ماجرای یک فراخوان مشکوک؛

چرا معترضان به تجمع امروز در بغداد دعوت شدند؟

«میدان التحریر» بغداد امروز و امشب شاهد تجمع هزاران معترض است که بر اساس فراخوانی «مشکوک» از استان‌های دیگر به پایتخت منتقل شده‌اند، اما برخی سیاسیون درباره اتفاقات ناگوار هشدار داده‌اند.
کد خبر: ۳۷۳۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶ - 10December 2019

فراخوان مشکوک؛ چرا معترضان به تجمع امروز در بغداد دعوت شدند؟به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، بغداد پایتخت عراق قرار است امروز و امشب شاهد تجمع بزرگ معترضان از چند استان این کشور باشد.

از روز‌های گذشته فراخوانی از منابع نامعلوم در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه معترضان از چند استان به بغداد بیایند و در میدان التحریر تجمع کنند. همراه با این فراخوان، درخواست‌ها و دعوت‌هایی نیز برای ورود به «منطقه سبز» منتشر شده است؛ جایی که محل ادارات و نهاد‌های دولتی و سفارتخانه‌های متعدد است.

عصر امروز معترضان پل الجمهوریه را بستند. منابع خبری می‌گویند معترضان علت این کار را جلوگیری از هرگونه حادثه تجمع و ازدحام خطرناک توصیف کرده‌اند.

گفته شده که «فعالان تحصن‌کننده در میدان التحریر» صاحب این دعوت هستند، اما این فراخوان تردید و شک بسیاری از سیاسیون را برانگیخته است به گونه‌ای که احتمال می‌رود با روی دادن اتفاقات ناگوار یا اتفاقات مشکوک روز‌های اخیر در چند استان مثل تیراندازی ناشناس به معترضان یا ترور برخی اشخاص، از این ماجرا برای تبلیغات علیه عراق و حتی نیرو‌های الحشد الشعبی و گروه‌های نزدیک به ایران بهره‌برداری شود.

طی روز‌های گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق بخصوص پایتخت، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند لیدر اعتراضات، تیراندازی به جمع معترضان در بغداد و حمله غافلگیرانه با ضربات چاقو به معترضان از جمله این اتفاقات است که رسانه‌های ضدمقاومت مثل شبکه الحره، شبکه العربیه و الحدث، تلاش می‌کنند گروه‌های نزدیک به ایران مثل الحشد الشعبی را متهم جلوه دهند.

روزنامه الاخبار لبنان نیز امروز در گزارشی به این تردید‌ها اشاره کرد و نوشت، «این دعوت تردید و هشدار‌هایی را برانگیخته است چرا که صاحبان دعوت، قصد دارند از آن در رسانه‌های جهانی بهره‌برداری کنند و از آن در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی استفاده کنند تا ایران و متحدانش را متهم جلوه بدهند و به الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت اتهام قتل معترضان را وارد کنند. در این چارچوب قیس الخزعلی گفته که مراد از تظاهرات امروز در بغداد «انتقال آشوب به قلب پایتخت» است».

الاخبار نوشت، طبق اطلاعات، «منشأ این هشدارها، نگرانی‌های واقعی از تکرار اتفاقات شبب ششم دسامبر جاری در پل السنک و میدان الخلانی است که نُه نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند».

روز دوشنبه (دیروز) نیز «قیس الخزعلی» رهبر جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق» در بیانیه‌ای، خرابکاری‌ها در حاشیه اعتراضات را کار «نفوذی‌ها» دانست و گفت: «خرابکاران که آتش‌زدن و قتل مردم کار آنهاست، در تظاهرات مسالمت‌آمیز رخنه کرده‌اند. راه حل مشکل ایستادن همه مقابل این طرح خرابکارانه و برداشتن نقاب از چهره آنان (خرابکاران) است. اگر تساهل کنیم، منافع مردم در خطر قرار می‌گیرد». «همه باید مظاهر مسلحانه را از میادین محل تجمع و اعترضا دور کنند و اجازه دهند تا نیرو‌های امنیتی نقش خود را ایفا کنند».

الاخبار افزود، به همین دلیل است که دیروز «عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور، بر عدم دخالت نیرو‌های الحشد الشعبی در مسائل امنیتی تأکید کرد و از آنان خواست که تحت فرمان فرمانده کل نیرو‌های مسلح (یعنی خودش) باشند» تا از هر گونه شائبه و قرار گرفتن در معرض اتهام، دور باشند.

الاخبار نوشت، «به هر حال ظاهرا برخی به دنبال این هستند که الحشد را وارد درگیری داخلی کنند بخصوص بعد از آنکه برخی منتسبان به آن (مشخصا برخی اعضای سرایا السلام شاخه نظامی جریان صدر) ترجیح دادند به جای فرمانبرداری از رئیس سازمان الحشد الشعبی، تابع احزاب خود (یعنی جریان صدر) باشند».

با توجه به اتفاقات مشکوک چند روز اخیر در چند شهر عراق از جمله بغداد و کربلا، به نظر می‌رسد که ساعات آینده در بغداد، ساعات حساسی است. رایزنی‌های سیاسی برای انتخاب نخست‌وزیر دوره انتقالی هنوز در جریان است و احزاب به توافق نهایی نرسیده‌اند و همچنان اسم‌هایی مثل «محمد شیاع السودانی»، «عبدالحسین عبطان» و «محمد ابراهیم بحر العلوم» مطرح است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها