در این بین شهدای ارزشمندی نیز مثل شهید علم‌الهدی و دانشجویان پیرو خط امام را در راه دفاع از کشورمان تقدیم کردیم، اما با این حال ارتش بعث عراق توانست حدود ۳۰ هزار کیلومتر از خاک کشورمان را تحت اشغال خود درآورد.

بعد از گذشت حدود دو ماه از پیشروی نیرو‌های ارتش بعثی عراق در مناطق غربی و جنوبی کشورمان، به تدریج نیرو‌های مسلح کشورمان توانستند مانع ادامه پیشروی دشمن به سایر بخش‌های کشورمان شوند؛ بدین ترتیب با سد شدن مسیر پیشروی‌های دشمن، زمینه برای انجام عملیات‌هایی به منظور تعقیب و تنبیه متجاوز آغاز شد و این روند تا هشت سال ادامه یافت تا اینکه در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ رسماً آتش‌بس میان دو کشور برقرار شد و بدین‌صورت طولانی‌ترین جنگ در تاریخ جهان به اتمام رسید.

البته جنگ تحمیلی در شرایطی به پایان رسید که عراق اگرچه جنگ را با ۱۲ لشکر آغاز کرد، اما در پایان جنگ، دارای ۵۸ لشکر بود و اگر بخواهیم این موضوع را از جنبه دیگری عنوان کنیم، می‌توانیم به گفته‌های سرلشکر «میسر رشیدالطرفه العبیدی» که در دوران جنگ عراق با ایران در بخش ایران اداره اطلاعات فرماندهی کل عراق خدمت می‌کرد، اشاره کرد.

وی عنوان کرده که «در ابتدای جنگ، سه نفر روی پرونده ایران کار اطلاعاتی می‌کردند که تنها یک نفر از آن‌ها به زبان فارسی مسلط بود، اما در پایان جنگ، تعداد کسانی که بر روی ایران کار اطلاعاتی انجام می‌دادند، بالغ بر ۲۵۰۰ نفر بودند».

به هر حال، اعلام آتش‌بس، پایان ماجرا نبود؛ زیرا باید متجاوز و آغازگر جنگ نیز معرفی می‌شد تا خسارات وارده به کشور مقابل جبران شود؛ به همین جهت ۱۱ سال پس از آغاز جنگ تحمیلی و سه سال پس از صدور قطعنامه ۵۹۸، «خاویر پرز دکوئیار» دبیرکل وقت سازمان ملل متحد در ۱۸ آذر ۱۳۷۰ در گزارشی رسمی به شورای امنیت اعلام کرد که عراق مسئول و آغازگر جنگ علیه ایران بوده‌است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار