سردار احمدی مقدم خبر داد:

استاندارد سازی 159 بازداشتگاه پلیس آگاهی، مواد مخدر و اطلاعات

فرمانده نیروی انتظامی، با اشاره به ضرورت های استانداردسازی بازداشتگاه ها گفت: هم اکنون 159 بازداشتگاه در پلیس های آگاهی، مواد مخدر و اطلاعات، استاندارد شده اند و 131 بازداشتگاه دیگر نیز درحال استاندارد شدن هستند..
کد خبر: ۳۷۳۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶ - 30December 2014

استاندارد سازی 159 بازداشتگاه پلیس آگاهی، مواد مخدر و اطلاعات

به گزارش گروه اجتماعی " دفاع پرس " سردار اسماعیل احمدی مقدم، امروز در جلسه ای که در ستاد حقوق بشر با حضور دکتر محمد جواد لاریجانی دبیر و برخی از اعضای این ستاد برگزار شده بود، در تشریح عملکرد ناجا در رعایت حقوق شهروندی گفت: در سال 1370تشکیل نیروی انتظامی با ادغام سه سازمان اصلی یعنی سپاه، شهربانی و ژاندارمری را شاهد بودیم.
 
وی یادآور شد: در زمان فرماندهی سردار لطفیان، تخصصی کردن ناجا مطرح شد چرا که نوعی افراط در ادغام انجام شده بود بنابراین تاسیس معاونت اجتماعی در سال 78 و یگان ویژه و همچنین ساختار احیای مرزبانی جدید، پایه گذاری شد همچنین ردیفی نیز برای استخدام نیروهای جدید و خرید ساختمان ها در نظرگرفتند.
 
احمدی مقدم، بیان داشت: برنامه سوم در ناجا با حضور سردار قالیباف آغاز شد و وی همان برنامه را با آهنگ مناسبی آغاز کرد و پلیس + 10 و پلیس محله نیز در همان زمان راه اندازی شدند.
 
وی ادامه داد: از سال 1384 که بنده به عنوان فرمانده ناجا، معرفی شدم، نیروی انتظامی رشدی رشدی را نیز آغاز کرد. رعایت و احترام نیروی انتظامی به حریم خصوصی، گفتمان اصلی ام بود که در آن زمان، مطالبه عمومی و فضا برای طرح این تفکرات و آزادی های مدنی، آغاز شده بود.
 
این مقام ارشد انتظامی، یادآور شد: به منظور رعایت حقوق شهروندی تعامل خود را با قوه قضائیه افزایش دادیم و به همین منظور جلساتی با مسئولان این قوه برگزار کردیم و در این زمان، تشکیل پلیس خدمات قضایی در کلانتری ها مطرح شد.
 
وی ادامه داد: روابط بین ناجا و قوه قضائیه آرام آرام شکل گرفت و امروز این تعامل، بسیار مطلوب و با اعتماد بین طرفین است. حمایت قوه قضائیه از ماموران بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر حمایت قانونی نباشد، ماموران ما نمی توانند عمل کنند.
 
 سردار احمدی مقدم، یکی دیگر از اقدامات در جهت رعایت حقوق شهروندی را پیگیری روند رسیدگی به پرونده ها دانست و گفت: این موضوع همیشه مورد تاکید حضرت آقا بوده و هست.
 
این مقام ارشد انتظامی از برخورد شدید با ماموران خاطی خبر داد و تصریح کرد: احکام انضباطی در خصوص ماموران پلیسی که حقوق شهروندی را زیرپا گذاشته و یا به مردم ظلم می کنند، در مراسم صبحگاه اجرا می شود.
 
وی به اقدامات انجام شده در راستای استانداردسازی و ساماندهی بازداشتگاه ها و تحت نظرگاه کلانتری ها اشاره کرد و گفت: این اقدامات در ابعاد فیزیکی، زیستی، تغذیه ای، می باشد همچنین بازداشتگاه ها را به مانیتورینگ و دوربین مجهز کردیم.
 
فرمانده ناجا، تصریح کرد: نمره نیروی انتظامی در خصوص وضعیت بازداشتگاه ها و تحت نظرگاه ها از 25 در سال 89، امروز به 85 از 100 رسیده است که این نمره ظرف یک سال آینده، به بیش از 90 ارتقاء می یابد.
 
این درحالی است که تعداد زیادی از بازداشتگاه ها که مجوز نداشتند، موفق به اخذ مجوز شدند. هم اکنون 159 بازداشتگاه در پلیس های آگاهی، مواد مخدر و اطلاعات، استاندارد شده اند و 131 بازداشتگاه دیگر نیز درحال استاندارد شدن هستند.
 
وی به اجرای طرح مکنا (مدیریت کنترل درناجا) اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در راستای تکریم مراجعه کنندگان، خوشایند سازی محیط برای آنها، کوتاه کردن فرایندها و اصلاح رفتار کارکنان است.
 
احمدی مقدم، گام بعدی در تکریم مراجعه کنندگان را راه اندازی سامانه دستگاه قضایی در کلانتری اعلام کرد و گفت: براساس هماهنگی با قوه قضائیه، این اقدام تا دهه فجر عملیاتی خواهد شد که نقش موثری در کاهش رفت و آمد مردم بین کلانتری و دادسراها دارد. امروز سرعت عمل در نیروی انتظامی برای پاسخگویی به مطالبات مردم، بسیار ارتقاء یافته است.
 
وی با اشاره به اجرای سبدی در راستای مبارزه با فساد اداری در ناجا، گفت: از جمله می توان به اصلاح رفتار کارکنان و بهبود معیشت و منزلت آنها اشاره کرد. در اوایل خدمتم، 2 هزار مامور ناجا به دلیل تخلف از خدمت رها شدند اما با ساز و کارهای مختلف، این رقم تا پایان امسال به 600 نفر تقلیل یافته این درحالی است که تعداد کارکنان ما نسبت به گذشته، چند برابر افزایش داشته است.
 
احمدی مقدم، تصریح کرد: نیروی انتظامی سازمانی پیشگام است که خود را ارزیابی می کند.
 
وی راه اندازی سامانه 197 را در نیروی انتظامی در جهت تکریم و حفظ حقوق شهروندی خواند و گفت: در این سامانه مردم شکایت های خود را در خصوص عملکرد ماموران ما اعلام می کنند، امروز تعداد کسانی که از ماموران ما تشکر می کنند 5 برابر شاکیان است. در اوایل راه اندازی این سامانه، تعداد شکایت ها 20 درصد و تقدیرها 5 درصد بود اما امروز میزان تقدیر 28 درصد و شکایت نیز 5/5 درصد است. ضمن آنکه به تمامی شکایت های مردم رسیدگی کرده و نتیجه ان را به آنها اطلاع می دهیم.
 
 
وی به تشکیل پلیس فتا اشاره کرد و گفت: این پلیس در راستای مبارزه با کلاهبرداری در فضای مجازی ایجاد شده و عمر کوتاهی دارد با این وجود، 92 درصد از پرونده ها را تا کنون کشف کرده ایم. مبارزه با جرایم اینترنتی یکی از موضوعات مهم برای ما است چرا که 90 درصد از جرایم کلاهبردای در این فضا، مسائل مالی می باشند.
 
فرمانده ناجا از افزایش همکاری های بین المللی با پلیس دیگر کشورها اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون با پلیس کشورهای قطر، امارات، عمان، عربستان سعودی، عراق، پاکستان و ترکیه ارتباط داریم وحتی در راستای انهدام باندهای مواد مخدر با برخی از این کشورها عملیات های مشترکی انجام می دهیم. در استرداد مجرمان نیز همکاری خوبی با دیگر کشورها داریم علاوه براین پلیس 12 کشور از پلیس کشورمان، آموزش می بینند.
 
وی ادامه داد: براساس اعلام پلیس قطر، 90 درصد از جرایم مربوط به ایرانیان در این کشور کاهش یافته است و در عربستان نیز با اقداماتی که انجام دادیم موفق شدیم طی 4 سال گذشته، حتی یک نفر ایرانی به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر نشود.
 
سردار احمدی مقدم، در خصوص تجمعات غیرقانونی نیز گفت: پلیس از تجمعاتی که بامجوز قانونی برگزار می شود، حمایت می کند و اصولا هرکجا که نیروی انتظامی وارد می شود برای جلوگیری از گسترش حادثه است. مثلا تصادفی رخ می دهد و باعث ازدحام مردم و ترافیک می شود، نیروی انتظامی تلاش می کند تا با مداخله، جلوی گسترش ماجرا را بگیرد.
 
گفتنی است، در پایان این جلسه، فرمانده ناجا پاسخگوی سئوالات مطرح شده از سوی اعضای ستاد حقوق بشر بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار